Migawka
Brodzik czeka jeszcze na chętnych do kąpieli? Dlaczego zatem został ogrodzony?

Propozycje zadań do budżetu Gminy Blachownia na 2014 r.
Rozpoczyna się tworzenie projektu budżetu gminy Blachownia na kolejny rok.
W ubiegłym tygodniu (30 września) minął termin zgłaszania wniosków budżetowych, które później mają być wyznacznikiem oczekiwań mieszkańców miasta co do inwestycji i przeznaczenia gminnych pieniędzy.
Korzystając z Państwa podpowiedzi złożyłam kilka propozycji inwestycji, które powinny być zrealizowane w 2014 roku:
1. Położenie dywanika asfaltowego w ulicach M. Skłodowskiej - Curie, Partyzantów, Handlowej i Księżycowej.
Uzasadnienie:
Wykonanie podłoża na ww. ulicach w ubiegłym roku wymaga położenia dywanika asfaltowego dla uniknięcia jego dalszej dewastacji.
2. Położenie dywanika asfaltowego w ulicy 1-go Maja, na odcinku od ulicy Starowiejskiej do ulicy Częstochowskiej wraz z chodnikiem.
Uzasadnienie:
Ulica wymaga nowej nawierzchni asfaltowej, gdyż istniejąca jest bardzo zniszczona. Dodatkowym czynnikiem realizacji tego wniosku jest fakt, że omawiany odcinek ulicy jako jedyny pozostał do wykonania w tym rejonie.
Potrzeba budowy chodnika związana jest z bezpieczeństwem pieszych z uwagi na stosunkowo dużą częstotliwość ruchu pojazdów.
3. Wykonanie oświetlenia przy ulicy Miodowej.
Uzasadnienie:
Niezrealizowane zadanie planu budżetu z 2011 roku. Dokumentacja techniczna na wykonanie tego zadania jest w posiadaniu Gminy.
4. Przystąpić do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów przewidzianych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jako tereny przemysłowe w Wyrazowie, przy planowanym węźle autostradowym.
Uzasadnienie:
Jest to bardzo ważne zadanie, które na pewno przyniesie wymierne korzyści dla naszej gminy (podatki, udział w zyskach ze sprzedaży gruntów itd.). Ponieważ procedura uchwalania planów jest czasochłonna należy przystąpić do jej realizacji już teraz.
5. Przystąpić do opracowania koncepcji zagospodarowania centrum naszego miasta.
Uzasadnienie:
Centrum Blachowni jest wizytówką miasta, a zarazem jedną z najbardziej zaniedbanych jego części. Bez opracowania koncepcji trudno jest cokolwiek konsekwentnie realizować.
6. Modernizacja parkingu przy ulicy Sienkiewicza ( południowa strona zalewu).
Uzasadnienie:
Fatalny stan nawierzchni może spowodować uszkodzenia samochodów. Miejsce to stanowi również drogę dojazdową do Urzędu Stanu Cywilnego, który jest często odwiedzany przez mieszkańców. Modernizacja poprawi estetykę centrum Blachowni.
7. Przystąpić do budowy drogi dojazdowej do bloków nr 3, 7 i 11 na ulicy Bankowej.
Uzasadnienie:
Ponieważ droga dojazdowa do ww. bloków na odcinku wzdłuż banku jest własnością prywatną, to istnieje ryzyko, że w każdej chwili obecny właściciel może zakazać przejazdu przez swoją działkę.
8. Wykonanie przejścia dla pieszych na ulicy Cmentarnej na wysokości cmentarza.
Uzasadnienie:
Przejście dla pieszych jest niezbędne ze względu na parking znajdujący się po przeciwnej stronie ulicy. Znacznie ułatwi ono mieszkańcom oraz przyjezdnym przepisowe poruszanie się, zwolni ruch samochodowy i tym samym poprawi bezpieczeństwo pieszych.
Gazyfikacja - zawiadomienie - zadanie 2.9
Wczoraj na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Blachowni zamieszczono obwieszczenie w sprawie pozwolenia na budowę sieci gazowej.
Wniosek został złożony przez Spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Sp. zo.o oddział w Zabrzu. Firma ta ubiega się o pozwolenie na budowę sieci gazowej średniego ciśnienia w gminie Blachownia na terenie zurbanizowanym na północ od drogi krajowej DK 46 – część północna.
Pozwolenie na budowę dotyczy zadania inwestycyjnego 2.9, które polegać będzie na budowie sieci gazowej na ulicach: Sienkiewicza, Leśna, Piastów, Modrzewiowa, Grabowa, Bukowa, Klonowa, Dębowa, Świerkowa, Jodłowa w Blachowni.
Wnioski i zastrzeżenia strony ( mieszkańcy tych ulic) mogą składać w budynku Starostwa Powiatu Częstochowskiego ul. Sobieskiego 9, pok. 14 w terminie 14 dni od dnia obwieszczenia. W tym pokoju można również zapoznać się z aktami sprawy i uzyskać wyjaśnienia.

Propozycje zadań do budżetu Gminy Blachownia na 2014 rok Klubu Radnych „Razem dla Gminy Blachownia"
30 września to ostateczny termin składania wniosków (propozycji zadań) przez radnych, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych, mieszkańców gminy do projektu budżetu Gminy Blachownia.
Klub Radnych „Razem dla Gminy Blachownia”, którego jestem przewodniczącą również przedstawił swoje propozycje z prośbą o ujęcie wskazanych inwestycji w projekcie uchwały budżetowej na 2014 rok.
Propozycje zadań do budżetu Gminy Blachownia na 2014 rok
Klubu Radnych „Razem dla Gminy Blachownia"
1. Opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla centralnej części miasta tj. terenów położonych po zachodniej i wschodniej stronie ulicy Sienkiewicza z przeznaczeniem ich na cele inwestycyjne.
W ww. planie uwzględnić zagospodarowanie terenów zielonych od południowej strony zalewu oraz komunalnego kompleksu leśnego jako terenu rekreacyjnego na sezon letni i zimowy.
Uzasadnienie:
Nieczynny od prawie 10 lat główny akwen wodny wymusza podjęcie działań dla znalezienia innego wariantu zagospodarowania południowej strony głównego zbiornika wodnego. Natomiast teren leśny położony w ulicach Sienkiewicza i Cmentarnej jest zaniedbany i zabagniony. Jego wygląd splendoru Gminie nie przynosi, a jedynie negatywną ocenę mieszkańców. Zagospodarowanie obszaru leśnego na park zimowy (sprzyja tutaj ukształtowanie terenu) z przeznaczeniem na cele rekreacji zimowej, dla dzieci i młodzieży, a nawet osób starszych jest jednym z rozwiązań, które zmieniłyby oblicze tego terenu i z pewnością da satysfakcję i zadowolenie lokalnej społeczności. Naszym zdaniem plan ten jest niezbędny dla podejmowania właściwych decyzji lokalizacyjnych oraz zachowania ładu architektonicznego w kontekście realizacji inwestycji kubaturowych i przeznaczenia terenów pod różne formy rekreacji i wypoczynku.
2. W oparciu o realizację wniosku w pkt. 1 – opracować projekt techniczny na zagospodarowanie lasu komunalnego jako terenu rekreacyjnego na park zimowy z lokalizacją np. lodowiska, torów na zjazdy sankami i nartami dla dzieci, alejki spacerowe oraz inne sportowe atrakcje.
W projekcie uwzględnić odwodnienie komunalnego obszaru leśnego w połączeniu z lasem państwowym w rejonie bloku nr 3, przy ulicy Bankowej. Proponujemy wariantowe rozwiązanie tego problemu:
- włączenie wód gruntowych i opadowych w kanał burzowy przy ul. Sienkiewicza,
- włączenia w nieczynny obecnie rów melioracyjny, którego wody miały ujście do studzienki burzowej w ul. Cmentarnej, a dalej do rzeki Stradomki.
Wnioskujemy, aby temat odwodnienia realizować jako zadanie wspólne ze Starostwem Powiatowym w kontekście budowy przez nich kanału burzowego w ul. Sienkiewicza i włączenia w odwodnienie terenów leśnych DPS.
3. W oparciu o realizację wniosku w pkt.1
- opracować dokumentację projektowo-kosztorysową na zagospodarowanie terenów południowej strony zalewu obejmującą np. budowę kąpieliska na bazie jednego z trzech akwenów wodnych, plaży, alejek spacerowych, obiektów i urządzeń turystycznych.
4. Zagospodarowanie południowej strony zalewu – kontynuacja z roku 2013. Poszerzenie zakresu robót w następujących kwestiach:
- przygotowanie podłoża przez nawiezienie ziemi i zasypanie nierówności w gruncie, a w szczególności odpadów poprodukcyjnych (zużyty piasek formierski, który był wywożony przez ZEM Blachownia w latach 70. i 80-tych, który wnoszony przez dzieci do brodzika powoduje, że woda w nim jest bardzo brudna i może stanowić zagrożenie dla zdrowia dzieci,
- likwidacja miejsc podmokłych przy starym boisku,
- wyłożenie rolowanym trawnikiem terenu placu zabaw,
- wykonanie niskiego murku ogrodzeniowego wyznaczającego teren placu zabaw z dostosowaniem wejść od strony alejek spacerowych (wzór - Park Jasnogórski od ul. 3-go Maja),
- zabudowanie większej ilości ławek parkowych oraz dodatkowych urządzeń zabawowych.
Uzasadnienie:
Oddany po przebudowie w bieżącym roku plac zabaw do użytku, w naszej ocenie wymaga kontynuacji, by osiągnięty został zamierzony efekt estetyki i funkcjonalności. Obecny jego stan sprawia wrażenie niedokończonej modernizacji. Naszym zdaniem dla osiągnięcia efektu wizualnego oraz poprawy funkcjonowania placu zabaw niezbędne są dodatkowe wydatki na jego kontynuację. Podniesienie standardu obiektu z pewnością zadowoli przede wszystkim uczestników zabaw, ale również biernych obserwatorów, a jednocześnie wystawi pozytywną opinię Gminie w oczach mieszkańców i przybyszów z okolicy.
5. Termoizolacja obiektów:
- blok mieszkalny przy ulicy Sienkiewicza 16 (stara szkoła),
- budynek handlowo-usługowego „Prażynka”,
- Biblioteka Miejska przy ulicy Żeromskiego,
- budynek, gdzie mieści się komisariat policji przy ulicy 1-go Maja.
Uzasadnienie:
Uzyskanie oszczędności w zużyciu energii i opału i poprawa estetyki obiektów.
6. Wykonanie dokumentacji technicznej na odwodnienie ulic w Ostrowach od ul. Sosnowej - magazyny do piekarni. Opracowanie dokumentacji technicznej na budowę kanałów: sanitarnego i burzowego ul. Dworcowej, Sosnowej, Wojska Polskiego oraz Żwirki i Wigury.
Uzasadnienie:
Z uwagi na wysoki poziom wód gruntowych oraz opady atmosferyczne, w tym roztopy pozimowe, nieruchomości gruntowe oraz obiekty mieszkalne są systematycznie zalewane i podtapiane. Wpływa to na dewastację obiektów, koszty związane z ich naprawą oraz na warunki zdrowotne mieszkańców.
Wyżej wymienione zadanie pomimo dwukrotnego wprowadzenia do planu budżetu zostaje każdorazowo wycofane z realizacji.
7. Przebudowa skrzyżowania ulicy Długiej z ulicą Wrzosową w Konradowie na podstawie wcześniej opracowanej dokumentacji.
Uzasadnienie:
Zadanie rozpoczęte z powodu istniejącej dokumentacji. Powinno być zakończone w bieżącej kadencji, jako postulat w rozliczeniu z mieszkańcami.
8. Wykonanie nawierzchni asfaltowej ulicy Malickiej oraz pobocza wzdłuż drogi wojewódzkiej na odcinku od ul. Malickiej do ul. Kościuszki umożliwiającego poruszanie się pieszych dla bezpieczeństwa ich życia oraz oświetlenia ulicznego w rejonie dwóch ostrych zakrętów.
Uzasadnienie:
Ulica nieutwardzona, w bardzo złym stanie technicznym. Nowa nawierzchnia znacznie poprawiłaby bezpieczeństwo okolicznej ludności.
Klub Radnych „Razem dla Gminy Blachownia”
Bożena Forma,
Edyta Mandryk,
Krzysztof Imiołek,
Marek Kułakowski.
Zapraszam na dyżur
30 września br. (poniedziałek) między godziną 13.00 – 15.00 w Biurze Rady
( I piętro) Urzędu Miejskiego w Blachowni będę pełniła dyżur.
Wszystkich mieszkańców, którzy chcieliby porozmawiać, zadać pytanie lub przedstawić swoje pomysły, serdecznie zapraszam.
Proszę także o przekazywanie swoich spraw drogą mailową. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

