W skrócie
Wczoraj na stronie Urzędu Miejskiego pojawiła się o informacja o rozpisaniu przetargu na wykonanie remontu dróg gminnych w gminie Blachownia.
Przetarg dotyczy modernizacji ulic:
- Różanej (droga nr 601 022 S) w Blachowni,
- Prusa (droga nr 601 078 S) w Blachowni,
- Parkowej (droga nr 601 083 S) w Blachowni
- Miodowej (droga nr 601 081 S) w Blachowni
- Wyścigowej (droga nr 601 114 S) w Wyrazowie,
- Borówkowej (droga nr 601 092 S) w Konradowie,
- Kruczej (droga nr 601 018 S) w Blachowni.
Potencjalni Wykonawcy mogą składać oferty do 24 lutego 2014 roku.
Zamawiający wyznaczył termin realizacji inwestycji do 31 lipca 2014 roku.
Wyznaczono inkasentów
Pobór podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości z terenu Gminy Blachownia będzie następował w drodze inkasa.
Nie wyklucza to jednak zapłaty podatku w kasie Urzędu lub przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Blachowni.
Podatki w 2014 roku za wyjątkiem podatku od środków transportowych i opłaty targowej, pobierane będą przez inkasentów:
- obręb Ottonów i bloki - Pani Żaneta Kwiecień,
- obręb Trzepizury, „działki” - Pani Justyna Grabarczyk,
- „działki” - Pani Anna Motyl,
- obręb Ostrowy - Pani Bożena Serwiak,
- obręb Brzózka, bloki - Pan Roman Dudek,
- sołectwo Konradów - sołtys sołectwa Konradów - Pani Bożena Serwiak,
- sołectwo Wyrazów - sołtys sołectwa Wyrazów - Pan Sebastian Cierpiał,
- sołectwo Nowa Gorzelnia - Pani Justyna Grabarczyk,
- sołectwo Stara Gorzelnia - Pani Justyna Grabarczyk,
- sołectwo Łojki - Pani Katarzyna Mysłek,
- sołectwo Cisie - Pani Joanna Hepner.
Pobór opłaty targowej w drodze inkasa - Ośrodek Sportu i Rekreacji Sp. z o.o. w Blachowni.
Podatek od środków transportowych z terenu całej gminy płatny w kasie Urzędu Miejskiego lub na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Blachowni.
Wyniki, a rzeczywistość
Są lekarze, którzy pracują po kilkadziesiąt godzin non stop – taki jest wynik kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.
Przypadki świadczenia ciągłej pracy w tym samym miejscu na podstawie kilku różnych umów ujawniono w blisko 250 placówkach.
Zarówno w szpitalach publicznych, jak i niepublicznych dochodzi do takich sytuacji, że ci sami lekarze po zakończeniu pracy, którą świadczą na podstawie umowy o pracę, wykonują to samo zajęcie na podstawie własnej działalności gospodarczej, lub na podstawie kontraktu. W ten sposób pracują 30, 70, a nawet 100 godzin bez przerwy.
Taki jest wynik kontroli. A jak wygląda rzeczywistość?
Dzisiejsza próba skorzystania przez moją córkę z usług trzech różnych specjalistów w Częstochowie zakończyła się fiaskiem. W pierwszym przypadku – wizyta kontrolna – tylko na zapisy! Najbliższy termin – połowa marca br. W drugim przypadku – wizyta kontrolna – do końca marca brak wolnych terminów, a na kwiecień zapisów jeszcze nie stosuje się. W trzecim przypadku – pierwsza wizyta -brak skierowania – nie ma możliwości ustalenia terminu. Ze skierowaniem – wolne terminy po kwietniu br.
Kto jest za to odpowiedzialny? System? Może system, który jest kompletnie niezrozumiały dla zwykłych ludzi opłacających systematycznie składki.
Sesja w trybie nadzwyczajnym
Wczoraj otrzymałam informację o zwołaniu sesji nadzwyczajnej podpisaną przez Pana Przewodniczącego Rady wraz z proponowanym porządkiem obrad i projektami uchwał.
Sesja nadzwyczajna zaplanowana jest na jutro, tzn. 29 stycznia 2014 roku o godzinie 15.00 w sali konferencyjnej Ośrodka Sportu i Rekreacji przy ul. Sportowej 1.
Powodem zwołania sesji jest podjęcie 4 uchwał:
1. Uchwała w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „Pomoc gminy w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020.
Zgodnie z uzasadnieniem załączonym do projektu Gmina Blachownia ponownie przystąpiła do realizacji programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania. Jednym ze wskazań tego programu jest uchwalenie programu osłonowego w zakresie dożywiania w celu przeciwdziałania zjawisku niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji.
2. Uchwala w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc gminy w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020.
