Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1232563
DzisiajDzisiaj113
RazemRazem1232563


Tuesday, 28, październik 2025

Zimowe utrzymanie dróg

Temat zimowego utrzymania dróg został poruszony na dzisiejszej Komisji Budżetu, Infrastruktury, Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa. Ponieważ zarówno radni jak i mieszkańcy zastanawiają się czy zachowane są wszelkie standardy, poniżej przedstawiam część zapisu umowy:

 

Zimowe utrzymanie dróg, ulic oraz chodników ma na celu likwidacje zakłóceń ruchu drogowego wywołanych takimi czynnikami atmosferycznymi jak śliskość zimowa oraz opady śniegu i musi być wykonywana według standardu:

 


a) Na drogach I kolejności zimowego utrzymania odśnieżanie prowadzone będzie systemem patrolowo interwencyjnym. Prace przy odśnieżaniu tych dróg będą rozpoczynane nie później niż w ciągu dwóch godzin od wystąpienia opadów. Stan utrzymania dróg w tym standardzie przedstawia się następująco:

 


- jezdnia odśnieżona na całej szerokości i długości oraz posypana mieszanką piaskowo solną w miejscach szczególnie niebezpiecznych (odcinki o pochyleniu powyżej 4%, skrzyżowania, zakręty, przystanki autobusowe) oraz po wskazaniu przez Zamawiającego bądź po konsultacjach z Zamawiającym posypanie całych odcinków dróg.

 


- po ustaniu opadów luźny śnieg może zalegać na jezdni do 6 godzin, błoto pośniegowe do 8 godzin, występuje warstwa zajeżdżonego śniegu nie utrudniająca ruchu, dopuszczalne lokalne utrudnienia dla samochodów osobowych,

 


- od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez Zamawiającego lub powzięcia przez niego uwiarygodnionych informacji o jego wystąpieniu gołoledź, szron, szadź musi być usunięta w ciągu 6 godzin od stwierdzenia wystąpienia zjawiska, a lodowica w ciągu 8 godzin.


b) Na drogach II kolejności zimowego utrzymania odśnieżanie prowadzone będzie systemem interwencyjnym po wskazaniu przez Zamawiającego bądź po konsultacjach telefonicznych z przedstawicielem Zamawiającego -po wystąpieniu utrudnień w ruchu.

 


Stan utrzymania dróg w tym standardzie przedstawia się następująco:

 


- jezdnia odśnieżona na całej szerokości i długości, a posypana mieszanką piaskowo solną na odcinkach decydujących o możliwości ruchu oraz po wskazaniu przez
Zamawiającego bądź po konsultacjach z Zamawiającym posypanie całych odcinków dróg,

 


- po ustaniu opadów występuje luźna warstwa zajeżdżonego śniegu, naboju śnieżnego oraz języki śniegowe,

 


- zaspy występują do 8 godzin po ustaniu opadów (dopuszcza się miejscowe przerwy w komunikacji do 8 godzin),

 


- od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez Zamawiającego lub powzięcia przez niego uwiarygodnionych informacji o jego wystąpieniu w miejscach wyznaczonych gołoledź usuwana jest w czasie do 10 godzin od stwierdzenia, a lodowica pośniegowa -do 12 godzin od stwierdzenia.

 

 


c) Na drogach III kolejności zimowego utrzymania odśnieżanie prowadzone będzie systemem interwencyjnym po wskazaniu przez Zamawiającego bądź po konsultacjach  telefonicznych z przedstawicielem Zamawiającego -po wystąpieniu utrudnień w ruchu.

 


Stan utrzymania dróg w tym standardzie przedstawia się następująco:

 


- jezdnia odśnieżona na całej szerokości na odcinkach decydujących o możliwości ruchu po wskazaniu przez Zamawiającego bądź po konsultacjach z Zamawiającym,

 


- po ustaniu opadów występuje luźna warstwa zajeżdżonego śniegu, naboju śnieżnego oraz języki śniegowe,

 


- zaspy występują do 24 godzin po ustaniu opadów (dopuszcza się miejscowe przerwy w komunikacji do 24 godzin),

 


- od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez Zamawiającego lub powzięcia przez niego uwiarygodnionych informacji o jego wystąpieniu w miejscach wyznaczonych gołoledź usuwana jest w czasie do 24 godzin od stwierdzenia, a lodowica pośniegowa -do 24 godzin od stwierdzenia.

