Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1235753
DzisiajDzisiaj22
RazemRazem1235753


Friday, 31, październik 2025

Boże Ciało

Uroczystość Bożego Ciała obchodzona jest w czwartek po oktawie Zesłania Ducha Świętego, wypada zawsze 60 dni po Wielkanocy. Boże Ciało jest uroczystością liturgiczną mającą na celu uczczenie Najświętszego Sakramentu (ustanowienie Eucharystii przez Jezusa Chrystusa podczas Ostatniej Wieczerzy).

 

W naszej parafii procesja Bożego Ciała rozpocznie się Mszą świętą o godzinie 9:30 obok stanicy harcerskiej przy ulicy Sienkiewicza. Dalej przejdzie ulicą Cmentarną do parafii świętego Franciszka z Asyżu w Ostrowach.

 

 

 

 

Ty, co jak Pelikan Krwią Swą karmisz lud,

przywróć mi niewinność, oddal grzechów brud.

Oczyść mnie Krwią Swoją, która wszystkich nas

jedną kroplą może obmyć z win i zmaz.

 

 

 

 

Mozaika z klasztoru w Kykkos na Cyprze 

Uśmiechnij się

 

Może jutro zawieje wiatr, gdyż w nim cała nadzieja, że wymiecie on trawę z  chodnika przy ulicy Cmentarnej, która została pięknie ścięta przez służby miejskie kilka dni temu i nie wiedzieć czemu nie została ona od razu posprzątana. Wszystko wskazuje na to, że komuś się chyba zapomniało lub zabrakło czasu ze względu na inne obowiązki.

Mam nadzieję, że to tylko drobne niedopatrzenie i  zostanie wszystko posprzątane, łącznie z piaskiem znajdującym się przy krawężnikach, tym bardziej, że w czwartek ulicą Cmentarną przejdzie uroczysta procesja Bożego Ciała.

 

 

Radni udzielili absolutorium burmistrzowi

Podczas dzisiejszej Sesji radni  udzielili absolutorium Burmistrzowi Blachowni z tytułu wykonania budżetu za 2013 rok.

 

Jednym z punktów dzisiejszych obrad było zatwierdzenie sprawozdania finansowego  wraz ze sprawozdaniem  z wykonania budżetu gminy za 2013 rok.  Za głosowało 13 radnych, wstrzymało się 2 radnych i nikt nie był przeciwny.

 

 

W dalszej części radni głosowali za udzieleniem absolutorium Burmistrzowi Blachowni z wykonania budżetu Gminy Blachownia za 2013 rok. Głosami 13 radnych za, przy braku sprzeciwu i 2 wstrzymujących się burmistrz otrzymał absolutorium.

 

 

Jako przewodnicząca Klubu Radnych „RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA” przedstawiłam stanowisko Klubu:

 

 

STANOWISKO KLUBU RADNYCH

„RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA”

W SPRAWIE WYKONANIA BUDŻETU GMINY ZA 2013 ROK

 

Dochody budżetowe wykonane zostały w wysokości  30 376 370,36 zł co stanowi 93,69 % przyjętego w miesiącu grudniu 2012 roku, planu dochodów budżetowych na rok 2013, natomiast w porównaniu do roku poprzedniego w wysokości 96%. Jak z powyższego wynika, dochody budżetowe w analogii do 2012 roku obniżyły się o 4%.

Udział w spadku dochodów budżetowych dotyczy między innymi:

 

- wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych o kwotę 285 397 zł tj. 3,9 %

- wpływów z podatku od nieruchomości o kwotę 189 382,61 zł tj. 4,3%

- wpływów ze sprzedaży majątku Gminy o kwotę 524 209,70 zł tj. 56%

- dotacji z budżetu państwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych na kwotę 1 449 035 zł tj. 71%

- dochody zrealizowane przez ZMK

 

W stanowisku Klubu dotyczącego planowania dochodów na rok 2013 zwracaliśmy uwagę, że wysokość dochodów może być trudna do wykonania, w szczególności w pozycjach podatku dochodowego od osób fizycznych, w podatku od nieruchomości i dochodach zrealizowanych przez ZMK w Blachowni, z uwagi na mniejsze dochody i bezrobocie ludności w kryzysie gospodarczym oraz zjawisko systematycznie narastających zaległości w podatku od nieruchomości i dochodach realizowanych przez ZMK.

Nasze obawy znalazły potwierdzenie, gdyż plan dochodów w wersji grudniowej stanowił kwotę  33 154 906, 19 zł i został skorygowany na przestrzeni roku budżetowego do kwoty 30 376 370, 36 zł.

Negatywnym zjawiskiem jest stały i postępujący trend wzrostu zaległości dłużników wobec Gminy, sięgający obecnie kwoty 10 969 266,09 zł, co stanowi 107,8% dynamiki do roku 2012.

Należy podkreślić, że w tej kwocie zaległości ZEM stanowią kwotę 5 325 735,87 zł natomiast zaległości wobec ZMK wynoszą 3 380 703,90 zł.

Wzrost w ciągu roku budżetowego o kwotę 806  777,02 zł jest bardzo niepokojący, gdyż nie jest on już tylko wynikiem zaległości z tytułu naliczania podatku wobec ZEM-u. Obecnie największe zaległości stanowi zadłużenie z tytułu czynszów najemców mieszkań komunalnych i lokali użytkowych oraz dzierżawców gruntu. Zaległości wobec ZMK za miniony rok wzrosły o 432 407, 86 zł. Według danych wynikających z uzasadnienia do wykonania dochodów budżetowych, likwidacja zaległości ZEM ma nastąpić dopiero w IV kwartale br. po zakończeniu postępowania upadłościowego i jego uprawomocnieniu. W tym miejscu należy podkreślić opieszałość Sądu, któremu okres przynajmniej 2 letni nie wystarczył na zakończenie tego procesu.

Nasz Klub widzi potrzebę podjęcia działań w kwestii przynajmniej ograniczenia wzrostu zadłużenia wobec ZMK przez wprowadzenie rozwiązań systemowych. Wzrost zadłużenia wobec Gminy przez podatników i najemców mieszkań i lokali użytkowych będzie skutkował pogorszeniem się sytuacji finansowej Gminy.

Zwracamy uwagę na wpływy z opłat w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, które w stosunku do planu stanowią zaledwie 75,04%. Wskaźnik ten daje dużo do myślenia. Obecnie wykonanie dochodów i w przyszłości z tzw. ustawy „śmieciowej” może być dla Gminy kolejnym problemem wzrostu zaległości finansowych. Wnioskujemy, by temat odpłatności za śmieci był przedmiotem analizy zainteresowanych służb, by w efekcie końcowym dochody zbliżone były do wydatków budżetowych.

Należy również zaznaczyć, że skutki obniżenia górnych stawek podatkowych pomniejszają dochody budżetowe o kwotę 1 103 959,36 zł i ich wysokość kształtuje się na poziomie 2012 roku.

Dotacja budżetowa przeznaczona na usuwanie skutków klęsk żywiołowych w roku budżetowym stanowiła 29% kwoty roku poprzedniego. Nie stawiamy zarzutu informując o powyższym fakcie, ale pragniemy podkreślić, że starania Gminy o pozyskanie środków zewnętrznych przyniosły pozytywny efekt pomimo, że minął już okres 4 lat, kiedy Gminę dotknęła klęska żywiołowa.

Wydatki budżetowe zamknęły się kwotą 29 523 551,41 zł, co stanowi 92,4% wykonania wydatków w roku 2012.

Wydatki ogółem na administrację publiczną po odjęciu wydatków inwestycyjnych wykazują dynamikę 3,3%. Wysokość wskaźnika jest poniżej średniej działów 801 i 852. Wymaga podkreślenia fakt, że wydatki budżetowe w oświacie i opiece społecznej w 2013 roku stanowiły 57,4% wydatków ogółem. Udział środków własnych i subwencji z budżetu państwa na cele oświaty w latach 2012 i 2013 kształtuje się na poziomie 105%. Należy pozytywnie ocenić aktywność Dyrekcji Szkół i nauczycieli w ubieganiu się o środki unijne.

Wzrost wydatków w oświacie na programy finansowane z udziałem środków budżetu Unii Europejskiej zwiększony został z kwoty 92 362,96 zł w roku 2012 do wysokości 374 680,43 zł w roku sprawozdawczym.

