Wzór deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Na ostatniej sesji, w dniu 12 listopada br. (zgodnie z art. 6n ust. 1, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) radni podjęli uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Blachownia.
Pierwszą deklarację należy złożyć najpóźniej w terminie do 30 kwietnia 2013 roku w Urzędzie Miejskim w Blachowni.
Deklaracja zawiera min.:
- adres nieruchomości,
- oświadczenie o liczbie osób zamieszkujących nieruchomość,
- sposób zbierania odpadów ( segregowane, niesegregowane),
- stawkę i wysokość miesięcznej opłaty.
Radni w dniu 24 października br. uchwalili, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Wzór deklaracji znajduje się w załączniku.
Pisałam o tym:
- Od 1 stycznia 2012 roku zmieniło się prawo w zakresie gospodarki odpadami - link
- ŚMIECI - link
MIGAWKA
Remont ciągu pieszo - rowerowego - etap III

Ustawiony przetarg? c.d.
W czwartek 22 listopada pisałam o moich zastrzeżeniach dotyczących przetargu na wynajem pomieszczeń przychodni w Łojkach. Ponieważ ogłoszenie nie było kompletne, w piątek pofatygowałam się do Urzędu Miejskiego w celu sprawdzenia wzoru umowy na najem, który powinien być nieodzownym elementem regulaminu. Jakież było moje zdziwienie kiedy usłyszałam, że wzór umowy nie jest dostępny, ponieważ radca prawny urzędu jeszcze nie zakończył jej przygotowania, jak to określono ze względu na jej skomplikowany charakter.
Pomyślałam, że jak Pani Burmistrz włożyła tyle wysiłku w przygotowanie przetargu, którego wynik zależeć może głównie od komisji przetargowej (której jeszcze nie ma) a nie oferentów, powinna też zadbać o odpowiedni wzór umowy. Tak na wszelki wypadek jakby wygrał ktoś inny (…). Ale kto? Podmiot który złoży najkorzystniejszą ofertę? Ale jaka to będzie najkorzystniejsza oferta?
Niestety do tej pory nie wiem jak komisja sobie z tym poradzi. Pani w urzędzie zapewniała mnie, że regulamin jest w jak najlepszym porządku i nie ma czego się obawiać. Wytłumaczyła mi, że nie mam racji, ponieważ postępowanie nie jest przeprowadzane na podstawie ustawy Prawo Zamówień Publicznych i nie trzeba określać punktacji za poszczególne elementy oferty, które będą oceniane w toku postępowania. Czy to mnie uspokoiło? Niestety nie. Dalej podtrzymuję swoje stanowisko, że nie można w ten sposób przeprowadzać przetargów. Oczekuję, aby w każdym przetargu organizowanym przez Burmistrza Blachowni zasady były jasne i czytelne, nie pozostawiające cienia wątpliwości co do uczciwości i dobrych intencji naszego włodarza. Dzisiaj jest to przychodnia w Łojkach. Jutro może to być…?
Będę cierpliwie czekać na wzór umowy, gdyż jestem bardzo ciekawa co tam wyczytam interesującego.
Na pewno nie omieszkam Państwa o tym poinformować.
Zima Orlik Cup 2012
W dniu 25 listopada odbył się kolejny z całego cyklu „Zima Orlik Cup 2012” turniej piłkarski.
Tym razem organizatorzy gościli zespoły młodych piłkarzy z rocznika 2001. W zawodach zorganizowanych w hali sportowej w Konopiskach udział wzięło 12 zespołów. Fundatorem pucharów był Starosta Częstochowski, a same zawody odbyły się dzięki bezinteresownemu zaangażowaniu członków klubu Orlik Blachownia oraz samych rodziców. Niedzielne zawody, jak nas już do tego przyzwyczaił organizator, przebiegały sprawnie i dostarczyły uczestnikom oraz kibicom wiele radości i zabawy. Rywalizacja wśród młodych zawodników była niezwykle zacięta, jednak przebiegała z pełnym poszanowaniem przeciwnika. Pokazali, że zasady fair play nie są im obce, a dorośli niejednokrotnie powinni się od nich uczyć.
Brawo piłkarze za walkę, brawo Orlik Blachownia za organizację!

Poniżej przedstawiam wynik zawodów:
1 miejsce – UKS Raków Częstochowa
2 miejsce – Herkules Kochanowice
3 miejsce – UKS Myszków
4 miejsce – Szóstka Radomsko
5 miejsce – Pogoń Kamyk
6 miejsce – Orlik Blachownia
7 miejsce – Raków Częstochowa
8 miejsce – APN/ Raków Częstochowa
9 miejsce – Omega Kleszczów
10 miejsce – Victoria Częstochowa
11 miejsce – Beniaminek Częstochowa
12 miejsce – AF Silent Dąbrowa Górnicza
Ustawiony przetarg?
Dzisiaj został ogłoszony przetarg nieograniczony na wyłonienie podmiotu leczniczego celem udzielenia świadczeń zdrowotnych – podstawowej opieki zdrowotnej, świadczeń specjalistycznych oraz rehabilitacyjnych w lokalu użytkowym nr 50 przy ul. Długiej w Łojkach.

