Budżet przyjęty
Na dzisiejszej sesji przy 12 głosach za i 1 wstrzymującym, budżet na rok 2013 został przyjęty. Podobnie jak w roku ubiegłym klub radnych "Razem dla Gminy Blachownia" przygotował swoje stanowisko dotyczące budżetu, które zostało zaprezentowane tuż przed głosowaniem nad przyjęciem uchwały budżetowej.
Poniżej przedstawiam treść stanowiska.
STANOWISKO KLUBU RADNYCH
„RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA”
W SPRAWIE UCHWALENIA BUDŻETU GMINY NA 2013 ROK
Dzisiaj głosować będziemy nad przyjęciem projektu budżetu na rok 2013. Jest to już trzeci budżet, który rada obecnej kadencji będzie przegłosowywać i zarazem drugi, którego jesteśmy współtwórcami. Wszyscy zapewne zdajemy sobie sprawę z faktu, że przyszły rok może okazać się najtrudniejszy dla polskiej gospodarki, a co za tym idzie także dla samorządów. Dotychczasowy wzrost wpływów z podatku dochodowego wyraźnie wyhamowuje, co w konsekwencji będzie miało wpływ na przychody budżetu. W projekcie zaplanowano wzrost przychodów gminy (w odniesieniu do przyjętego budżetu w styczniu 2012 r.) o ponad 6%, co naszym zdaniem może okazać się zbyt optymistycznym założeniem. Nie jesteśmy w pełni przekonani, czy zaplanowane wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 7.362.959,00 zł oraz wpływy z podatku od nieruchomości w wysokości 5.674.015,51 zł zostaną osiągnięte, a bez wątpienia stanowią one jedno z głównych źródeł dochodu gminy. Wzrost bezrobocia oraz zwiększające się zubożenie społeczeństwa może doprowadzić do zwiększenia wydatków na opiekę społeczną oraz wpłynąć na wzrost zadłużenia najemców mieszkań komunalnych, co bez wątpienia obciąży bardziej kasę gminy.
Budżet zakłada także wzrost wydatków w porównaniu z rokiem poprzednim o ponad 2,5%. Zgodnie z założeniami budżetu, wzrost wydatków bieżących będzie nieznaczny i wyniesie około 1%, natomiast planowany wzrost wydatków majątkowych jest na poziomie 15 % względem br. Jest to bez wątpienia zjawisko pozytywne, chociaż uważamy, że istniała jeszcze możliwość zwiększenia kwoty przeznaczonej na inwestycje kosztem np.: zamrożenia wydatków bieżących. Jednym z elementów, który nas niepokoi jest konieczność zaciągania kolejnych kredytów w wysokości 1.354.700,00 zł oraz na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu w wysokości 1.500.000,00 zł, z czego bezpośrednio na realizację zadań inwestycyjnych przeznaczone będzie zaledwie 354.700,00 zł.
My, członkowie klubu radnych „Razem dla Gminy Blachownia” jesteśmy zadowoleni, że wiele inwestycji planowanych w przyszłorocznym budżecie jest odzwierciedleniem naszych interpelacji i wniosków składanych na przestrzeni dwóch lat naszej pracy w radzie. Uważamy, że wkład wszystkich Radnych jest znaczący i niepodważalny.
Przy całej jednak sympatii do przedstawionego projektu uważamy, że ma on charakter zbyt konsumpcyjny i nie zawiera elementów prorozwojowych, które stanowiły szeroki wachlarz naszych propozycji. Niestety nie zostały one zauważone, co naszym zdaniem może mieć negatywne skutki w przyszłości. Uważamy, że rozwój naszej gminy powinien być bardziej zrównoważony. Jednak pod pojęciem zrównoważony mamy na myśli taki podział środków, aby zapewnił możliwie równy rozwój wszystkich rejonów naszej gminy zarówno teraz, jak i w przyszłości, w jak najszerszych dziedzinach.
Dlatego, aby zmienić dotychczasowy stan rzeczy widzimy potrzebę podjęcia docelowych działań w sprawie:
- opracowania planów zagospodarowania przestrzennego dla centrum naszego miasta obejmującego tereny położone po wschodniej i zachodniej stronie ul. Sienkiewicza, południowej i północnej stronie zalewu oraz lasu komunalnego przy ul. Sienkiewicza, Cmentarnej i Partyzantów,
- opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów znajdujących się przy planowanym węźle autostradowym w Wyrazowie. Tereny te powinny być przeznaczone pod inwestycje,
- opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dla dzielnicy Ostrowy, gdzie znajdują się obecnie największe tereny pod zabudowę jednorodzinną,
- zrealizowania inwestycji pn.: „Odwodnienie Ostrów”,
- dalszego rozwoju sieci kanalizacyjnej w naszej gminie,
- gazyfikacji naszej gminy.
Widzimy potrzebę stworzenia takiej koncepcji rozwoju i jej konsekwentnego realizowania, aby równocześnie z poprawą warunków życia dotychczasowych mieszkańców naszej gminy następował znaczący przyrost ich liczby.
Klub radnych „Razem dla Gminy Blachownia” stwierdza, że mimo wielu niedoskonałości, budżet na rok 2013 jest opracowany prawidłowo po stronie dochodów i wydatków, uwzględnia wiele problemów Gminy, które wymagają rozwiązania.
Nasze uwagi prosimy przyjąć jako merytoryczny głos w Radzie będący wyrazem głębokiej troski o przyszłość Gminy. Mimo wielu, naszym zdaniem słusznych uwag, deklarujemy działania nastawione na dalszą współpracę, ale na zasadach partnerskich dla dobra mieszkańców Gminy Blachownia.
Klub Radnych „Razem dla Gminy Blachownia” jak w latach poprzednich nie narzuca nikomu ze swoich radnych jak mają głosować. Ten wybór zostawiamy ich sumieniu.
Bożena Forma Krzysztof Imiołek
Edyta Mandryk Marek Kułakowski
Biuletyn informacyjny
Od ponad półtora roku za pośrednictwem strony internetowej mogą Państwo śledzić moją działalność w Radzie Miejskiej w Blachowni. Niestety wielokrotnie zwracano mi uwagę, że nie każdy ma dostęp do internetu i dlatego nie do wszystkich te informacje docierają. Postanowiłam więc w miarę swoich możliwości wydawać cyklicznie biuletyn informacyjny w formie papierowej, który skierowany będzie głównie dla mieszkańców mających utrudniony dostęp do internetu. W biuletynie będę się starała zamieszczać jak największą ilość informacji dotyczących bieżących wydarzeń z działalności Rady Miejskiej, mojej pracy w radzie, ale także informacji dotyczących życia codziennego w naszej gminie. Nie zabraknie także moich opinii i spostrzeżeń związanych z tym wszystkim, co w naszym mieście się dzieje. Wielokrotnie powtarzałam, że informowanie społeczeństwa jest jednym z głównych obowiązków radnego. Wiem, że tego oczekują od nas wyborcy, a co w większości przypadków nie jest realizowane tak jak należy. Mam nadzieję, że biuletyn informacyjny spełni Państwa oczekiwania i pomoże mi w sposób pełniejszy i bardziej kompleksowy wypełniać obowiązki radnej, a Państwu umożliwi lepszy dostęp do informacji.
W załączniku znajduje się pierwszy numer biuletynu, który od dzisiaj jest przeze mnie rozprowadzany wśród mieszkańców naszej gminy. Bardzo proszę o uwagi, opinie oraz sugestie dotyczące mojej inicjatywy, abym mogła lepiej spełnić Państwa oczekiwania. Zapraszam do lektury.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Śmieci to nasz wspólny interes
Od 1 lipca 2013 roku we wszystkich polskich gminach zaczną obowiązywać nowe zasady odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Zgodnie z założeniami ustawy, mieszkańcy nie będą musieli podpisywać umowy z firmą wywozową, ponieważ obowiązek ten spadnie na gminy. Dlatego każdy mieszkaniec powinien wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów komunalnych ze skutkiem na dzień 30 czerwca 2013 roku. Szczególnie zadbać o to powinni właściciele domków jednorodzinnych, ponieważ w przypadku mieszkańców bloków wszelkie formalności zapewne załatwi spółdzielnia lub zarządca wspólnoty. Wzór wypowiedzenia można znaleźć na stronie internetowej urzędu i poniżej artykułu. Od 1 lipca 2013 roku wyłoniona w przetargu firma odbierać będzie odpady od wszystkich właścicieli nieruchomości z częstotliwością 1 raz na 4 tygodnie w przypadku domków jednorodzinnych oraz 2 razy w tygodniu w przypadku bloków mieszkalnych.