W opiece społecznej dynamika wydatków ma swoje uzasadnienie. Na uwagę zasługuje fakt, że w ramach zadań zleconych, wydatki stanowią dynamikę 103,6%, a zadań własnych 110,4% w analogii do 2012 roku.

Wysokość dopłat do mieszkań kształtuje się na poziomie roku ubiegłego. W dziale „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” wydatki stanowią 82,37 % planu. W tej pozycji budżetu największą pozycję stanowią wydatki inwestycyjne w kwocie 1 068 891,21 zł, a w ramach wydatków bieżących między innymi:

 

- koszty oświetlenia ulic - wzrost do 2012 roku o 7,4%,

- gospodarowanie odpadami komunalnymi - 303 450,90 zł,

- usuwanie skutków zimy - spadek o 15,4% do roku 2012.

 

W planie wydatków zatwierdzonych na sesji grudniowej 2012 roku, uchwalono realizację zadań inwestycyjnych na kwotę 4 920 000 zł, co stanowi 48,7% pierwotnego planu, który w trakcie roku budżetowego poddawany był korektom. W porównaniu do roku poprzedniego wydatki stanowią 101,6%. Na przestrzeni roku 2013 z planu inwestycyjnego wycofano realizację następujących zadań:

- modernizacja ul. Miodowej wraz z parkingiem – 273 tys. zł

- modernizacja ul. Parkowej wraz z parkingiem – 164 tys. zł

- modernizacja ulicy Borówkowej – 330 tys. zł

Jak wynika z przedstawionych danych, zatwierdzenie w budżecie planu inwestycyjnego było planowaniem dalekim od rzeczywistości.

Uważamy, że wprowadzenie zadań do realizacji powinno poprzedzać odpowiednie przygotowanie inwestycji w postaci:

stanu prawnego nieruchomości gruntowych, dokumentacji, kosztorysów oraz zabezpieczenia finansowego.

Naszym zdaniem cykl budowy obiektu winien odpowiadać normom budowlanym, a nie przeciąganiem terminów realizacji i np. budowa punktu selektywnego odbioru odpadów, o  wartości 213 000,00 zł w okresie 3 lat, budowa strażnicy – 4 lata, budowa wodociągu w Trzepizurach.

Powyższe negatywne zjawisko należy wyeliminować, gdyż nie przynosi Gminie poklasku. Nie dotyczy to wszystkich realizowanych zadań, ale w bieżącej kadencji Rady takie przypadki miały miejsce.

 

 

 

Bożena Forma                                                                                                Krzysztof Imiołek

Edyta Mandryk                                                                                             Marek Kułakowski

 

 

 

 

Wspólna inicjatywa

Jestem ogromnie wdzięczna władzom Blachowni, że po raz kolejny zdecydowały się wcielić w życie propozycje, jakie od lat składają członkowie Klubu Radnych "Razem dla Gminy Blachownia". Wczoraj, ku zaskoczeniu pewnie wszystkich moich kolegów i koleżanek radnych, została przedstawiona wstępna koncepcja zagospodarowania terenów wokół zbiornika wodnego. Zdziwienie moje było tym większe, że  przez lata Pani burmistrz powtarzała, iż plany nie są potrzebne, bo to tylko niepotrzebne koszty. Choć radość moja z zapowiedzi stworzenia planów jest wielka, to mając na uwadze jednak sposób oraz czas w jakim propozycje stworzenia planu zagospodarowania zostały zaprezentowane publicznie, jak również dotychczasowa niechęć naszych władz do tego pomysłu, wzmogły we mnie obawy, czy nie jest to tylko kiełbasa wyborcza. Bo przecież zaprezentowane publicznie wizualizacje są naprawdę wspaniałe i nowoczesne. I nie ważne, że w zdecydowanej większości nierealne do zrealizowania, lecz zakładam, że chodziło tutaj raczej o pobudzenie wyobraźni i zachęcenie do działania mieszkańców.

 

Z tego też powodu, bez względu na intencje jakimi kierowali się nasi włodarze, powinniśmy wszyscy włączyć się w opracowanie planu poprzez składanie propozycji i wniosków. Wyzwólmy w sobie energię i inwencję i składajmy propozycje, choćby były one jak najbardziej futurystyczne i na pierwszy rzut oka nierealne do zrealizowania. Uważam także, że warto ogłosić konkurs dedykowany do wszystkich mieszkańców i tych małych i tych dużych, na najlepsze koncepcje i rozwiązania. Pozwoli to przede wszystkim zaangażować w projekt dzieci i młodzież.

Przecież późniejsza realizacja dziś zaakceptowanych propozycji rozłożona będzie na lata, co oznacza, że obecne dzieci i młodzież, wraz ze swoimi dziećmi, będą najpełniej korzystać ze wszystkiego co zaplanujemy i zrealizujemy już teraz.

 

Nie wyobrażam sobie jednak sytuacji, w której głównymi recenzentami oraz decydentami w sprawie składanych propozycji będą urzędnicy, którzy w zaciszu swoich pokoi, w tajemnicy przed wszystkimi zdecydują sami co dla nas jest najlepsze.  Nie dopuszczam nawet myśli, że pomysł konsultacji społecznych jest tylko propagandowym wybiegiem, a w szufladzie leży już gotowy projekt. Bo tak niestety nieraz się zdarza, także w naszej Gminie.

 

Dlatego występując w imieniu członków Klubu Radnych "Razem dla Gminy Blachownia" zapowiadam, że ponownie złożymy wniosek, aby został powołany przy burmistrzu zespół, w skład którego powinni wejść radni, sołtysi oraz przedstawiciele wszystkich środowisk, stowarzyszeń i instytucji działających na terenie naszej gminy.  Zespół ten,  w porozumieniu z burmistrzem i projektantami, przy uwzględnieniu możliwości finansowych oraz potrzeb społecznych powinien wybrać najlepsze pomysły ze wszystkich propozycji, które będą składane w ramach konsultacji społecznych. Dlatego ważnym elementem jest także określenie zasad i trybu wyboru propozycji. Nasi mieszkańcy mają prawo współdecydowania, nie tylko poprzez przesłanie pomysłów na skrzynkę pocztową, ale także bezpośrednio lub pośrednio, poprzez swoich przedstawicieli.

 

Ludzie muszą poczuć, że realnie współdecydują i mają wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. Przy tak ważnym i niosącym za sobą w przyszłości duże wydatki projekcie, trzeba odrzucić wzajemne uprzedzenia i animozje. Nie można także tej inicjatywy wykorzystywać do promowania tej czy innej osoby, lub grupy osób, które w danym momencie mają większą siłę przebicia. Z doświadczenia wiem, że taka pokusa jest i będzie się nasilać, tym bardziej, że zaczęła się już kampania wyborcza. Niestety nie przynosi to nic dobrego, a wręcz przeciwnie, odbiera to niektórym zdolność do racjonalnego myślenia, co zawsze jest ze szkodą dla ogółu. Dlatego wszyscy musimy wziąć na siebie odpowiedzialność, nie tylko za projekt i jego realizację, ale także za dobrą partnerską współpracę. Aby jednak tak było, to wszyscy powinniśmy mieć równe szanse na prezentacje swoich pomysłów i stanowisk, jak również możliwość uczestnictwa w dyskusji i wymianie poglądów.

 

Proszę zatem mieszkańców oraz przedstawicieli wszystkich środowisk działających w gminie, aby w sposób świadomy i zdecydowany zaangażowali się w projekt, tak aby można było powiedzieć, że jest to nasz wspólny projekt. Władze proszę o podjęcie partnerskiej współpracy, tym bardziej, że na kłótnie znajdzie się wystarczająco dużo innych tematów, nie tak ważnych i istotnych dla naszej przyszłości.

 

 

 

OTWARCIE PLACU ZABAW

 

Urząd Miejski w Blachowni na stronie internetowej informuje i zaprasza na otwarcie ogólnodostępnego placu zabaw na skwerze przy ulicy Sienkiewicza.

 

Otwarcie placu nastąpi dzisiaj, tj. 6 czerwca 2014 r. o godzinie 17.30


W programie przewidziano animacje dla najmłodszych dzieci, mecz piłki nożnej zawodników Orlika i dobrą zabawę.