Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1045996
DzisiajDzisiaj21
RazemRazem1045996


Sunday, 12, styczeń 2025

Propozycje zadań do budżetu Gminy Blachownia na 2014 rok Klubu Radnych „Razem dla Gminy Blachownia"

30 września to ostateczny termin składania wniosków (propozycji zadań) przez radnych, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych, mieszkańców gminy do projektu budżetu Gminy Blachownia.

Klub Radnych „Razem dla Gminy Blachownia”, którego jestem przewodniczącą również przedstawił swoje propozycje z prośbą o ujęcie wskazanych inwestycji w projekcie uchwały budżetowej na 2014 rok.

 

 

Propozycje zadań do budżetu Gminy Blachownia na 2014 rok
Klubu Radnych „Razem dla Gminy Blachownia"

 

1. Opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla centralnej części miasta tj. terenów położonych po zachodniej i wschodniej stronie ulicy Sienkiewicza z przeznaczeniem ich na cele inwestycyjne.

W ww.  planie uwzględnić zagospodarowanie terenów zielonych od południowej strony zalewu oraz komunalnego kompleksu leśnego jako terenu rekreacyjnego na sezon letni i zimowy.
 

Uzasadnienie:

Nieczynny od prawie 10 lat główny akwen wodny wymusza podjęcie działań dla znalezienia innego wariantu zagospodarowania południowej strony głównego zbiornika wodnego. Natomiast teren leśny położony w ulicach Sienkiewicza i Cmentarnej jest zaniedbany i zabagniony. Jego wygląd splendoru Gminie nie przynosi, a jedynie negatywną ocenę mieszkańców. Zagospodarowanie obszaru leśnego na park zimowy (sprzyja tutaj ukształtowanie terenu) z przeznaczeniem na cele rekreacji zimowej, dla dzieci i młodzieży, a nawet osób starszych jest jednym z rozwiązań, które zmieniłyby oblicze tego terenu i z pewnością da satysfakcję i zadowolenie lokalnej społeczności. Naszym zdaniem plan ten jest niezbędny dla podejmowania właściwych decyzji lokalizacyjnych oraz zachowania ładu architektonicznego w kontekście realizacji inwestycji kubaturowych i przeznaczenia terenów pod różne formy rekreacji i wypoczynku.

 

2. W oparciu o realizację wniosku w pkt. 1 – opracować projekt techniczny na zagospodarowanie lasu komunalnego jako terenu rekreacyjnego na park zimowy z lokalizacją np. lodowiska, torów na zjazdy sankami i nartami dla dzieci, alejki spacerowe oraz inne sportowe atrakcje.

W projekcie uwzględnić odwodnienie komunalnego obszaru leśnego w połączeniu z lasem państwowym w rejonie bloku nr 3, przy ulicy Bankowej. Proponujemy wariantowe rozwiązanie tego problemu:

 

- włączenie wód gruntowych i opadowych w kanał burzowy przy ul. Sienkiewicza,

- włączenia w nieczynny obecnie rów melioracyjny, którego wody miały ujście do studzienki burzowej w ul. Cmentarnej, a dalej do rzeki Stradomki.

Wnioskujemy, aby temat odwodnienia realizować jako zadanie wspólne ze Starostwem Powiatowym w kontekście budowy przez nich kanału burzowego w ul. Sienkiewicza i włączenia w odwodnienie terenów leśnych DPS.

 

3. W oparciu o realizację wniosku w pkt.1

- opracować dokumentację projektowo-kosztorysową na zagospodarowanie terenów południowej strony zalewu obejmującą np. budowę kąpieliska na bazie jednego z trzech akwenów wodnych, plaży, alejek spacerowych, obiektów i urządzeń turystycznych.