Sprawa przychodni w Łojkach od ponad roku jest gorącym tematem wśród mieszkańców Łojek jak również radnych.
Około rok temu radni przegłosowali uchwałę zezwalającą burmistrzowi wydzierżawienie pomieszczeń przychodni na czas nieograniczony.
Uchwała została wprowadzona do porządku obrad tuż przed głosowaniem z argumentacją, że kończy się umowa z dotychczasowym dzierżawcą i trzeba niezwłocznie ogłosić przetarg.
Jak się później okazało Pani burmistrz wprowadziła radnych w błąd, bo umowa była zawarta na 10 lat do listopada 2012 roku. Po 12-tu miesiącach został ogłoszony przetarg, który jak się wydaje pozostawia wiele do życzenia.
Mówiąc wprost, jestem oburzona tym co wyczytałam w ogłoszeniu. Moim zdaniem zapisy regulaminu są tak niejasne, że nasuwa się pytanie. Dla kogo jest ten przetarg?
Niby wszystko jest w porządku. Od dzierżawcy wymaga się zapewnienia świadczeń finansowanych ze środków publicznych, nieprzerwane udzielanie tych świadczeń bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielenia i jakości. Najemca poza podstawową opieką zdrowotną musi zapewnić świadczenie specjalistycznych usług medycznych w zakresie ginekologii, kardiologii, chirurgii, okulistyki, reumatologii, diabetologii oraz rehabilitacji. Te zapisy wydają się być zrozumiałe oraz niezbędne ze względu na interes pacjentów korzystających z usług przychodni.
Niepokój mój budzi przede wszystkim sposób wyboru najkorzystniejszej oferty. Zgodnie z rozdziałem VII wybrana zostanie oferta, która będzie najkorzystniejsza pod względem:
- zakresu świadczonych specjalistycznych usług medycznych i rehabilitacyjnych,
- wysokości miesięcznego czynszu ,
- kwoty jaką oferent zamierza przeznaczyć na adaptacje , zagospodarowanie i wyposażenie
przedmiotu najmu.
Niestety nie określono w jaki sposób zostaną porównane oferty, które spełniać będą warunki formalne, czyli będą kompletne zgodnie z wymaganiami burmistrza. Zastanówmy się. Czy wygra podmiot, który zaproponuje największy czynsz, czy ten co zamierza przeznaczyć większe środki na adaptację pomieszczeń, zagospodarowanie i wyposażenie. A może zwycięzcą okaże się przedsiębiorca, który zaproponuje poza określonym minimum jeszcze dodatkowo pięć innych świadczeń specjalistycznych.
Czemu koszty zaadoptowania pomieszczeń do wymogów przepisów są elementem ocenianym, jak to w interesie najemcy powinno być spełnienie tych wymagań, bo inaczej sanepid nie wyda mu pozytywnej decyzji zezwalającej na świadczenie usług medycznych. Czy kosztem kwalifikowanym wyposażenia będą krzesła, stoliki, żaluzje czy sprzęt medyczny? A może przyszły najemca powinien raczej zainwestować w luksusowe wyposażenie toalet oraz kupić 50 calowy telewizor LCD do poczekalni?
Zastanawiam się także co będzie, gdy zaproponowane zmiany wymagać będą pozwolenia na budowę oraz ingerencji w konstrukcję budynku. Czy wynajmujący się na to zgodzi? Niestety z regulaminu tego się nie dowiemy, a wzór umowy nie został na stronie internetowej zamieszczony, choć wymaga się od oferentów złożenia oświadczenia, że akceptują warunki umowy. Zastanawiam się także czy dotychczasowy najemca, który dokonał już adaptacji pomieszczeń oraz posiada wyposażenie powinien jeszcze raz wykonać prace budowlane i zakupić ponownie wyposażenie? Czemu w regulaminie nie określono minimalnej stawki czynszu, która została określona w załączniku nr 1 do zarządzenia Burmistrza nr 141/2012? Czy jest to uchybienie mało istotne czy nie? To tylko malutka część wątpliwości jakie mam po lekturze regulaminu.
Podsumowując, nie określenie w sposób jasny i czytelny sposobu oceny ofert jest niedopuszczalne. Każdy element oceny powinien być dokładnie opisany łącznie z punktacją, która jest niezwykle ważna. Jasne zasady to takie, które nie budzą żadnych wątpliwości dotyczących bezstronności. Działanie, z którym mamy do czynienia w żaden sposób nie gwarantuje, że przetarg zostanie przeprowadzony uczciwie. W zasadzie wybór najkorzystniejszej oferty zależy tylko od komisji przetargowej, która po otwarciu ofert może sobie w sposób dowolny określić punktację w zależności od sytuacji. A pozostali oferenci nie będą w stanie się nawet odwołać od decyzji komisji przetargowej.
Mając na uwadze wszystko to co działo się wokół przychodni w Łojkach w ostatnim czasie, a w zasadzie wokół dotychczasowego najemcy, mam podstawę sądzić, że zasady określone w regulaminie mogą nie być przypadkowe.

