Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1038799
DzisiajDzisiaj1224
RazemRazem1038799


Sunday, 22, grudzień 2024

Ustawiony przetarg?

Dzisiaj został ogłoszony przetarg nieograniczony na wyłonienie podmiotu leczniczego celem udzielenia świadczeń zdrowotnych – podstawowej opieki zdrowotnej, świadczeń specjalistycznych oraz rehabilitacyjnych w lokalu użytkowym nr 50 przy ul. Długiej w Łojkach.

 

Sprawa przychodni w Łojkach od ponad roku jest gorącym tematem wśród mieszkańców Łojek jak również radnych.

Około rok temu radni przegłosowali uchwałę zezwalającą burmistrzowi wydzierżawienie pomieszczeń przychodni na czas nieograniczony.

Uchwała została wprowadzona do porządku obrad tuż przed głosowaniem z argumentacją, że kończy się umowa z dotychczasowym dzierżawcą i trzeba niezwłocznie ogłosić przetarg.

Jak się później okazało Pani burmistrz wprowadziła radnych w błąd, bo umowa była zawarta na 10 lat do listopada 2012 roku. Po 12-tu miesiącach został ogłoszony przetarg, który jak się wydaje pozostawia wiele do życzenia.

Mówiąc wprost, jestem oburzona tym co wyczytałam w ogłoszeniu. Moim zdaniem zapisy regulaminu są tak niejasne, że nasuwa się pytanie. Dla kogo jest ten przetarg?

Niby wszystko jest w porządku. Od dzierżawcy wymaga się zapewnienia świadczeń finansowanych ze środków publicznych, nieprzerwane udzielanie tych świadczeń bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielenia i jakości. Najemca poza podstawową opieką zdrowotną musi zapewnić świadczenie specjalistycznych usług medycznych w zakresie ginekologii, kardiologii, chirurgii, okulistyki, reumatologii, diabetologii oraz rehabilitacji. Te zapisy wydają się być zrozumiałe oraz niezbędne ze względu na interes pacjentów korzystających z usług przychodni.

Niepokój mój budzi przede wszystkim sposób wyboru najkorzystniejszej oferty. Zgodnie z rozdziałem VII wybrana zostanie oferta, która będzie najkorzystniejsza pod względem:

- zakresu świadczonych specjalistycznych usług medycznych i rehabilitacyjnych,

- wysokości miesięcznego czynszu ,

- kwoty jaką oferent zamierza przeznaczyć na adaptacje , zagospodarowanie i wyposażenie

przedmiotu najmu.

Niestety nie określono w jaki sposób zostaną porównane oferty, które spełniać będą warunki formalne, czyli będą kompletne zgodnie z wymaganiami burmistrza. Zastanówmy się. Czy wygra podmiot, który zaproponuje największy czynsz, czy ten co zamierza przeznaczyć większe środki na adaptację pomieszczeń, zagospodarowanie i wyposażenie. A może zwycięzcą okaże się przedsiębiorca, który zaproponuje poza określonym minimum jeszcze dodatkowo pięć innych świadczeń specjalistycznych.

Czemu koszty zaadoptowania pomieszczeń do wymogów przepisów są elementem ocenianym, jak to w interesie najemcy powinno być  spełnienie tych wymagań, bo inaczej sanepid nie wyda mu pozytywnej decyzji zezwalającej na świadczenie usług medycznych. Czy kosztem kwalifikowanym wyposażenia będą krzesła, stoliki, żaluzje czy sprzęt medyczny? A może przyszły najemca powinien raczej zainwestować w luksusowe wyposażenie toalet oraz kupić 50 calowy telewizor LCD do poczekalni?

Zastanawiam się także co będzie, gdy zaproponowane zmiany wymagać będą pozwolenia na budowę oraz ingerencji w konstrukcję budynku. Czy wynajmujący się na to zgodzi? Niestety z regulaminu tego się nie dowiemy, a wzór umowy nie został na stronie internetowej zamieszczony, choć wymaga się od oferentów złożenia oświadczenia, że akceptują warunki umowy. Zastanawiam się także czy dotychczasowy najemca, który dokonał już adaptacji pomieszczeń oraz posiada wyposażenie powinien jeszcze raz wykonać prace budowlane i zakupić ponownie wyposażenie? Czemu w regulaminie nie określono minimalnej stawki czynszu, która została określona w załączniku nr 1 do zarządzenia Burmistrza nr 141/2012? Czy jest to uchybienie mało istotne czy nie? To tylko malutka część wątpliwości jakie mam po lekturze regulaminu.

 

Podsumowując, nie określenie w sposób jasny i czytelny sposobu oceny ofert jest niedopuszczalne. Każdy element oceny powinien być dokładnie opisany łącznie z punktacją, która jest niezwykle ważna. Jasne zasady to takie, które nie budzą żadnych  wątpliwości dotyczących bezstronności. Działanie, z którym mamy do czynienia w żaden sposób nie gwarantuje, że przetarg zostanie przeprowadzony uczciwie. W zasadzie wybór najkorzystniejszej oferty zależy tylko od komisji przetargowej, która po otwarciu ofert może sobie w sposób dowolny określić punktację w zależności od sytuacji. A pozostali oferenci nie będą w stanie się nawet odwołać od decyzji komisji przetargowej.

Mając na uwadze wszystko to co działo się wokół przychodni w Łojkach w ostatnim czasie, a w zasadzie wokół dotychczasowego najemcy, mam podstawę sądzić, że zasady określone w regulaminie mogą nie być przypadkowe.

 

 

 

 

Kredyty i pożyczki

Na koniec 2009 roku zadłużenie naszej gminy wynosiło 9 793 055,00 PLN

Obecnie, zgodnie z przedłożonymi  nam dokumentami zadłużenie wynosi 13 604 469,08 PLN

Od 2009 roku zadłużenie Gminy Blachownia wzrosło zatem o około 40%.

