Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1046016
DzisiajDzisiaj41
RazemRazem1046016


Sunday, 12, styczeń 2025

NOWY BRODZIK

Wreszcie dzieci się doczekały nowego brodzika. Zainteresowanie nowym basenem przerosło zapewne oczekiwania wielu, w tym moje. Pewnie dużą zasługą tego była pogoda, która zachęcała do wodnych kąpieli, ale wiem też z własnego doświadczenia, że dzieci potrafią się kąpać nawet w pochmurne i zimne dni. Z nowo wybudowanego brodzika cieszą się zapewne także rodzice, gdyż ich pociechy  mają możliwość bezpiecznej zabawy w wodzie, a mamy mogą bez obawy zażywać w tym czasie kąpieli słonecznych.

 

Jak się dowiedziałam, radość z brodzika, przede wszystkim dzieci jak i władz była tak ogromna, że zaplanowane uroczyste otwarcie na sobotę dnia 3 sierpnia nie doszło podobno do skutku, bo już w czwartek, kiedy brodzik został napełniony wodą tłumy dzieci opanowały obiekt. Szał radości - tak można pokrótce skomentować to wydarzenie bez precedensu. Osobiście nie byłam na otwarciu, ale miałam okazję zobaczyć film nakręcony z tej okazji. Wydaje się, że dzięki nowej inwestycji Blachownia ożyła, czego wyrazem jest nieustanny gwar dobiegający z basenu i placu zabaw.

I o to właśnie chodzi.

 

 

 

Inwestycje takie, na pozór może błahe, w pełni wpisują się w inwestycje prorozwojowe mające na celu rozwój Blachowni. Choć to tylko teren zabaw, to miejsca takie jak to mają bardzo duży wpływ na postrzeganie Blachowni jako miejsca, w którym warto mieszkać i zakładać rodziny. W dzisiejszych czasach za mało nacisku kładzie się na to, aby młodym rodzicom było łatwiej wychowywać dzieci tak, aby nie bali się powiększać rodzin. Dlatego dla mnie inwestycje w nowe place zabaw, obiekty sportowe, szkoły, przedszkola, baseny czy tereny do rekreacji i wypoczynku często mają większą wartość niż remonty dróg czy chodników. Mądra i rozważna polityka społeczna, powiązana z troską o pozyskiwanie nowych terenów pod zabudowę mieszkaniową i przemysłową, a także wspieranie działań mających na celu tworzenie nowych miejsc pracy jest równie ważna co remonty istniejącej infrastruktury. Zrównoważony rozwój to nie tylko równe dzielenie pieniędzy na poszczególne dzielnice naszej Gminy. To także umiejętne dzielenie środków na zadania, te niezbędne do funkcjonowania Gminy i te prorozwojowe mające na celu zapewnienie nam rozwoju na przyszłość. Bo jak tego nie będzie, to za kilka lat w brodziku nogi będziemy moczyć sami, na emeryturze, a młodzi uciekną i nie będzie nawet komu spacerować po nowych chodnikach. Oczywiście łatwiej jest skoncentrować się na jednym, ale trzeba liczyć się z tym, że czasu straconego nie da się odzyskać.

 

Film: Blachownia dla dzieciaków - Link

Autor filmu: Andrzej Cierpiał

 

 

ZAPROSZENIE

 

ZAPROSZENIE

 

na zjazd absolwentów "od najmłodszego do najstarszego"

 

Szkoły Podstawowej Nr 1

 

Zapraszamy wszystkich absolwentów oraz całe obecne i byłe grono pedagogiczne na zjazd, który odbędzie się dnia 17.08.2013r. na placu Szkoły Podstawowej Nr 1.

 

Start imprezy godzina 15.30

 

W programie grillowanie z "Bajką" i zabawa przy muzyce zespołu na żywo.