 

 

I  kolejność odśnieżania, to drogi : Kubowicza, 16-go Stycznia, Sportowa, Plac Konstytucji, Bankowa, Miodowa, 1-go Maja, Parkowa, Cmentarna, Starowiejska, Wspólna, Miarki, Konopnickiej, Klonowa, Leśna, Wrzosowa, Wielkoborska itd.

 

II kolejność odśnieżania: Akacjowa, Olchowa, Spokojna, Dobra, Biegańskiego, Bema, Skłodowskiej, Handlowa, Partyzantów, Malicka, Różana, Zielona - Łojki itd.

 

III kolejność - odśnieżane warunkowo np. garaże ul. Kubowicza, boczne drogi.

 

 

 

 

Jak przekazać 1% podatku?

 

Jak przekazać 1 % podatku Organizacji Pożytku Publicznego?

 

 

 

 

 

Jeżeli jesteś podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i chciałbyś, aby 1% podatku od Twoich dochodów trafił na konto wybranej Organizacji Pożytku Publicznego, możesz to uczynić w następujący sposób:

 

 

 

1. Składasz w urzędzie skarbowym zeznanie podatkowe:

 

 

 

PIT-28      PIT-36     PIT-36L     PIT-37   PIT-38     PIT-39

 

 

 

2. Wybierz OPP.

 


Wyboru OPP dokonujesz z wykazu organizacji uprawnionych do otrzymania 1% podatku. Wykaz ten prowadzi Minister Pracy i Polityki Społecznej. Posiada on formę elektroniczną i  jest dostępny na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej www.mpips.gov.pl.

 



3. Wypełnij odpowiednie rubryki w zeznaniu podatkowym albo w jego korekcie.

 

 

 

We wzorach zeznań podatkowych znajduje się blok zatytułowany „Wniosek o przekazanie 1% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP)”.

 

 

 

 

 

Jeśli podasz w nim numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego wybranej organizacji oraz podasz kwotę do przekazania na jej rzecz, to będzie to równoznaczne ze złożeniem ww. wniosku.
Na jego podstawie naczelnik urzędu skarbowego przekaże pieniądze OPP.
Przekazanie środków nastąpi na rachunek bankowy podany przez OPP i zamieszczony w wykazie prowadzonym przez MPiPS. Ty nie musisz go znać i podawać w składanym zeznaniu podatkowym.

 

Zadeklarowana przez Ciebie kwota na rzecz wybranej OPP nie może przekroczyć 1% podatku należnego i podlega zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.

 

 

 

INFORMACJE DODATKOWE

 


1. Numer wpisu do KRS wybranej organizacji znajdziesz w wykazie OPP prowadzonym przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej i zamieszczonym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie www.mpips.gov.pl.

 


2. W jednym zeznaniu podatkowym (odpowiednio w jego korekcie) możesz wskazać tylko jedną OPP. Jeżeli składasz więcej zeznań, w każdym z nich możesz wskazać inną OPP.

 


3. W składanym zeznaniu podatkowym (odpowiednio w jego korekcie) możesz dodatkowo podać informacje, które w Twojej ocenie mogą mieć wpływ na rozdysponowanie pieniędzy z 1% przez OPP, tzw. cel szczegółowy

 

(poz. 128 w PIT-28, poz. 307 w PIT-36, poz. 107 w PIT- 36L, poz. 126 w PIT-37, poz. 60 w PIT-38, poz. 53 w PIT-39).

 

Informacje te urząd skarbowy prześle OPP  jako uszczegółowienie przekazanych kwot. Pamiętaj jednak, że ostateczną decyzję o tym, na jaki cel OPP wydatkuje środki finansowe uzyskane w ramach 1% (nawet w przypadku „wpłat ukierunkowanych”) podejmuje sama organizacja.

 


4. W składanym zeznaniu podatkowym (odpowiednio w jego korekcie) możesz ponadto wyrazić zgodę, aby naczelnik urzędu skarbowego przekazał OPP dane osobowe i adresowe składających zeznanie, a także wysokość podanej we wniosku kwoty

 

(poz. 129 w PIT-28, poz. 308 w PIT-36, poz. 108 w PIT-36L, poz. 127 w PIT-37, poz. 61 w PIT-38, poz. 54 w PIT-39).

