Aktualności
Drogowy optymizm burmistrza.
W ostatnich Wiadomościach z Ratusza wyczytać możemy, że w tym roku zostanie przeprowadzony remont ulicy Wielkoborskiej, na którego wykonanie nasza gmina uzyskała środki zewnętrzne zwane potocznie schetynówką.
Dzisiaj dotarłam do listy zakwalifikowanych do finansowania zadań w ramach Narodowego Programu przebudowy dróg lokalnych na rok 2013r i niestety nie znalazłam tam ulicy Wielkoborskiej. Przyznam, że zmartwiło mnie to bardzo. Dlaczego tak się stało, jak jeszcze niedawno pani burmistrz zapewniała wszystkich o uzyskanym dofinansowaniu? W pierwszej chwili pomyślałam, że może źle szukam. Później zaczęłam się zastanawiać czy aby projekt nie został wycofany z powodu jakichś bliżej niewyjaśnionych powodów. Tym bardziej, że informacje podawane przez burmistrza, że pieniądze są przyznane były bardzo wiarygodne. Nie przypominam sobie także, aby ktoś z władz sugerował, że istnieje ryzyko nieprzyznania środków. Przeszukując internet natknęłam się na jeszcze jeden dokument zatytułowany „Ostateczna lista rankingowa wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Narodowego Programu przebudowy dróg lokalnych…”
Z dokumentu tego wynika, że wniosek na dofinansowanie remontu ulicy Wielkoborskiej znalazł się na liście rankingowej na pozycji 47 uzyskując zaledwie 5,2 pkt. Była to niestety jedna z ostatnich pozycji, a dla porównania powiem, że pierwszy projekt na tej liście uzyskał prawie 30 punktów. Dlatego pytam, skąd był ten optymizm naszych władz, że wniosek zostanie zakwalifikowany do dofinansowania, skoro zajmował jedną z ostatnich pozycji w rankingu? Dlaczego po raz kolejny wniosek naszej gminy nie uzyskał aprobaty ministerstwa? Z drugiej strony, jak się pisze wniosek, który uzyskuje skromne 5,2 punktu to czego można się spodziewać?
Niektórzy twierdzą, że nasza gmina jest skuteczna w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych. Oczywiście w ubiegłych latach, w ramach usuwania skutków klęsk żywiołowych zrealizowaliśmy inwestycje za klika milionów złotych. Środki te pochodziły ze specjalnego funduszu utworzonego na ten cel. Niestety w tym samym czasie środki uzyskane z innych źródeł były bardzo skromne i prawie niezauważalne. Mam tu na myśli chociażby fundusze unijne, z których zrealizowano chyba tylko jedną inwestycję, a mianowicie remont Domu Kultury. Oczywiście otrzymaliśmy dotacje na budowę orlika czy hali sportowej. Jednak mam wrażenie, że wszędzie tam, gdzie o przyznanie dotacji trzeba liczyć się z dużą konkurencją, czy też skomplikowaną procedurą przyznawania, nasze sukcesy z ostatnich kliku lat są niestety mizerne. Mam nadzieję, że nie potrzebujemy klęski żywiołowej, aby pozyskać znaczące fundusze na modernizację naszej gminy.
Zastanawiam się zatem, czemu wniosek na dofinansowanie ulicy Wielkoborskiej uzyskał taką małą ilość punktów oraz ciekawa jestem co było tego przyczyną. Być może nie wystarczy we wniosku wypełnić tylko rubryki pod tytułem wnioskodawca, a trzeba także włożyć trochę wysiłku w przedstawienie odpowiednich argumentów na temat słuszności i konieczności przeprowadzenia remontu. Sprawdziłam także jakie elementy wniosku są oceniane i sądzę, że ulica Wielkoborska miała wszelkie predyspozycje do tego, aby taką dotację otrzymać. Warunek... tylko jeden. Trzeba dobrze przygotować wniosek, co niestety okazuje się, nie jest rzeczą prostą.
Co teraz będzie z remontem? Tego nie wiem, ale wydaje mi się, że mimo wszystko będzie on forsowany przez panią burmistrz. Różnica będzie tylko taka, że z kasy miejskiej będziemy musieli dopłacić ponad 300 tys. zł.
Chciałabym w tej sprawie się mylić i aby remont ulicy Wielkoborskiej uzyskał dofinansowanie. Jednak na ten moment obawiam się, że niestety moje ustalenia są prawdziwe, a radość nas wszystkich była przedwczesna.
Poniżej przedstawiam kryteria oceny wniosków określone w uchwale RM.
1) wpływ realizacji zadania na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego,
2) znaczenie zadania dla rozwoju spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa, poprzez poprawę połączeń dróg lokalnych
z drogami publicznymi wyższej kategorii, podniesienie parametrów użytkowych dróg oraz zwiększenie płynności ruchu,
3) współpraca jednostek oraz innych podmiotów przy realizacji zadania,
4) znaczenie zadania dla odbudowy i przywrócenia funkcji komunikacyjnej dróg uszkodzonych lub zniszczonych w wyniku klęski żywiołowej,
5) znaczenie zadania dla rozwoju obszarów wiejskich,
6) wpływ realizacji zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej lokalnych ośrodków gospodarczych,
7) wpływ realizacji zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej instytucji publicznych i innych instytucji świadczących usługi publiczne,
8) wpływ realizacji zadania na poprawę połączeń drogowych istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli.