Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1039666
DzisiajDzisiaj118
RazemRazem1039666
Wednesday, 25, grudzień 2024

Aktualności

Radni udzielili absolutorium burmistrzowi

Podczas dzisiejszej Sesji radni  udzielili absolutorium Burmistrzowi Blachowni z tytułu wykonania budżetu za 2013 rok.

 

Jednym z punktów dzisiejszych obrad było zatwierdzenie sprawozdania finansowego  wraz ze sprawozdaniem  z wykonania budżetu gminy za 2013 rok.  Za głosowało 13 radnych, wstrzymało się 2 radnych i nikt nie był przeciwny.

 

 

W dalszej części radni głosowali za udzieleniem absolutorium Burmistrzowi Blachowni z wykonania budżetu Gminy Blachownia za 2013 rok. Głosami 13 radnych za, przy braku sprzeciwu i 2 wstrzymujących się burmistrz otrzymał absolutorium.

 

 

Jako przewodnicząca Klubu Radnych „RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA” przedstawiłam stanowisko Klubu:

 

 

STANOWISKO KLUBU RADNYCH

„RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA”

W SPRAWIE WYKONANIA BUDŻETU GMINY ZA 2013 ROK

 

Dochody budżetowe wykonane zostały w wysokości  30 376 370,36 zł co stanowi 93,69 % przyjętego w miesiącu grudniu 2012 roku, planu dochodów budżetowych na rok 2013, natomiast w porównaniu do roku poprzedniego w wysokości 96%. Jak z powyższego wynika, dochody budżetowe w analogii do 2012 roku obniżyły się o 4%.

Udział w spadku dochodów budżetowych dotyczy między innymi:

 

- wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych o kwotę 285 397 zł tj. 3,9 %

- wpływów z podatku od nieruchomości o kwotę 189 382,61 zł tj. 4,3%

- wpływów ze sprzedaży majątku Gminy o kwotę 524 209,70 zł tj. 56%

- dotacji z budżetu państwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych na kwotę 1 449 035 zł tj. 71%

- dochody zrealizowane przez ZMK

 

W stanowisku Klubu dotyczącego planowania dochodów na rok 2013 zwracaliśmy uwagę, że wysokość dochodów może być trudna do wykonania, w szczególności w pozycjach podatku dochodowego od osób fizycznych, w podatku od nieruchomości i dochodach zrealizowanych przez ZMK w Blachowni, z uwagi na mniejsze dochody i bezrobocie ludności w kryzysie gospodarczym oraz zjawisko systematycznie narastających zaległości w podatku od nieruchomości i dochodach realizowanych przez ZMK.

Nasze obawy znalazły potwierdzenie, gdyż plan dochodów w wersji grudniowej stanowił kwotę  33 154 906, 19 zł i został skorygowany na przestrzeni roku budżetowego do kwoty 30 376 370, 36 zł.

Negatywnym zjawiskiem jest stały i postępujący trend wzrostu zaległości dłużników wobec Gminy, sięgający obecnie kwoty 10 969 266,09 zł, co stanowi 107,8% dynamiki do roku 2012.

Należy podkreślić, że w tej kwocie zaległości ZEM stanowią kwotę 5 325 735,87 zł natomiast zaległości wobec ZMK wynoszą 3 380 703,90 zł.

Wzrost w ciągu roku budżetowego o kwotę 806  777,02 zł jest bardzo niepokojący, gdyż nie jest on już tylko wynikiem zaległości z tytułu naliczania podatku wobec ZEM-u. Obecnie największe zaległości stanowi zadłużenie z tytułu czynszów najemców mieszkań komunalnych i lokali użytkowych oraz dzierżawców gruntu. Zaległości wobec ZMK za miniony rok wzrosły o 432 407, 86 zł. Według danych wynikających z uzasadnienia do wykonania dochodów budżetowych, likwidacja zaległości ZEM ma nastąpić dopiero w IV kwartale br. po zakończeniu postępowania upadłościowego i jego uprawomocnieniu. W tym miejscu należy podkreślić opieszałość Sądu, któremu okres przynajmniej 2 letni nie wystarczył na zakończenie tego procesu.

Nasz Klub widzi potrzebę podjęcia działań w kwestii przynajmniej ograniczenia wzrostu zadłużenia wobec ZMK przez wprowadzenie rozwiązań systemowych. Wzrost zadłużenia wobec Gminy przez podatników i najemców mieszkań i lokali użytkowych będzie skutkował pogorszeniem się sytuacji finansowej Gminy.

Zwracamy uwagę na wpływy z opłat w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, które w stosunku do planu stanowią zaledwie 75,04%. Wskaźnik ten daje dużo do myślenia. Obecnie wykonanie dochodów i w przyszłości z tzw. ustawy „śmieciowej” może być dla Gminy kolejnym problemem wzrostu zaległości finansowych. Wnioskujemy, by temat odpłatności za śmieci był przedmiotem analizy zainteresowanych służb, by w efekcie końcowym dochody zbliżone były do wydatków budżetowych.

Należy również zaznaczyć, że skutki obniżenia górnych stawek podatkowych pomniejszają dochody budżetowe o kwotę 1 103 959,36 zł i ich wysokość kształtuje się na poziomie 2012 roku.

Dotacja budżetowa przeznaczona na usuwanie skutków klęsk żywiołowych w roku budżetowym stanowiła 29% kwoty roku poprzedniego. Nie stawiamy zarzutu informując o powyższym fakcie, ale pragniemy podkreślić, że starania Gminy o pozyskanie środków zewnętrznych przyniosły pozytywny efekt pomimo, że minął już okres 4 lat, kiedy Gminę dotknęła klęska żywiołowa.

Wydatki budżetowe zamknęły się kwotą 29 523 551,41 zł, co stanowi 92,4% wykonania wydatków w roku 2012.

Wydatki ogółem na administrację publiczną po odjęciu wydatków inwestycyjnych wykazują dynamikę 3,3%. Wysokość wskaźnika jest poniżej średniej działów 801 i 852. Wymaga podkreślenia fakt, że wydatki budżetowe w oświacie i opiece społecznej w 2013 roku stanowiły 57,4% wydatków ogółem. Udział środków własnych i subwencji z budżetu państwa na cele oświaty w latach 2012 i 2013 kształtuje się na poziomie 105%. Należy pozytywnie ocenić aktywność Dyrekcji Szkół i nauczycieli w ubieganiu się o środki unijne.

Wzrost wydatków w oświacie na programy finansowane z udziałem środków budżetu Unii Europejskiej zwiększony został z kwoty 92 362,96 zł w roku 2012 do wysokości 374 680,43 zł w roku sprawozdawczym.

W opiece społecznej dynamika wydatków ma swoje uzasadnienie. Na uwagę zasługuje fakt, że w ramach zadań zleconych, wydatki stanowią dynamikę 103,6%, a zadań własnych 110,4% w analogii do 2012 roku.

Wysokość dopłat do mieszkań kształtuje się na poziomie roku ubiegłego. W dziale „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” wydatki stanowią 82,37 % planu. W tej pozycji budżetu największą pozycję stanowią wydatki inwestycyjne w kwocie 1 068 891,21 zł, a w ramach wydatków bieżących między innymi:

 

- koszty oświetlenia ulic - wzrost do 2012 roku o 7,4%,

- gospodarowanie odpadami komunalnymi - 303 450,90 zł,

- usuwanie skutków zimy - spadek o 15,4% do roku 2012.

 

W planie wydatków zatwierdzonych na sesji grudniowej 2012 roku, uchwalono realizację zadań inwestycyjnych na kwotę 4 920 000 zł, co stanowi 48,7% pierwotnego planu, który w trakcie roku budżetowego poddawany był korektom. W porównaniu do roku poprzedniego wydatki stanowią 101,6%. Na przestrzeni roku 2013 z planu inwestycyjnego wycofano realizację następujących zadań:

- modernizacja ul. Miodowej wraz z parkingiem – 273 tys. zł

- modernizacja ul. Parkowej wraz z parkingiem – 164 tys. zł

- modernizacja ulicy Borówkowej – 330 tys. zł

Jak wynika z przedstawionych danych, zatwierdzenie w budżecie planu inwestycyjnego było planowaniem dalekim od rzeczywistości.

Uważamy, że wprowadzenie zadań do realizacji powinno poprzedzać odpowiednie przygotowanie inwestycji w postaci:

stanu prawnego nieruchomości gruntowych, dokumentacji, kosztorysów oraz zabezpieczenia finansowego.

Naszym zdaniem cykl budowy obiektu winien odpowiadać normom budowlanym, a nie przeciąganiem terminów realizacji i np. budowa punktu selektywnego odbioru odpadów, o  wartości 213 000,00 zł w okresie 3 lat, budowa strażnicy – 4 lata, budowa wodociągu w Trzepizurach.

Powyższe negatywne zjawisko należy wyeliminować, gdyż nie przynosi Gminie poklasku. Nie dotyczy to wszystkich realizowanych zadań, ale w bieżącej kadencji Rady takie przypadki miały miejsce.

 

 

 

Bożena Forma                                                                                                Krzysztof Imiołek

Edyta Mandryk                                                                                             Marek Kułakowski