Aktualności
Zimowe utrzymanie dróg
Temat zimowego utrzymania dróg został poruszony na dzisiejszej Komisji Budżetu, Infrastruktury, Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa. Ponieważ zarówno radni jak i mieszkańcy zastanawiają się czy zachowane są wszelkie standardy, poniżej przedstawiam część zapisu umowy:
Zimowe utrzymanie dróg, ulic oraz chodników ma na celu likwidacje zakłóceń ruchu drogowego wywołanych takimi czynnikami atmosferycznymi jak śliskość zimowa oraz opady śniegu i musi być wykonywana według standardu:
a) Na drogach I kolejności zimowego utrzymania odśnieżanie prowadzone będzie systemem patrolowo interwencyjnym. Prace przy odśnieżaniu tych dróg będą rozpoczynane nie później niż w ciągu dwóch godzin od wystąpienia opadów. Stan utrzymania dróg w tym standardzie przedstawia się następująco:
- jezdnia odśnieżona na całej szerokości i długości oraz posypana mieszanką piaskowo solną w miejscach szczególnie niebezpiecznych (odcinki o pochyleniu powyżej 4%, skrzyżowania, zakręty, przystanki autobusowe) oraz po wskazaniu przez Zamawiającego bądź po konsultacjach z Zamawiającym posypanie całych odcinków dróg.
- po ustaniu opadów luźny śnieg może zalegać na jezdni do 6 godzin, błoto pośniegowe do 8 godzin, występuje warstwa zajeżdżonego śniegu nie utrudniająca ruchu, dopuszczalne lokalne utrudnienia dla samochodów osobowych,
- od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez Zamawiającego lub powzięcia przez niego uwiarygodnionych informacji o jego wystąpieniu gołoledź, szron, szadź musi być usunięta w ciągu 6 godzin od stwierdzenia wystąpienia zjawiska, a lodowica w ciągu 8 godzin.
b) Na drogach II kolejności zimowego utrzymania odśnieżanie prowadzone będzie systemem interwencyjnym po wskazaniu przez Zamawiającego bądź po konsultacjach telefonicznych z przedstawicielem Zamawiającego -po wystąpieniu utrudnień w ruchu.
Stan utrzymania dróg w tym standardzie przedstawia się następująco:
- jezdnia odśnieżona na całej szerokości i długości, a posypana mieszanką piaskowo solną na odcinkach decydujących o możliwości ruchu oraz po wskazaniu przez
Zamawiającego bądź po konsultacjach z Zamawiającym posypanie całych odcinków dróg,
- po ustaniu opadów występuje luźna warstwa zajeżdżonego śniegu, naboju śnieżnego oraz języki śniegowe,
- zaspy występują do 8 godzin po ustaniu opadów (dopuszcza się miejscowe przerwy w komunikacji do 8 godzin),
- od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez Zamawiającego lub powzięcia przez niego uwiarygodnionych informacji o jego wystąpieniu w miejscach wyznaczonych gołoledź usuwana jest w czasie do 10 godzin od stwierdzenia, a lodowica pośniegowa -do 12 godzin od stwierdzenia.
c) Na drogach III kolejności zimowego utrzymania odśnieżanie prowadzone będzie systemem interwencyjnym po wskazaniu przez Zamawiającego bądź po konsultacjach telefonicznych z przedstawicielem Zamawiającego -po wystąpieniu utrudnień w ruchu.
Stan utrzymania dróg w tym standardzie przedstawia się następująco:
- jezdnia odśnieżona na całej szerokości na odcinkach decydujących o możliwości ruchu po wskazaniu przez Zamawiającego bądź po konsultacjach z Zamawiającym,
- po ustaniu opadów występuje luźna warstwa zajeżdżonego śniegu, naboju śnieżnego oraz języki śniegowe,
- zaspy występują do 24 godzin po ustaniu opadów (dopuszcza się miejscowe przerwy w komunikacji do 24 godzin),
- od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez Zamawiającego lub powzięcia przez niego uwiarygodnionych informacji o jego wystąpieniu w miejscach wyznaczonych gołoledź usuwana jest w czasie do 24 godzin od stwierdzenia, a lodowica pośniegowa -do 24 godzin od stwierdzenia.
I kolejność odśnieżania, to drogi : Kubowicza, 16-go Stycznia, Sportowa, Plac Konstytucji, Bankowa, Miodowa, 1-go Maja, Parkowa, Cmentarna, Starowiejska, Wspólna, Miarki, Konopnickiej, Klonowa, Leśna, Wrzosowa, Wielkoborska itd.
II kolejność odśnieżania: Akacjowa, Olchowa, Spokojna, Dobra, Biegańskiego, Bema, Skłodowskiej, Handlowa, Partyzantów, Malicka, Różana, Zielona - Łojki itd.
III kolejność - odśnieżane warunkowo np. garaże ul. Kubowicza, boczne drogi.