Natomiast mieszkańcy uiszczać będą w kasie ZMK, na poczcie lub przelewem stałą opłatę. W naszym mieście opłata ta pobierana będzie od każdego zamieszkującego daną nieruchomość lokatora. Każdy właściciel nieruchomości będzie zobowiązany złożyć do burmistrza deklarację o wysokości opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi, w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego lokatora lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych. Należy pamiętać, że pierwszą deklarację należy złożyć nie później niż do 30 kwietnia 2013 roku. Pamiętajmy też, że liczba osób zamieszkujących nie jest tożsama z liczbą osób zameldowanych.
Zdarza się przecież, że studiujące dzieci mieszkają w internatach lub akademikach, lub któryś z domowników pracuje za granicą. Zgodnie z projektem uchwały, który radni zaakceptowali na komisji budżetu, a za jego przyjęciem głosować będą na najbliższej sesji, stawki za wywóz odpadów wynosić będą: - 7 zł za jedną zamieszkującą osobę w przypadku odpadów posegregowanych, oraz 14 zł za odpady nieposegregowane.
Wynika z tego, że pięcioosobowa rodzina zapłaci za wywóz odpadów posegregowanych 35 zł miesięcznie (7zł x 5osób). Gdy jednak nie będzie miała ochoty segregować wtedy zapłaci 70 zł miesięcznie. Widać od razu, że nowe zasady nastawione są na premiowanie zachowań proekologicznych. Osoby segregujące odpady będą płacić mniej od tych, którzy nie będą segregować odpadów. Ustawa wręcz nakazuje gminom, naliczania opłaty za wywóz śmieci zgodnie z tą zasadą. W celu weryfikacji stanu faktycznego z deklaracją mieszkańców co do segregacji odpadów, firma odbierająca odpady będzie zobowiązana powiadomić gminę o przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów i potraktować je jako zmieszane odpady komunalne. W takim przypadku Burmistrz określi, w drodze decyzji podwójną wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, którą właściciel nieruchomości będzie zobowiązany uiścić.
Trzeba przyznać, że zaproponowane stawki są stosunkowo niskie, co cieszy nas wszystkich. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że aby poziom zaproponowanych cen utrzymać, musimy dbać o to, aby jak najmniej odpadów wytwarzać. Chociaż po 1 lipca to gmina stanie się właścicielem odpadów, to jednak nie oznacza to wcale, że za ich wywóz zapłaci. To my mieszkańcy za wszystko zapłacimy i jak okaże się, że kwota którą gmina pobiera jest niewystarczająca na pokrycie kosztów zapewne zostanie podniesiona. Z drugiej jednak strony gmina też powinna dołożyć wszelkich starań, aby umowa zawarta z firmą była jak najbardziej korzystna, a koszty obsługi były jak najmniejsze. Więcej informacji na temat nowych zasad gospodarki odpadami mogą Państwo znaleźć w Internecie, między innymi na stronach Urzędu Miejskiego w Blachowni.
Dojazd pilnie potrzebny
Pani burmistrz potwierdziła, że jest szansa, aby niedługo
został wybudowany łącznik
ulicy Bankowej przy blokach awaryjnych z ulicą Sienkiewicza.
O zajęcie się problemem prosiłam pod koniec zeszłego roku po interwencji zaniepokojonych mieszkańców. Obecnie mieszkańcy korzystają z drogi dojazdowej, która nie jest własnością gminy Blachownia, a prywatnej osoby. W każdej chwili właściciel może zagrodzić przejazd, a wtedy mieszkańcy czterech bloków nie byliby w stanie dojechać do swoich mieszkań. Cieszę się, że sprawa nabrała biegu, ponieważ wykonanie nowego dojazdu wymaga wielu uzgodnień oraz projektu, co na pewno znacznie wydłuża procedurę. Samo natomiast wykonanie prac jest sprawą stosunkowo prostą.
Zmiany w zasadach naboru pracowników samorządowych?
Stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa nie będzie obsadzane w drodze powierzenia obowiązków. Nabór na wolne stanowisko sekretarza ma być przeprowadzony nie później niż w ciągu 3 miesięcy od powstania wakatu (nieobsadzone stanowisko, wolna posada).
Przeniesienie pracownika samorządowego w drodze awansu wewnętrznego możliwe będzie tylko w ramach tej samej grupy stanowisk. W innych sytuacjach konieczne będzie zastosowanie otwartej i konkurencyjnej procedury naboru.
Źródło: Sejm RP