 

Informacja pod nr telefonu: 885 376 410 ( po 17.00)

 

Źródło: UM Blachownia

 

 

Super promocja

Zaraz po powrocie z wakacji dowiedziałam się, że coroczny bieg „Przełajowa Ósemka” został odwołany, co było dla mnie wielkim i niemiłym zaskoczeniem. Moje zdziwienie było tym większe, że dowiedziałam się o tym dzięki komentarzowi jednego z mieszkańców, który wskazał link na stronę Katolickiego Klubu Turystyki Aktywnej, gdzie ta informacja została zawarta. Na stronie KKTA podany był link do strony Maratony Polskie, gdzie czytając wpisy na forum znalazłam tzw. „oświadczenie” Anety Stawickiej następującej treści:

 

 

 

Uprzejmie informuję, że ze względów organizacyjno-technicznych XIII Ogólnopolski Bieg "Przełajowa Ósemka 2013" i Mistrzostwa Makroregionu w Nordic Walking zostają zawieszone w roku 2013. Przepraszamy. Dokonane dotychczas opłaty startowe zostaną zwrócone na konta wpłacających.

 

Po przeczytaniu wpisów na tym forum między innym Jacka Chudego oraz Anety Stawickiej dochodzę do wniosku, że mamy tu do czynienia z jakąś dziecinadą i to kosztem nas wszystkich. I nie byłoby w tym może nic nieodpowiedniego gdyby nie fakt, że wiadomości na temat imprezy tej rangi trzeba czerpać z forów internetowych. Zastanawiam się także w czyim imieniu Aneta Stawicka zamieszcza oświadczenia tej treści? Bo jeżeli w imieniu burmistrza, która jest organizatorem tej imprezy to zachowanie takie jest żenujące i nieodpowiedzialne, żeby w taki sposób informować uczestników, oraz sympatyków tej imprezy. Czemu żadna informacja nie ukazała się na stronach Urzędu Miejskiego czy to o rozpoczęciu zapisów do biegu czy w końcu jego odwołaniu? Czemu mieszkańcy Blachowni nie są informowani o tych sprawach szczególnie, że bieg organizowany jest za ich pieniądze i dla nich?

Jest mi przykro między innymi dlatego, że od samego początku byłam i jestem bardzo pozytywnie nastawiona do tej imprezy czego między innymi wyrazem było wsparcie finansowe, jakie moja rodzina udzielała rok rocznie „Przełajowej Ósemce”. Dlatego czytając wpisy na forum maratonów polskich zrobiło mi się po prostu przykro, że tak łatwo można zniweczyć wysiłek tak wielu ludzi, którzy przez lata czynnie brali udział czy to w organizacji całego przedsięwzięcia czy samym uczestnictwie. Zastanawiam się czemu Jacek daje się wciągać w tego typu polemiki próbując przy tym zrobić z siebie ofiarę zaistniałej sytuacji.  To, że jest pomysłodawcą oraz twarzą tej imprezy jest bezsporne i nikt nie może temu zaprzeczyć. Pamiętać jednak trzeba, że Przełajowa Ósemka to nie tylko Jacek i Aneta. To także cała rzesza wolontariuszy rok rocznie wspierających aktywnie imprezę. Zastanawiam się jak oni się teraz czują, gdy czytają te wpisy. Z drugiej jednak strony Jacek nie jest organizatorem tej imprezy tylko  jak już wspomniałam pomysłodawcą oraz motorem napędowym.

 

Staram się  rozumieć decyzje Jacka o rezygnacji z prowadzenia Przełajowej Ósemki, który zawsze był przeciwnikiem pobierania jakiejkolwiek opłaty startowej co z całą stanowczością potwierdzam. Dlatego wierzę, że nie chciał w jakikolwiek sposób identyfikować się z tą decyzją, która jak rozumiem została podjęta bez konsultacji z nim.  Okazało się jednak,  że ktoś chyba chciał na tej imprezie zarobić, bo jak wytłumaczyć ustalenie opłaty startowej w wysokości 40 zł. To wydaje się być łatwiejsze niż szukanie sponsorów, jednak jak się okazało organizatorzy przeliczyli się.