 



5. 1% mogą przekazać również emeryci i renciści, którzy od organu rentowego otrzymali PIT-40A.
Wystarczy, że na bazie otrzymanego rocznego obliczenia podatku złożą w urzędzie skarbowym zeznanie podatkowe.

 

 

Informacja przetworzona na podstawie danych pochodzących ze strony: www.mf.gov.pl

 

 

 

Towarzystwo przyjaźni.

Zapewne większość mieszkańców naszej gminy słyszało o Towarzystwie Przyjaciół i Miłośników Blachowni.

 

Ale czy mieszkańcy mają pełną wiedzę na temat tego czym tak naprawdę towarzystwo się zajmuje? Kim są członkowie towarzystwa i co wnoszą dobrego w jego działalność?

 

 

Przyznam, że często wiedza na ten temat wśród mieszkańców jest ograniczona, choć działalność towarzystwa, chociażby poprzez organizację pikników charytatywnych na pewno została z uznaniem przyjęta przez większość blachowian i nie tylko.

Ale działalność miłośników Blachowni nie ogranicza się tylko do organizacji festynów. To także praca na rzecz ludzi starszych, często schorowanych.

 

To między innymi dzięki zaangażowaniu członków towarzystwa powstała Grupa Inicjatyw Dobroczynnych, której zadaniem jest prowadzenie pracowni rehabilitacyjnej. To co nie udało się dotychczas nikomu w naszym mieście im się udało. Ludzie ci nie czekali na to, aż ktoś łaskawie za nich coś zrobi, po prostu zrobili to sami. Jak jest to ważne przedsięwzięcie wie każdy, kto choć trochę miał do czynienia z ludźmi chorymi. Rehabilitacja jest czynnikiem niezwykle ważnym i istotnym w leczeniu, bez którego cała terapia często nie przynosi żadnych efektów.

 

Działalność TPiMB to także Uniwersytet Trzeciego Wieku. W ramach uniwersytetu organizowane są zajęcia dla seniorów, którzy chcą dalej pogłębiać swoją wiedzę. Jest to czas, w którym dzieci studentów uniwersytetu są już dorosłe, a oni sami wreszcie mają czas dla siebie. A ponieważ energii mają dużo, to uniwersytet jest jednym z najlepszych miejsc, gdzie można ją spożytkować. Co jednak najważniejsze, Towarzystwo Przyjaciół i Miłośników Blachowni jest stowarzyszeniem dla wszystkich. Tych młodych i tych trochę starszych. Każdy kto ma chęci do zrobienia czegoś dla innych, znajdzie w nim miejsce dla siebie.

 

W dniu 15 stycznia odbyło się walne zebranie sprawozdawcze członków i sympatyków towarzystwa. Miałam przyjemność osobistego uczestnictwa w zebraniu i przyznam, że jestem pod wielkim wrażeniem tego spotkania. Choć większości  obecnych na spotkaniu członków i sympatyków nie znałam wcześniej osobiście, atmosfera tam panująca sprawiła, że czułam się  jakbym była wśród przyjaciół, których znam od lat. Wszyscy byli dla siebie życzliwi, a na każdym kroku wyczuwało się niezwykłą troskę o to  czego się podjęli. Wydaje mi się, że siła tej organizacji tkwi przede wszystkim w ludziach, których tam spotkałam. To ich energia i zaangażowanie są bez wątpienia kluczem do sukcesu.

 

Dlatego zachęcam wszystkich mieszkańców naszej gminy, którzy czują potrzebę dokonania czegoś dobrego, aby czynnie włączyli się w działalność TPiMB. Wydaje mi się, że każdy znajdzie tam coś dla siebie i jestem przekonana, że nie pożałuje swej decyzji. Wydaje mi się, że jest to miejsce, gdzie można bez problemu samorealizować się na różnych płaszczyznach.

 

 

Dzieci lepsze i gorsze ?

 

 

W ostatnim czasie dwukrotnie poruszałam sprawę górki dla dzieci znajdującej się przy starym boisku, a także w lesie komunalnym ( między ulicą Cmentarną, a ulicą Partyzantów). Zresztą, istnieniem tej drugiej Pani burmistrz była bardzo zdziwiona.

 

 

 

 

Sprawę poruszyłam, ponieważ wiem, że jest to jedyne w okolicy miejsce, na którym nasze najmłodsze pociechy mogą pozjeżdżać na sankach.