W grudniu 2013 roku Uchwałą Rady Ministrów ustanowiono wieloletni program wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania. Nowe ustawodawstwo daje naszej gminie możliwość ponownego przystąpienia do realizacji ww. programu. Jednym ze wskazań tego programu jest podniesienie kryterium dochodowego do 150 %. Podjęcie uchwały w miesiącu styczniu z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2014 r. daje możliwość min. uwzględnienia w programie kosztów dożywiania dzieci w szkole w miesiącu styczniu.
3. Uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy i planie finansowym na rok 2014.
Na podstawie uzasadnienia pod projektem uchwały. Zwiększa się dochody budżetu gminy o kwotę 229 220,98 zł – dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zwiększa się wydatki bieżące gminy o kwotę 229 220,98 zł na obsługę projektu pn. „Działajmy razem. Promowanie aktywnej integracji społecznej i zawodowej w Gminie Blachownia”. Projekt skierowany jest do bezrobotnych mieszkańców naszej gminy, których niska aktywność zawodowa i społeczna grozi wykluczeniem społecznym.
4. Uchwała w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Blachownia na rok 2014.
Według uzasadnienia: zwiększa się dochody bieżące gminy na rok 2014 o kwotę 229 220,98 zł., w tym: dotacje i środki na cele bieżące o 229 220,98 zł. Zwiększa się wydatki bieżące gminy na rok 2014 o kwotę 229 220, 98 zł, w tym: wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń o 97 88,20 zł i pozostałe wydatki bieżące o 131 339,78 zł. Chodzi tutaj o wprowadzenie przedsięwzięcia pn. „Działajmy razem. Promowanie aktywnej integracji społecznej i zawodowej w Gminie Blachownia”. Jest to projekt systemowy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W projekcie wezmą udział 33 osoby. W ramach programu będzie można skorzystać z indywidualnego doradztwa z trenerem, treningu interpersonalnego, wybranych szkoleń zawodowych ( zgodnie z wytyczoną przez trenera ścieżką zawodową). Projekt skierowany jest do bezrobotnych mieszkańców Gminy Blachownia.
Po komisji...
Dzisiaj w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego odbyło się pierwsze w tym roku posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
Posiedzenie miało na celu opracowanie i przyjęcie rocznego sprawozdania komisji za rok 2013 oraz ustalenie planu pracy komisji na rok 2014.
Odnosząc się do rocznego sprawozdania chciałabym zaznaczyć pewien sukces jaki osiągnęła komisja. Po raz pierwszy w tej kadencji rady, członkowie Komisji Rewizyjnej mogli przed sesją zapoznać się ze sprawozdaniem komisji! Do tej pory Pan przewodniczący przygotowywał owe sprawozdanie osobiście, bez porozumienia z członkami komisji i nawet nie informując o tym.
Czyżby na zmianę postępowania Pana przewodniczącego miały wpływ poprzednie styczniowe sesje, w których nie ukrywałam zdziwienia faktem, że sprawozdanie rzekomo napisała Komisja Rewizyjna, której jestem członkiem, a jego treść miałam zaszczyt poznawać dopiero na sesji?
Dzisiaj było inaczej. W trakcie posiedzenia komisji zostaliśmy zapoznani z propozycją treści sprawozdania i mogliśmy nawet wnosić swoje uwagi, co tez czyniliśmy. Powiedziałby ktoś przełom. Być może jest to przełom, ale czy na pewno?
Cały czas zastanawiam się dlaczego po każdym wniesieniu uwag do sprawozdania Pan przewodniczący opuszczał salę posiedzeń, w celu jak to ujął "naniesienia poprawek" zgłaszanych przeze mnie i Panią Bożenę Formę.
Dlaczego w tym celu udawał się do sekretariatu i znikał na kilkanaście minut bez wieści, zamiast skorzystać z pokoju radnych, w którym także jest komputer? Dlaczego nie nanosił poprawek ręcznie, aby ostatecznie zredagowany dokument poprawić? Dlaczego zawsze, gdy jest jakiś problem to Pan Przewodniczący opuszcza posiedzenie komisji? Czyżby robił to w celu konsultacji? A jeżeli tak to z kim konsultuje sprawozdanie radnych, bo na pewno nie z radnymi, którzy w tym czasie czekają na powrót Pana przewodniczącego.
Na posiedzeniu niestety po raz kolejny okazało się także, że otrzymanie jakichkolwiek dokumentów od przewodniczącego graniczy z cudem. Konsekwentnie, z pełnym przekonaniem o słuszności swojej decyzji odmawia on radnym możliwości uzyskania kopii dokumentów, które są w posiadaniu komisji. Dzisiaj wielokrotnie prosiłam o kopię stanowiska, które jak można by sądzić wspólnie wypracowaliśmy, a którego kopii nie otrzymałam. Natomiast plan pracy Komisji Rewizyjnej, który został przez komisję zatwierdzony musiałam wręcz wykrzyczeć.