Przypominam, że radni bez wahania poparli zaciągnięcie kolejnego kredytu długoterminowego w wysokości 2 000 000,00 PLN na spłatę wcześniej  zaciągniętych kredytów i pożyczek. Okres kredytowania przewidziano do 2020 roku, gdzie największe raty w spłacie kredytu przypadają na lata 2016 - 2020. Otwarcie ofert nastąpi jutro tj. 23.11.2012 r.

 

W przyszłym roku planowane jest zaciągnięcie kolejnych kredytów.

 

Informacje na temat obecnych kredytów przedstawia poniższa tabela. Można z niej dowiedzieć się, gdzie uzyskaliśmy dotychczasowe kredyty, jaka jest obecna kwota zadłużenia i kiedy nastąpi ostateczna spłata.

 

 

 

 

 

 

 

Infolinia Obywatelska

 

 

 

 

Dostępna dla wszystkich

Infolinia  Rzecznika Praw Obywatelskich

Łącząc się z Infolinią Obywatelską każdy obywatel może uzyskać podstawowe informacje o prawach człowieka i kompetencjach RPO. Tą drogą można również dowiedzieć się wszystkiego o prawie antydyskryminacyjnym.

Jeżeli problem nie jest związany z kompetencjami RPO, pracownicy Infolinii starają się udzielić informacji gdzie można się z daną sprawą zwrócić, by uzyskać pomoc.

Połączenie jest bezpłatne z telefonów stacjonarnych i telefonów komórkowych należących do sieci: Orange, Play, Plus, T-Mobile.

Siedziba Infolinii znajduje się w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich w Warszawie, w budynku przy Al. Solidarności 77

Telefon jest czynny:
Poniedziałek      godz. 10.00 – 18.00
Wtorek – piątek   godz. 8.00 – 16.00
 
Rzecznik Praw Obywatelskich jest konstytucyjnym, niezależnym od innych organów i niezawisłym w swojej działalności, organem ochrony prawnej.

Podstawowym zadaniem Rzecznika jest stanie na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji i innych przepisach prawa.
Zadanie to Rzecznik realizuje przez badanie, czy na skutek działania lub zaniechania organów, organizacji albo instytucji zobowiązanych do przestrzegania i realizacji wolności człowieka i obywatela nie nastąpiło naruszenie prawa oraz zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej i  w razie stwierdzenia takiego naruszenia - podejmowanie stosownych działań.
 
Źródło: rpo.gov.pl
 

ZIMA ORLIK CUP 2012

Ogólnopolski turniej piłki nożnej "ZIMA ORLIK CUP 2012" znajduję się już na półmetku. Dzisiaj zakończył się drugi z całego cyklu czterech zaplanowanych turniejów. W dzisiejszych zawodach zorganizowanych pod patronatem firmy Pralnia "WOD-CHEM" s.c. rywalizowali chłopcy z 12-tu drużyn rocznik 1999/2000. Walka wśród uczestników była zażarta, pełna emocji i przepięknego futbolu w wykonaniu młodych zawodników. Sama organizacja turnieju była perfekcyjna co było do przewidzenia, gdyż klub sportowy Orlik z Blachowni wielokrotnie pokazał jak organizować zawody.

Wyniki rywalizacji były następujące:

1 miejsce - UKS Raków Częstochowa

2 miejsce - Omega Kleszczów

3 miejsce - Ajaks Częstochowa

4 miejsce - Orlik Blachownia

5 miejsce - Raków Częstochowa

6 miejsce - Unia Dąbrowa Górnicza

7 miejsce - Szóstka Radomsko

8 miejsce - Beniaminek Częstochowa

9 miejsce - Victoria Częstochowa

10 miejsce - APN Raków Częstochowa

11 miejsce - Gwiazda Ruda Śląska

12 miejsce - Stradom Częstochowa

Na zakończenie turnieju w imieniu współwłaścicieli firmy WOD-CHEM dyplomy oraz puchary wręczył Wojciech Mandryk oraz Edyta Mandryk.

Zapraszam na kolejny turniej z cyklu " ZIMA ORLIK CUP 2012", który odbędzie się dnia 25.11.2012 r. na Hali Sportowej w Konopiskach.

 

Więcej zdjęć - galeria

 

 

 

Vat dla małych firm

Sejm w piątek przyjął tzw. trzecią ustawę deregulacyjną. Zakłada ona m.in. wprowadzenie dla małych firm możliwości kasowego rozliczania VAT, czyli płacenia podatku dopiero po uzyskaniu płatności za fakturę.

Przygotowana przez resort gospodarki ustawa zakłada min. wprowadzenie tzw. kasowej metody rozliczenia VAT dla małych przedsiębiorców - o rocznych obrotach do 1,2 mln euro.

Firmy takie mogłyby odprowadzać VAT nie po wystawieniu faktury, ale dopiero po uzyskaniu za nią zapłaty. Metoda kasowa oznacza zniesienie obowiązku zapłaty podatku VAT przez tzw. małego podatnika (w rozliczeniach kasowych), gdy kontrahent będący czynnym podatnikiem VAT nie zapłaci mu za dostarczony towar lub wykonaną usługę.

Przewidywany zwrot VAT mógłby służyć jako zabezpieczenie kredytu dla przedsiębiorcy. Zwroty VAT to rocznie 70 mld zł, takie rozwiązanie powinno zachęcić do utworzenia nowych instrumentów kredytowych i zwiększyć zdolności kredytowe przedsiębiorców.

Ustawa trafi teraz do Senatu.

Źródło:Sejm RP