 

 

Prosiłam zatem, aby przy okazji wykonywanych prac ziemnych, wykorzystać ziemię z wykopów i wyprofilować górkę tak, aby zabawa na niej była bezpieczna.

 

 

Niestety Pani burmistrz uznała, że żadnych prac nie będzie tam wykonywała. Przykro bardzo, że setki ton ziemi wywieziono z ulicy Partyzantów do centrum, a wystarczyło z dwadzieścia wywrotek wywieźć do lasu komunalnego i spryzmować. Niestety tak się nie stało.

I co możemy na to poradzić? Jak się zachować w sytuacji, gdzie na Osiedlu Leśna buduje się górkę dla dzieci, a te istniejące od wielu lat wręcz chce się zlikwidować?  Może jakby Pani Ujma wybrała się zimą zobaczyć jak dzieci bawią się na pagórku obok boiska lub w lesie komunalnym, to by zmieniła zdanie. Szczególnie ta w lesie jest niebezpieczna ze względu na zalegające w pobliżu śmieci.

Może zatem to rodzice powinni skierować do Urzędu prośbę osobiście?

Sama nie wiem, tym bardziej, że mam wrażenie jakby niektóre decyzje podejmowane były na przekór.

Tylko komu?

 

A jednak da się?

Po raz kolejny okazało, że się da.

Po raz kolejny okazało się, że moje uwagi są słuszne i na szczęście zostały wzięte pod uwagę.

 

 

 

Nie tak dawno napisałam artykuł pod trochę tajemniczym tytułem – „Ustawiony przetarg?”.      Link

Napisałam wtedy, że  jestem oburzona tym co wyczytałam w ogłoszeniu.

Moim zdaniem zapisy regulaminu były tak niejasne, że nasuwało się pytanie. Dla kogo jest ten przetarg?

Podsumowując stwierdziłam, że nie określenie w sposób jasny i czytelny sposobu oceny ofert jest niedopuszczalny. Każdy element oceny powinien być dokładnie opisany łącznie z punktacją, która jest niezwykle ważna. Jasne zasady to takie, które nie budzą żadnych  wątpliwości dotyczących bezstronności. Działanie, z którym mamy do czynienia w żaden sposób nie gwarantuje, że przetarg zostanie przeprowadzony uczciwie. W zasadzie wybór najkorzystniejszej oferty zależy tylko od komisji przetargowej, która po otwarciu ofert może sobie w sposób dowolny określić punktację w zależności od sytuacji. A pozostali oferenci nie będą w stanie się nawet odwołać od decyzji komisji przetargowej.

No i stało się. Po unieważnieniu tego właśnie przetargu (z niewiadomych mi przyczyn) ogłoszono drugi przetarg. Nie wiem, ale wydaje mi się, że komisja miała nie lada problem z oceną dwóch ofert, bo logicznie myśląc nie była w stanie wybrać tej najkorzystniejszej. Zwrócenie przeze mnie  na to uwagi przed przetargiem, spotkało się z  dezaprobatą urzędników pewnych swego. 

Drugi przetarg ku mojemu zadowoleniu jasno i czytelnie określa warunki oceny ofert wraz z punktacją, wydaje się zatem, że z oceną ofert nie będzie żadnego problemu. Zgodnie z nowymi zasadami oceniane będą:

1. wysokości miesięcznego czynszu – 34%,

2. zakresu świadczonych specjalistycznych usług medycznych, rehabilitacyjnych – 33 %,

3. kwoty jaką oferent zamierza przeznaczyć na adaptacje , zagospodarowanie i wyposażenie przedmiotu najmu – 13%,

4. dodatkowe specjalistyczne świadczenia specjalistyczne nie wymienione w rozdz. I pkt.2

ogłoszenia - 20%.

Oznacza to, że ocena będzie wynikała z matematycznej arytmetyki, a nie będzie elementem subiektywnej oceny członków komisji przetargowej. Transparentność jest bardzo ważnym elementem procedury przetargowej.

Po raz kolejny okazało się, że warto odważnie zabierać głos. Jak zawsze powtarzam, bierność w działaniu jest największym grzechem radnego.

 

Nie przeanalizowałam jeszcze wszystkich zapisów regulaminu przetargu i umowy, dlatego nie jestem w stanie w tym momencie ocenić pozostałych zapisów. Nie wiem zatem czy coś jeszcze uległo zmianie. Jak się zapoznam, postaram podzielić się swoimi spostrzeżeniami w terminie późniejszym.