Dług Edwarda Gierka spłacony
Zdaniem Ministerstwa Finansów Polska spłaciła w końcu dług zaciągnięty za czasów Edwarda Gierka w Klubie Londyńskim.
Polska w październiku spłaciła ostatnią ratę długu zaciągniętego za czasów I sekretarza PZPR Edwarda Gierka. Ostatnia rata wynosiła 297 milionów dolarów.
Nasz kraj za czasów Gierka pożyczył od Klubu Londyńskiego (nieformalne stowarzyszenie banków komercyjnych z różnych państw), 8 mld dolarów. Potem dług rosół aż do porozumienia z 1994 r. ws. redukcji zobowiązań, które wyniosło 49,2 proc. (z kwoty w sumie ok. 14 mld dolarów). Po redukcji dług został zamieniony na dług rynkowy, tzw. obligacje Brady'ego, o wartości nominalnej 8 mld dolarów.
Do tej pory z czasów poprzedniego ustroju pozostaje nam jeszcze dług zaciągnięty w tzw. klubie paryskim, czyli u wierzycieli rządowych. Jego wartość to ok. 50 mln dol. To kredyt od Japonii, która nie zgodziła się na jego przedterminową spłatę. Uregulowanie rachunków powinno nastąpić do 2014 r.
Wysokość tzw. długów Gierka to jednak niewiele w porównaniu z naszym obecnym zadłużeniem wobec zagranicy. Na koniec sierpnia (ostatnie dane MF) zadłużenie zagraniczne Skarbu Państwa wynosiło73,5 mld dol. (przy kursie 3,33 zł za dolara). Największa część tego długu, bo ponad 57 mld dol., to obligacje denominowane w walutach obcych sprzedane inwestorom zagranicznym.
Jednak prawie16 mld dol. zaciągnęliśmy w postaci kredytów w międzynarodowych instytucjach finansowych. Wśród nich są Bank Światowy (6,5 mld dol.), Europejski Bank Inwestycyjny (ponad 9 mld dol.) Bank Rozwoju Rady Europy (0,2 mld dol.).
Źródło: www.ekonomia24.pl, www.biznes.onet.pl
Poprawa w funkcjonowaniu urzędów?
Poprawę w funkcjonowaniu urzędów w Polsce zauważa 33 % Polaków, według 16 % nastąpiło w tej kwestii pogorszenie, 42 % respondentów nie dostrzega zmian w funkcjonowaniu urzędów w ostatnich latach (sondaż CBOS).
Badani, którzy uważają, że w ostatnich latach poprawiła się jakość pracy urzędów, najczęściej mówią o poprawie jakości obsługi.
Ich zdaniem obecnie urzędnicy są milsi i bardziej kulturalni niż kiedyś (uważa tak 34 % spośród tych, którzy mówią o pozytywnych zmianach w polskich urzędach);
cechują się większym zaangażowaniem w rozwiązywanie problemów obywateli (15 %), a także sprawniej i bardziej kompleksowo obsługują (15 %) i wykazują się wyższymi kompetencjami (11 %).
Innym czynnikiem świadczącym o pozytywnych zmianach ma być informatyzacja. W tym kontekście poza ogólnymi wzmiankami o komputeryzacji i informatyzacji (9 % wskazań) badani zwracają m.in. uwagę na fakt, iż coraz częściej możliwe jest załatwienie niektórych spraw za pośrednictwem internetu (5 %) oraz zasięgnięcie w sieci istotnych dla petenta informacji (4 %).
Wśród pozostałych zmian wymieniane są: skrócenie i uproszczenie procedur, dzięki czemu ograniczony został czas załatwiania niektórych spraw (17 % wskazań), mniejsze kolejki oraz ułatwiony dostęp do urzędów i urzędników, co umożliwia umówienie się na konkretną godzinę (13 %), lepszy dostęp do informacji (5 %), a także poprawa wizerunku i wyglądu urzędów (3 %) oraz bardziej dogodne godziny ich otwarcia (2 %).
Z kolei badani przekonani, że jakość funkcjonowania urzędów w ostatnich latach się pogorszyła, najczęściej zwracają uwagę na negatywne zmiany związane z obsługą interesantów, w tym na niewiedzę i niekompetencję urzędników (16 % wskazań), brak życzliwości oraz nieuprzejmą obsługę (12 %), na pozostawiający wiele do życzenia poziom zaangażowania w rozwiązywanie problemów klientów (10 %), a nieco rzadziej również na opieszałość (5 %), załatwianie spraw po znajomości (4 %), ograniczone uprawnienia, co powoduje odsyłanie interesantów "z kwitkiem" (4 %) oraz na korupcję (4 %).
Wśród pozostałych negatywnych zmian w funkcjonowaniu urzędów wymienia się przede wszystkim rozbudowaną biurokrację oraz zawiłe procedury wydłużające czas załatwiania spraw (26 % wskazań), kolejki (11 %), ogólne problemy z załatwianiem spraw urzędowych (8 %) oraz przerost zatrudnienia (7 %).
Nieliczni zwracają uwagę na nieład i chaos panujący w urzędach (4 % ), ograniczony dostęp do informacji (3 %), niewłaściwe gospodarowanie funduszami (2 %), budzące wątpliwości procedury zatrudniania nowych pracowników (2 %) oraz nieodpowiednie godziny otwarcia urzędów (1 %).
Źródło: samorzad.lex.pl
KONCERT ZADUSZKOWY
Miejski Dom Kultury w Blachowni zaprasza na koncert: