Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1232950
DzisiajDzisiaj500
RazemRazem1232950


Tuesday, 28, październik 2025

Komisja rewizyjna – wzór do naśladowania

W dniu 1 marca br. na posiedzeniu komisji rewizyjnej została  zakończona sprawa kontroli, która była przeprowadzona w ubiegłym roku. Trzeba było ponad pięciu miesięcy, aby członkowie komisji wypracowali stanowisko w sprawie przyjęcia protokołu pokontrolnego. Kontrola przeprowadzona w dniach od 17 do 28 września 2012r dotyczyła sprawdzenia postępowań przetargowych za 2011 rok i pierwsze półrocze 2012 roku w Referacie Inwestycji i Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego w Blachowni.

W składzie zespołu kontrolnego znaleźli się radni Edyta Mandryk, Bożena Forma oraz Andrzej Cierpiał. Na przewodniczącą zespołu Pan przewodniczący komisji rewizyjnej Maciej Ryś wyznaczył Edytę Mandryk. W trakcie kontroli sprawdzonych zostało 14 postępowań przetargowych. Efektem kontroli było sporządzenie i przekazanie w dniu 12 października 2012 roku protokołu z kontroli Pani burmistrz, Panu przewodniczącemu Rady oraz Panu przewodniczącemu komisji rewizyjnej. W toku kontroli na 14 postępowań zespól kontrolny miał zastrzeżenia w przypadku 4 postępowań. Dotyczyły one różnych zagadnień związanych z ustawą Prawo Zamówień Publicznych, których omówienie w jednym artykule byłoby niezwykle trudne. Dlatego pozwolę sobie zamieścić tylko treść ostatecznych wniosków które zespół kontrolny zamieścił w protokole.

„W toku kontroli stwierdzono kilka nieprawidłowości w przeprowadzeniu postępowań przetargowych, które szczegółowo zostały opisane w protokole.. Szczególnie niepokojące jest podejrzenie związane z wstecznym rejestrowaniem dokumentów, oraz fakt wyłonienia Wykonawcy i zawarcia z nim umowy niezgodnie z zapisami SIWZ oraz ustawy Pzp  szczególnie, że inwestycja była współfinansowana przez Urząd Marszałkowski. Uważamy, że nasze zastrzeżenia i uwagi, które zostały zawarte w protokole pokontrolnym powinny zostać zbadane i wyjaśnione przez kierownika jednostki w celu wyeliminowania nieprawidłowości w przyszłości.”

Zgodnie ze statutem kierownik jednostki miał prawo w ciągu 7 dni od daty otrzymania protokołu zgłosić swoje uwagi dotyczące przebiegu kontroli i jej wyników. Pismem z dnia 19 października adresowanym do przewodniczącego rady Pana Henryka Kani burmistrz Blachowni wskazała, że wszystkie zastrzeżenia zespołu kontrolnego są bezzasadne. Na posiedzeniu komisji rewizyjnej w listopadzie, jako przewodnicząca zespołu kontrolnego złożyłam dokładne sprawozdanie z przebiegu kontroli wskazując przy tym, że wyjaśnienia kierownika jednostki są  niewystarczające.

Czytaj więcej: Komisja rewizyjna – wzór do naśladowania

Nadzwyczajna Sesja

Przewodniczący Rady Miejskiej w Blachowni

zwołuje na dzień 6 marca 2013 roku, o godzinie 14.00

w sali konferencyjnej Ośrodka Sportu i Rekreacji w Blachowni przy ulicy Sportowej 1,

Nadzwyczajną Sesję Rady Miejskiej w Blachowni.


Porządek obrad:

1. Otwarcie obrad sesji.

2. Stwierdzenie jej prawomocności.

3. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

4. Wysłuchanie lub odczytanie wyjaśnień Radnego.

5. Podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia wygaszenia mandatu radnego.

6. Zamknięcie obrad.

 

Nadzwyczajna Sesja zostaje zwołana w sprawie  radnego  Marka Kułakowskiego.

 

Treść projektu uchwały i uzasadnienie znajdują się w załączniku.

Sesja 30.01.2013r. Interpelacje skierowane do Przewodniczącego Rady

1. Na każdej sesji Pani Burmistrz zdaje sprawozdanie ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym. Niestety nic nie wiemy o działalności Pana Przewodniczącego Rady w tym okresie. Nie wiemy czym Pan się zajmuje, w jakich spotkaniach uczestniczy, w jaki sposób reprezentuje Radnych. Dlatego zwracam się z prośbą do Pana Przewodniczącego, aby rozważył wprowadzenie takiego punktu pod obrady każdej sesji.

Nie ukrywam, że wielu radnych jest zainteresowanych działalnością Przewodniczącego Rady, oczywiście tą związaną z reprezentowaniem Rady na zewnątrz. Mam tu na myśli spotkania robocze z Panią burmistrz, spotkania z przedstawicielami różnych szczebli władzy samorządowej,  jak i również udział we wszelkiego rodzaju uroczystościach organizowanych przez koła czy stowarzyszenia działające na terenie naszej gminy i nie tylko.

Chociaż statut tego nie reguluje uważam, że wprowadzenie takiego zwyczaju w naszej radzie byłoby dobrym krokiem w kierunku promocji Rady na zewnątrz.

 

 

 

 

2. Na wczorajszym posiedzeniu komisji udostępniono nam opinię prawną dotyczącą zagadnienia związanego z pracą Komisji Rewizyjnej. Każdy mógł się zapoznać z jej treścią, można było ją przepisać, nagrać jej treść w trakcie odczytywania, mogliśmy też zrobić fotokopie, ale niestety nie mogliśmy dostać kserokopii. Jak nas poinformował Przewodniczący Komisji,  Pani Prawnik stwierdziła, że aby otrzymać kopię tego dokumentu trzeba wystąpić z wnioskiem pisemnym.

Przyznam, że dla mnie jest to całkowity absurd nie mający żadnego uzasadnienia prawnego. Uważam, że takie działanie jest ponadto ewidentnym utrudnianiem pracy członkom Komisji Rewizyjnej. Najpierw udostępnia nam się dokumenty na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej, a następnie każe nam się złożyć wniosek pisemny, gdy chcemy kopię dokumentu.

Chciałam przypomnieć, że prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji na wniosek pisemny lub ustny. Zgodnie z ustawą, informacja może być udostępniona w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku, jeżeli informacja publiczna może być udostępniona niezwłocznie. I z takim przypadkiem mieliśmy do czynienia na wczorajszej Komisji Rewizyjnej.  Informacja była dostępna i nie było żadnych przeciwwskazań, aby ją otrzymać. Dlatego całą sytuację odbieram jako bezpodstawną próbę ograniczenia pracy radnych. Nadmieniam, że Pani Burmistrz wielokrotnie na moje zapytania potwierdzała, że wszelkie dokumenty będące w dyspozycji komisji są jawne i można je kopiować. Dlatego proszę Pana Przewodniczącego, aby wyjaśnił dlaczego co jakiś czas próbuje się wprowadzać radnych w błąd informując ich, że muszą składać jakieś wnioski o dostęp do dokumentów, które są im udostępniane.

 

 

 


Sąd kapturowy?

Takie można odnieść wrażenie po tym czego się dowiedziałam dzisiaj od Marka Kułakowskiego, radnego Rady Miejskiej w Blachowni. A mianowicie został on  zaproszony na rozmowę przez Pana przewodniczącego Rady Miejskiej w Blachowni. Przybywszy na spotkanie, w którym oprócz Pana Henryka Kani uczestniczyli także Pani Irena Popczyk oraz Pan Sławomir Lisek, został poinformowany, że na sesji nadzwyczajnej, która odbędzie się za tydzień w środę, będzie głosowana uchwała w sprawie wygaśnięcia jego mandatu .  Powołali się przy tym na opinię prawną, która jest zarazem uzasadnieniem do uchwały.

Niestety znam treść uzasadnienia tylko z relacji radnego Kułakowskiego, dlatego trudno jest mi jednoznacznie odnieść się do przytoczonych tam argumentów, uzasadniających podjęcie tej kontrowersyjnej uchwały.

Z informacji, które posiadam,  Pan przewodniczący Henryk Kania zarzuca Panu Markowi Kułakowskiemu, że ten pełni funkcje w zarządzie wspólnoty mieszkaniowej. Twierdząc, że w ten sposób będąc radnym zarządza także mieniem gminy, które wchodzi w skład tej wspólnoty, czego zdaniem Pana przewodniczącego radnemu robić nie wolno.

Czytaj więcej: Sąd kapturowy?

Pamiętajmy o wypowiedzeniu umów na wywóz śmieci!

Od 1 lipca 2013 r., a więc zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości zostaną objęci systemem gospodarowania odpadami przez gminę i będą zobowiązani uiszczać opłaty na rzecz gminy.

Właściciele zamieszkałych nieruchomości powinni z odpowiednim wyprzedzeniem wypowiedzieć umowę, aby wygasła ona z dniem 30 czerwca 2013 r.  Może to uczynić jedynie właściciel zamieszkałej nieruchomości, który jest stroną umowy.

Dotychczasowe umowy zawarte przez właścicieli nieruchomości same nie wygasną na mocy ustawy.

 

 

Poniżej przedstawiam przykładowy wzór wypowiedzenia umowy:

 

Czytaj więcej: Pamiętajmy o wypowiedzeniu umów na wywóz śmieci!