 

Czy w przyszłym roku Przełajowa Ósemka wystartuje? Obawiam się, że będzie to trudne ze względów finansowych i organizacyjnych. Szkody, które zostały wyrządzone przez nieodpowiedzialne decyzje związane z ustaleniem rażąco wysokiej opłaty startowej, nieodpowiedzialnymi działaniami organizatorów, dziwnymi wypowiedziami na forach internetowych menadżera sportu Anety Stawickiej, oraz samą decyzją o odwołaniu imprezy wydają się być nie do odrobienia. Lata pracy podnoszące rangę imprezy i przynoszące sławę Blachowni wśród biegaczy z całej Polski zostały zaprzepaszczone jednym nieodpowiedzialnym ruchem. W dzisiejszej rzeczywistości liczba podobnych imprez jest naprawdę duża i nie wystarczy tylko zorganizować bieg. Trzeba to tak zrobić, aby ludzie chcieli wracać za rok. Tak też było do teraz. Dobra organizacja i atmosfera, która działa jak magnes chociażby w osobie Jacka, którego możemy lubić lub nie, ale napewno nie możemy zaprzeczyć, że to jego twarz była znakiem firmowym tej imprezy. A może to właśnie zaczęło co niektórym doskwierać? Niestety po raz kolejny okazuje się, że jak decyzje zapadają za nas bez nas, to wcześniej czy później kończy się to klapą. Tak tez było w tym przypadku w myśl powiedzenia, że urzędnik wie lepiej.

 

Mam nadzieję, że się mylę i za rok znowu przywitamy tłumy. Mam także nadzieję, że burmistrz rozliczy menadżera sportu Anetę Stawicką z tego co zrobiła i co robi tym bardziej, że nie radzi sobie w pełni z powierzonymi obowiązkami, a jeszcze ośmiesza burmistrza i Gminę dziwnymi wpisami na forach. Uważam tak dlatego, że poruszając sprawy biegu i jego organizacji będąc w komitecie organizacyjnym działa w imieniu burmistrza, a nie swoim, przez co nie jest osobą prywatną, tylko przedstawicielem gminy. Jako natomiast przedstawiciel organizatora nie powinna zamieszczać dwuznacznych wpisów dotyczących własnych prywatnych odczuć. Jackowi życzę więcej odwagi i wiary w siebie, bo wydaje mi się, że polityka trochę mu zaszkodziła i od kiedy jest radnym mam wrażenie, że i radość z biegania ma mniejszą. Nie chcę się przy tym odnosić do jego komentarzy, ponieważ traktuje je jako prywatne wypowiedzi, co w tym przypadku nie uprawnia mnie do dzielenia się moimi prywatnymi opiniami na ten temat.

 

Podsumowując okazało się, że impreza, która była super promocją przez nieodpowiedzialne działania stała się w tym roku anty promocją Gminy i jej władz. W jednym momencie ze szczytu spadliśmy na dno, z którego trudno będzie się ponownie wspiąć na wyżyny. I tak zamiast na Przełajową Ósemkę wszyscy zapraszają na bieg do Szarlejki, który odbędzie się w tą sobotę. Przykro trochę, ale cóż możemy na to poradzić.

Oczywiście jak znam realia panujące w naszej rzeczywistości winnych całego tego zamieszania nie będzie chyba poza mną, która miała chęć i odwagę o tym napisać.

 

 

 

 

Stanowisko Klubu - sesja absolutoryjna

STANOWISKO KLUBU

 

 

 

 

 

Razem dla Gminy Blachownia

 

Dochody budżetowe w roku sprawozdawczym wyniosły 31.603.532, 83 zł, co stanowi 97,66% planu. Należy podkreślić, że w wyniku zmian budżetowych po stronie dochodów, na przestrzeni okresu sprawozdawczego w porównaniu do wersji przyjętej przez Radę w styczniu 2012 roku plan dochodów zwiększył się o kwotę 1.104.948, 18 zł. W analogii do roku 2011 wykonanie dochodów stanowi 92,8 % dochodów roku poprzedniego. W pozycjach podatkowych na uwagę zasługuje fakt obniżenia zaległości w podatku od nieruchomości od osób prawnych o kwotę 705.134, 73 zł. natomiast nastąpił wzrost w podatku od nieruchomości od osób fizycznych o kwotę 154.851, 59 zł. Należy podkreślić bardzo niskie wykonanie sprzedaży majątku Gminy w stosunku do planu w wysokości zaledwie 53,23 %.

Wzrosły zaległości wobec Gminy z kwoty 9.955.958, 83 zł do kwoty 10.162.489, 07 zł, co stanowi 102,1 % dynamiki do roku 2011. W wyżej wymienionej kwocie znajdują się zaległości nieściągalne, których Gmina nie odzyska. Przykładem mogą być zaległości w podatku od nieruchomości od osób prawnych np. dawnego ZEM-u. Dlatego naszym zdaniem należy poprzez orzecznictwo sądowe uzyskać odpowiednie dokumenty umożliwiające zdjęcie z ewidencji księgowej nieściągalnych kwot i urealnienie do aktualnej kwoty zaległości podejmując w tym zakresie stosowną uchwałę. Nadal daje się zauważyć fakt wzrastających co roku zaległości dłużników wobec ZMK, które na koniec roku wyniosły 2.948.296, 04 zł. i wzrosły o 529.727, 49 zł., co stanowi prawie 120% dynamiki do roku poprzedniego. Jesteśmy zdania, że temat zarówno poprawy ściągalności, jak i systematycznej regulacji odpłatności za czynsze winien być włączony do  Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Blachownia na lata 2012 – 2016, by sytuację w tym zakresie uzdrowić. Komisja Rewizyjna, która przeprowadziła kontrolę ZMK  oceniła działalność tej jednostki pozytywnie, co dla nas jest pewnym zaskoczeniem choćby ze względu na podany przykład. Na uwagę zasługuje pozytywne zjawisko zabiegania Gminy o środki zewnętrzne, której wielkość za okres sprawozdawczy wyniosła  3.283.026, 47 zł (dotacje wyłącznie). Operatywność w tym zakresie wykazuje Oświata, która każdego roku zgłasza akces do programów objętych dotacjami unijnymi.

Należy również zwrócić uwagę, że skutki obniżenia górnych stawek podatkowych za okres sprawozdawczy wyniosły 1.100.497, 72 zł. co stanowi 134,5% dynamiki do roku 2011. Wyżej wymienione zjawisko ma wpływ na zmniejszenie dochodów budżetowych.

Wydatki budżetowe w roku 2012 wykonano w kwocie 31.941.130, 68 zł. co stanowi 89,9 % wykonania wydatków roku poprzedniego. Wpływ na powyższy wskaźnik miały między innymi środki zewnętrzne przyznane w ramach dotacji z budżetu państwa z przeznaczeniem na usuwanie klęsk żywiołowych. Dotyczy to np. działu 600 Transport i Łączność, gdzie wydatki w ramach dotacji były mniejsze o kwotę 1.450.965, 55 zł. Na zadania w dziale Transport i Łączność w ogólnej kwocie 4.856.421, 30 zł ma udział dotacja z budżetu państwa w wysokości 2.044.883, 55 zł., którą wydatkowano na cele wyżej wymienione. W 2011 roku wydatkowano w ramach dotacji kwotę 3.495.949, 05 zł. z tym samym przeznaczeniem. Pomimo, że dotacja stanowi 60 % wielkości dotacji z roku ubiegłego to należy ten fakt uznać za korzystny dla Gminy, gdyż wsparta środkami własnymi przyczyniła się do poprawy infrastruktury drogowej na naszym terenie.

W ramach ogólnej kwoty wydatków na drogi publiczne w wysokości 4.486.694,60 zł. wykonano remonty 14 ulic: Prostej, Łąkowej w Wyrazowie, Piastów w Łojkach, Bema Wiśniowej, Krętej, Wspólnej, Klonowej, Olchowej, Bukowej, Leśnej, 1-go Maja do Starowiejskiej, Młyńskiej, Wierzbowej w Cisiu. Bez wsparcia finansowego z budżetu państwa w latach 2011 – 2012 Gmina nie byłaby w stanie udźwignąć ciężaru wydatków o tak dużej skali wykonawstwa w infrastrukturze drogowej. Należy podkreślić, że ww. remonty  drogowe zostały sfinansowane w ramach wydatków bieżących.

Wydatki na oświatę stanowiły kwotę 10.583.124, 09 zł. i są na tym poziomie w analogii do roku ubiegłego. Gmina ze środków własnych sfinansowała jej działalność w kwocie 4.232.618, 58 zł. co stanowi 92,7% wydatków roku poprzedniego. Objaw ten uznajemy za pozytywny. Należy podkreślić, że wydatki na administrację wyniosły 3.034.495, 62 zł. tj. 93,28 % planu. W porównaniu do 2011 roku wydatki na administrację uległy obniżeniu o 4%, co należy uznać za zjawisko korzystne.

 

Wydatki na Opiekę Społeczną wyniosły 5.414.980, 68 zł. co stanowi 103 % wydatków roku poprzedniego. Porównując wydatki na omawianą działalność w latach 2010 -2012 daje się zauważyć systematyczny wzrost wydatków, co świadczy, że lokalne społeczeństwo coraz bardziej zubożeje i wymaga w większym stopniu wsparcia finansowego.

W dziale 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska wydatki stanowią 79,58 % wykonania planu, a zaledwie 60 % wydatków roku poprzedniego.

Wydatki inwestycyjne w roku sprawozdawczym poniesiono na kwotę 2.361.226, 37 zł.

 

Wydatki majątkowe stanowią zaledwie 49% wydatków w porównaniu do roku 2011.

W uchwalonym w styczniu budżecie na 2012 r. planowane inwestycje stanowiły wielkość 4.372.480, 65 zł. W trakcie okresu sprawozdawczego dokonano korekt wycofania z planu budżetowego m.in. opracowania dokumentacji na odwodnienie Ostrów w kwocie 90.000 zł i budowę drogi Cisie - Puszczew 300.000 zł  z zaplanowanych wcześniej inwestycji i ostateczna wartość wydatków majątkowych stanowiła 2.361.226 zł i jest mniejsza od wielkości pierwotnie planowanej o kwotę 2.011.254, 28 zł.

Wydaje się być zasadnym, by w przyszłości do planu budżetu włączane były zadania inwestycyjne posiadające przygotowaną dokumentację projektowo-kosztorysową oraz zabezpieczenie finansowe, by uniknąć tego rodzaju przypadków in minus.

Na zadania w Kulturze Fizycznej wydatkowano kwotę 1.345.950, 43 zł. co stanowi prawie 54% wydatków roku poprzedniego. Wydatki w 2011 roku związane były z realizacją zadań inwestycyjnych o dużej wartości jak „Budowa hali widowiskowo-sportowej”, „Boiska Orlik”, które podniosły w sposób znaczący wartość inwestycji sportowych w tym roku.

Stwierdzamy, że wydatki związane z utrzymaniem hali zrealizowano w wysokości     264.729, 95 zł. natomiast koszty eksploatacji za II półrocze roku 2011 wyniosły 74.440, 56 zł. Przyjmując dwukrotną wielkość wydatków roku ubiegłego to wydatki wzrosły o ok. 116 tys. zł. Uważamy, że należy się zastanowić nad ograniczeniem wydatków. Jednym ze sposobów w naszym przekonaniu jest włączenie hali i sali konferencyjnej w struktury OSiR, jako jednostki, która jest powołana do zarządzania i administrowania obiektami sportowymi. Jej obecne zamocowanie w strukturze organizacyjnej Gminy w oparciu o Zarządzenie Burmistrza w naszym przekonaniu odbiega od standardów przyjętych w jednostkach samorządowych. Przekazanie obiektu Spółce OSiR, której udziały w 100% posiada Gmina na pewno wpłynie korzystnie na usprawnienie procesu funkcjonowania obiektów w relacjach z klubami sportowymi, szkołami i grupami osób zainteresowanych korzystaniem ze wszystkich obiektów sportowych. Ograniczy również wydatki kosztowe związane z utrzymaniem hali sportowej i wykorzystaniu w pełni istniejącego potencjału ludzkiego pracowników Ośrodka do realizacji zadań określonych w statucie, bądź prac zleconych, w formie świadczenia usług np. samej Gminie lub innym podmiotom gospodarczym.

