Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1038170
DzisiajDzisiaj595
RazemRazem1038170


Sunday, 22, grudzień 2024

Kartka z kalendarza

 
280 dzień roku, do końca roku pozostaje 86 dni
Do końca kalendarzowej jesieni pozostaje 75 dni                        wschód słońca: 6:45 zachód słońca: 18:02
Dzień trwa: 11 godz. 17 min
Znak zodiaku  Waga
Najbliższa pełnia: 29 października

Cytat dnia

„Zawsze warto być człowiekiem, choć tak łatwo zejść na psy.”

Mirosław Bochenek (w tekście piosenki  Autsajder zespołu Dżem)

Źródło: kalendarzswiat.pl

Wnioski do budżetu gminy na 2013 rok

Moje propozycje zadań do budżetu Gminy Blachownia na 2013r.

 

1. Odwodnienie ulicy Miodowej.

Rozwiązanie łącznie z rejonem ogródków działkowych i włączenie do kanału burzowego.

2. Remont nawierzchni ulicy Miodowej.

Ulica Miodowa od początku istnienia osiedla bloków nie była remontowana. Obecnie stan jej nawierzchni jest zły i wymaga remontu. Osiedle Miodowa jest także jedną z najbardziej zaniedbanych części naszego miasta w której w ostatnich latach nie dokonano żadnych inwestycji. Remont ulicy nie spowoduje też konfliktu w przyszłości związanego z budową kanalizacji czy sieci gazowej, gdyż tereny te posiadają kanalizację a siec gazowa w tym miejscu wydaje się być zbędna, gdyż kotłownia zlokalizowana jest przy ulicy parkowej.

3. Wykonać utwardzenie terenu pod pojemniki na śmieci na osiedlu przy dawnej restauracji Słoneczna, ulica Sienkiewicza 11.

Mieszkańcy osiedla już od dłuższego czasu zabiegają o odpowiednie przygotowanie miejsca pod pojemniki na odpady.

 

4. Proszę o zarezerwowanie w przyszłorocznym budżecie środków finansowych z przeznaczeniem na zakup sceny, która służyłaby do organizowania wielu imprez kulturalno-rozrywkowych na świeżym powietrzu. Wydarzenia ostatnich miesięcy pokazały, że społeczność naszego miasta przy współpracy z władzami miasta potrafi zorganizować i przeprowadzić profesjonalną imprezę kulturalno-rozrywkową. Scena pozwoliłaby jeszcze bardziej ożywić życie kulturalne w naszym mieście. Mogłaby tez być wykorzystywana do organizowania imprez w sołectwach jak również na nowo wybudowanej hali widowiskowo-sportowej.

5. Budowa monitoringu miejskiego obejmującego swym zasięgiem centrum Blachowni.

 

Monitoring to większe bezpieczeństwo i mniej chuligaństwa. Pani Burmistrz wielokrotnie informowała, że ta inwestycja zostanie wykonana. Dalsze odwlekanie jej realizacji powiększa tylko straty spowodowane przez chuliganów.

6. Przystąpić do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów przewidzianych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jako tereny przemysłowe w Wyrazowie przy planowanym węźle autostradowym.

Jest to bardzo ważne zadanie, które  na pewno przyniesie wymierne korzyści dla naszej gminy (podatki, udział w zyskach ze sprzedaży gruntów itd.). Ponieważ procedura uchwalania planów jest czasochłonna należy  przystąpić do jej realizacji już teraz. Z doświadczeń innych miast widać, że często pojawiają się inwestorzy pragnący zainwestować w danym rejonie, jednak na przeszkodzie bardzo często stoi brak uchwalonych planów. Na tych terenach nie można budować na podstawie warunków zabudowy.

7. Przystąpić do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów przewidzianych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jako tereny pod zabudowę mieszkalną.

W studium wiele terenów dotychczas wyłączonych z zabudowy zostało przewidzianych pod zabudowę. Na tych terenach budowa czegokolwiek bez uchwalenia planu jest niemożliwa. Dlatego opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego na tych terenach jest warunkiem koniecznym, aby nasza gmina się rozwijała. Nowe budynki to większa ilość mieszkańców, a co za tym idzie większe wpływy do budżetu gminy. To także dochody z tzw. renty planistycznej.

8. Przystąpić do opracowania koncepcji zagospodarowania centrum  naszego miasta.

Centrum Blachowni jest wizytówką miasta, a zarazem jedną z najbardziej zaniedbanych jego części.  Bez opracowania koncepcji trudno jest cokolwiek konsekwentnie realizować.

9. Remont chodnika na ulicy Bankowej tuż przy blokach nr 3, 7 i 11.

Stan chodnika jest w katastrofalnym stanie. Ponieważ w blokach mieszkają przeważnie ludzie starsi remont chodnika jest niezbędny

10. Przystąpić do budowy drogi dojazdowej do bloków nr 3, 7 i 11 na ulicy Bankowej.

Ponieważ droga dojazdowa do w/w bloków na odcinku wzdłuż banku jest własnością prywatną, to istnieje ryzyko, że w każdej chwili obecny właściciel może zakazać przejazdu przez swoją działkę. Ponieważ prace projektowe, jak również uzyskanie niezbędnych zezwoleń i uzgodnień wymaga czasu właściwym byłoby już w przyszłym roku zarezerwować środki na tą inwestycję.

11. Wykonać remont  rowu melioracyjnego w lesie komunalnym przy ulicy Cmentarnej, jako niezbędny element związany z realizacją koncepcji odwodnienia dzielnicy Ostrowy.

Umożliwi to także szybsze zagospodarowanie terenu w przyszłości, który przewidziany jest jako teren usług publicznych i komercyjnych.

12. Rozważyć budowę parkingu przy ulicy Sienkiewicza, przy Szkole Podstawowej Nr 1,w miejscu gdzie znajduje się budynek dawnej księgarni ( w planach  budynek ma być wyburzony).

13. Opracować koncepcje gazyfikacji Blachowni oraz stworzyć wszelkie ułatwienia dla jak najszybszej realizacji tego zadania.

Jest bardzo istotne dla mieszkańców osiedla Miodowa oraz bloku przy ulicy Parkowej, którego mieszkańcy ponoszą bardzo wysokie koszty ogrzewania przy obecnej cenie oleju opałowego. Ponieważ gazyfikacja i tak już jest opóźniona nie możemy dopuścić, aby wystąpiły jakieś dodatkowe opóźnienia z naszej winy jako gospodarza terenu.

14. Zakupić czujniki  GPS do kontroli przebiegu samochodów wykonujących zadania z zakresu zimowego utrzymania dróg.

Ponieważ rozliczenie wykonawcy z wykonanej pracy jest bardzo uciążliwe urządzenia GPS znacznie poprawią i ułatwią kontrolę. Potwierdzają to coroczne kłopoty związane z egzekwowaniem prawidłowego wykonania usługi..

15. Zlikwidować dzikie wysypisko śmieci przy zalewie na ulicy Wczasowej.

16. Zakupić i zamontować kosze na śmieci przy ławeczkach parkowych.

Zostały zakupione przepiękne ławeczki parkowe, jednak brak pojemników na śmieci w ich pobliżu jest zapewne jedną z przyczyn zaśmiecania otoczenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blachownia pięknieje – czyli dlaczego pożyczamy 2 miliony, aby móc oddać 3 miliony.

Na sesji w dniu 12 września 2012 roku radni podjęli uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu przez gminę Blachownia. Z treści uchwały wynika, że Burmistrz Blachowni zamierza zaciągnąć kredyt w wysokości 2 mln zł z przeznaczeniem na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek. Niestety na komisjach, a także tuż przed głosowaniem nie uzyskaliśmy odpowiedzi na co konkretnie potrzebny jest ten kredyt. W lakonicznie udzielanych odpowiedziach usłyszeliśmy, że kredyt przeznaczony będzie na spłatę jakichś wcześniejszych kredytów, a to co zostanie, będzie wydane na bieżącą działalność. Niepokój nasz budziła także propozycja spłaty kredytu, która realizowana będzie kolejno w latach, począwszy do roku 2013 do roku 2020, z czego przez pierwsze trzy lata spłacone zostanie tylko 30 tys. zł kapitału, a największe raty przypadną na lata od 2016 do 2020. Tak skonstruowany plan spłat jest niczym innym, jak tylko odłożeniem w czasie problemów finansowych naszego miasta, poprzez przerzucenie ich na barki przyszłych władz.