Zwracamy uwagę na fakt niezrealizowania w 100% dotacji dla OSiR przyznanej przez Radę w budżecie pomimo, że środki finansowe były na koncie Gminy. Brak tych środków spowodował wykazanie przez OSiR zobowiązań, które będzie realizował z tegorocznego budżetu, a pokrycie ich na koniec roku nastąpiło z kapitału zasobowego spółki. Wnioskujemy, by tego rodzaju fakty nie miały miejsca.

Na koniec roku sprawozdawczego Gmina wykazała zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 13.410.468 zł, tj. 42,43 zrealizowanych dochodów.

W 2011 roku zobowiązania stanowiły kwotę 13.977.778 zł, a wskaźnik ten wyniósł 41,03 %.

Wskaźnik zobowiązań w analogii do roku poprzedniego wzrósł o 1,40 % jednak ogólny wskaźnik  42,43 % dla finansów Gminy jeszcze jest bezpieczny. Niemniej wielkość zadłużenia może budzić uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, ze względu choćby na wysokie koszty obsługi długu, które w br. wyniosły ok. 740 tys. zł. tj. 114,5 % więcej w stosunku do roku poprzedniego. Dlatego celowym i zasadnym jest ograniczenie i szukanie oszczędności w wydatkach konsumpcyjnych.

Klub radnych „Razem dla Gminy Blachownia” jest zaniepokojony brakiem całkowitego rozliczenia finansowego hali sportowej. Jesteśmy zaniepokojeni też przedłużającymi się pracami związanymi z realizacją budowy wodociągu w Trzepizurach oraz wycofaniem się z realizacji inwestycji pod nazwą „Odwodnienie Ostrów”.

Klub Radnych „Razem dla Gminy Blachownia” w głosowaniu absolutoryjnym nie narzuca dyscypliny klubowej. Każdy z radnych może głosować według swojego sumienia.

Bożena Forma

Krzysztof Imiołek

Marek Kułakowski

Edyta Mandryk

 

 

 

Obowiązkowe wyposażenie pieszego i rowerzysty

W czerwcu  2013 roku Sejm przegłosował nowelizację ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

 

 

 

Według nowych przepisów każdy pieszy poza terenem zabudowanym będzie musiał posiadać przy sobie element odblaskowy. Do tej pory taki obowiązek dotyczył tylko dzieci do lat 15.

 

 

Obowiązkowe wyposażenie rowerzysty w 2013 roku:

 

 

 

  • Oświetlenie rowerowe: obowiązkowe po zmroku, w tunelach oraz w warunkach niskiej widoczności. Poza tymi porami może być zdemontowane. Z przodu światło jasne, z tyłu czerwone. Światła mogą być migające. Światło nie może być wyżej jak 150 cm (co oznacza, że nie może być montowane na głowie). Rower może być wyposażony w więcej, niż jedną lampkę.
  • Odblaski: Rower musi mieć obowiązkowy odblask koloru czerwonego z tyłu, w kształcie innym niż trójkąt. Odblaski w szprychach i pedałach nie są obowiązkowe, ale dobrze je mieć  dla własnego bezpieczeństwa.
  • Dzwonek: jest on obowiązkowy, a za jego brak można teoretycznie dostać mandat w wysokości 50 złotych.
  • Kierunkowskazy: rower musi posiadać światła kierunkowskazów tylko wtedy, gdy sygnalizowanie skrętu ręką może być niewidoczne. W praktyce muszą je mieć rowery nietypowe: z dużymi przyczepkami, riksze itd.
  • Kamizelki i kaski: kamizelka odblaskowa oraz kask nie są obowiązkowym wyposażeniem rowerzysty.