Na posiedzeniach komisji pracownik burmistrza próbował przekonywać radnych, że kwoty kapitału spłacane w latach późniejszych będą miały relatywnie niższą wartość niż teraz, dlatego taki kredyt jest korzystny dla gminy. Spotkało się to też z pozytywnym odbiorem przez wielu moich kolegów, którzy zgodzili się z taką argumentacją. Niestety w moim mniemaniu takie rozumowanie jest całkowicie błędne. Gdyby tak było, to powinniśmy wszyscy zaciągnąć kredyt z opcją spłaty największego kapitału za 10 lat, przecież wtedy te same pieniądze będą mniej warte.  Dlatego przed głosowaniem, na sesji zapytałam między innymi jaki będzie całkowity koszt kredytu, co jest bardzo istotnym elementem przy planowaniu zaciągnięcia kredytu. Pani skarbnik wyjaśniła, że kredyt musimy zaciągnąć, gdyż jest on zapisany w tegorocznym budżecie. Bez niego nie moglibyśmy spłacić blisko 2,4 mln kredytów i pożyczek, których termin wymagalności przypada na rok przyszły, jak również nie mielibyśmy z czego zapłacić za wykonane inwestycje.  Jaki może być koszt kredytu Pani skarbnik nie wiedziała, gdyż jak stwierdziła jeszcze nie dokonała wyliczeń. Przyznam, że było to dla mnie wielkim zaskoczeniem, bo jak można planować kredyt i prosić o zgodę na jego zaciągnięcie, gdy nie wie się ile on kosztuje,  tego nie jestem w stanie zrozumieć.  Ja jednak zadałam sobie ten trud i wyliczyłam ile kredyt będzie kosztował, nas podatników.

Z moich wyliczeń wynika, że przy założeniu, że odsetki będą na poziomie około 8% rocznie, my podatnicy przy proponowanej formie spłaty , będziemy musieli zapłacić prawie  1 mln złotych odsetek. Czyli pożyczając 2 miliony oddamy prawie 3 miliony. To taka informacja dla tych wszystkich, którzy twierdzą, że zwrócone 2 mln złotych w przyszłości będzie miało  niższą wartość od tych pożyczonych dzisiaj.

Podsumowując wypowiedź Pani skarbnik oraz mając na uwadze dotychczasowe fakty, musimy sobie zatem zdawać sprawę, że wykonane w ostatnimi czasie inwestycje nie są jakimś cudem oraz nie wynikiem  jakiegoś wyjątkowego zarządzania. Przeprowadzenie Inwestycji, które realizowane są w naszej gminie możliwe jest głównie dzięki udzielonym kredytom i pożyczkom, które wcześniej czy później trzeba będzie oddać. A to, że nas jeszcze na coś stać, jeżeli tak można powiedzieć,  wynika z odpowiedniej żonglerki pieniędzmi. Sama Pani Skarbnik przyznała, że spodziewa się znacznego zmniejszenia dochodów gminy i szacuje, że tylko z udziału w podatku dochodowym uzyskamy mniej pieniędzy o około  1 mln złotych rocznie. Dlatego bez kredytów nie bylibyśmy w stanie nic zrobić.

Kredyt nie jest niczym złym, ale tylko w sytuacji, gdy nie jest przeznaczony na konsumpcje. Warto przy tym wywołać dyskusję, czy w ostatnich latach przeprowadzono w naszej gminie inwestycje w przyszłość czyli takie, które zagwarantują nam wymierne korzyści w przyszłości w postaci podatków, nowych miejsc pracy, rozwojowi turystyki czy sportu?

 

 

 

 

 

Tendencyjne pytanie - elokwentna odpowiedź. Sesja.

Dlaczego Przełajowa Ósemka miała tak słabą reklamę skierowaną do mieszkańców? Ogłoszenie wraz z programem ukazało się na stronie internetowej dopiero w czwartek. Nie dojrzałam też żadnych plakatów informujących o imprezie i jej programie na słupach ogłoszeniowych.

Cytuję odpowiedź Pani Burmistrz na moje pytanie:

- Ja powiem tak. Może skoro jeszcze mówimy o tej Przełajowej Ósemce...Ponieważ ja uważam, że impreza jest świetną imprezą, przykro mi, że muszę kogoś do tego przekonywać. Bardzo dużo naszych mieszkańców było na tej imprezie, wzięło w niej udział. No tutaj do Pana Radnego, który jest twarzą tych biegów, który większość tych biegaczy sprowadza do naszej gminy, wciąga ich swoją osobowością, tym że sam bierze udział w wielu biegach. Wydaje mi się, że powinniśmy cieszyć się z tego, że mamy taką osobę w swoim gronie.

Chciałam podziękować całemu zespołowi organizacyjnemu, podziękowania dla naszych urzędników, bo starają się również bardzo mocno ten bieg wspierać... To dla całego zespołu organizacyjnego, który tak naprawdę przed tą imprezą szalenie jest zaangażowany i tego zaangażowania tych ludzi naprawdę nie starajmy się zmniejszyć, bo oni naprawdę swój wolny czas, swoją chęć, swoją pasję realizują tutaj. I wydaje mi się, że wiele ludzi widzi co się dzieje w Blachowni, że to jest naprawdę fajna sprawa, fajna impreza.

Ja, przy tej okazji chciałam bardzo serdecznie podziękować. Plakaty były. Może pani radna uważa, że za późno? No, przykro mi.

Ja:

- Jeśli mogę dodać. Ja też myślę, że to jest fajna impreza. Nie powiedziałam, że nie jest fajna. Zresztą...przyszłam, byłam szczęśliwa, powiedziałam, że w przyszłym roku też chciałabym wystartować...

 

Pani Burmistrz:

- Świetnie.

 

Ja:

- ...tylko mieszkańcy, którzy nie brali udziału mieli problem, że nie wiedzieli...że była wata, że była kawa, że coś się działo... i tutaj tylko próbuję zasygnalizować, aby w przyszłym roku zrobić większą reklamę. Większe plakaty...więcej plakatów...nie wiem...

Pani Burmistrz:

- Nie możemy napisać, że darmowa kawa...

Ja:

- Ja też nie mówię, żeby to pisać...

 

Pani Burmistrz:

- Nie możemy się spierać, jeżeli ktoś nie widział...Było 45-lecie i też rożne są głosy, bo ludzie chcieliby wziąć udział, ale byli na wyjeździe...Nie można, do tego w ten sposób podchodzić. Informacje były w radiu, w prasie, artykuły się ukazywały. Proszę mi wierzyć. No, ja tutaj nie potrafię odpowiedzieć jeszcze bardziej. Powinniśmy ulotki rozrzucać? Podejrzewam, że gdybyśmy rozrzucali ulotki z samolotu, to byłoby, że zaśmiecamy. Na słupach ogłoszenia informacyjne. Jak jest za wcześnie podana, to jest, że została zerwana. Przepraszam bardzo, ale naprawdę nie czepiajmy się do czegoś, do czego nie bardzo można się przyczepić.

Przepraszam, ale to jest moje zdanie. Impreza jest świetna, bardzo dziękuję, bardzo dziękuję Jackowi Chudemu, bardzo dziękuję całemu organizacyjnemu zespołowi, kierownikom, dziękuję Państwu Radnym, bo też braliście udział w tej imprezie. Byliście z nami i super. Tak powinna wyglądać promocja naszej Gminy, że wszyscy razem jesteśmy na stadionie, właśnie jedząc watę również. Uważam, że impreza jest świetna i to jest takie bardzo, bardzo tendencyjne. To jest moje zdanie i odpowiedź na to.