 

4. Zagospodarowanie południowej strony zalewu – kontynuacja z roku 2013. Poszerzenie zakresu robót w następujących kwestiach:

 

- przygotowanie podłoża przez nawiezienie ziemi i zasypanie nierówności w gruncie, a w szczególności odpadów poprodukcyjnych (zużyty piasek formierski, który był wywożony przez ZEM Blachownia w latach 70. i 80-tych, który wnoszony przez dzieci do brodzika powoduje, że woda w nim jest bardzo brudna i może stanowić zagrożenie dla zdrowia dzieci,

 

-  likwidacja miejsc podmokłych przy starym boisku,

 

- wyłożenie rolowanym trawnikiem terenu placu zabaw,

 

- wykonanie niskiego murku ogrodzeniowego wyznaczającego teren placu zabaw z dostosowaniem wejść od strony alejek spacerowych (wzór -  Park Jasnogórski od ul. 3-go Maja),

 

- zabudowanie większej ilości ławek parkowych oraz dodatkowych urządzeń zabawowych.

 

Uzasadnienie:

Oddany po przebudowie w bieżącym roku plac zabaw do użytku, w naszej ocenie wymaga kontynuacji, by osiągnięty został zamierzony efekt estetyki i funkcjonalności. Obecny jego stan sprawia wrażenie niedokończonej modernizacji. Naszym zdaniem dla osiągnięcia efektu wizualnego oraz poprawy funkcjonowania placu zabaw niezbędne są dodatkowe wydatki na jego kontynuację. Podniesienie standardu obiektu z pewnością zadowoli przede wszystkim uczestników zabaw, ale również biernych obserwatorów, a jednocześnie wystawi pozytywną opinię Gminie w oczach mieszkańców i przybyszów z okolicy.

 

5. Termoizolacja obiektów:

 

- blok mieszkalny przy ulicy Sienkiewicza 16 (stara szkoła),

- budynek handlowo-usługowego „Prażynka”,

- Biblioteka Miejska przy ulicy Żeromskiego,

- budynek, gdzie mieści się komisariat policji przy ulicy 1-go Maja.

 

Uzasadnienie:

Uzyskanie oszczędności w zużyciu energii i opału i poprawa estetyki obiektów.

 

6. Wykonanie dokumentacji technicznej na odwodnienie ulic w Ostrowach od ul. Sosnowej - magazyny do piekarni. Opracowanie dokumentacji technicznej na budowę kanałów: sanitarnego i burzowego ul. Dworcowej, Sosnowej, Wojska Polskiego oraz Żwirki i Wigury.

 

Uzasadnienie:

Z uwagi na wysoki poziom wód gruntowych oraz opady atmosferyczne, w tym roztopy pozimowe, nieruchomości gruntowe oraz obiekty mieszkalne są systematycznie zalewane i podtapiane. Wpływa to na dewastację obiektów, koszty związane z ich naprawą oraz na warunki zdrowotne mieszkańców.

Wyżej wymienione zadanie pomimo dwukrotnego wprowadzenia do planu budżetu zostaje każdorazowo wycofane z realizacji.

 

 

7. Przebudowa skrzyżowania ulicy Długiej z ulicą Wrzosową w Konradowie na podstawie wcześniej opracowanej dokumentacji.

 

Uzasadnienie:

Zadanie rozpoczęte z powodu istniejącej dokumentacji. Powinno być zakończone w bieżącej kadencji, jako postulat w rozliczeniu z mieszkańcami.

 

8. Wykonanie nawierzchni asfaltowej ulicy Malickiej oraz pobocza wzdłuż drogi wojewódzkiej na odcinku od ul. Malickiej do ul. Kościuszki umożliwiającego poruszanie się pieszych dla bezpieczeństwa ich życia oraz oświetlenia ulicznego w rejonie dwóch ostrych zakrętów.

 

Uzasadnienie:

Ulica nieutwardzona, w bardzo złym stanie technicznym. Nowa nawierzchnia znacznie poprawiłaby bezpieczeństwo okolicznej ludności.

 


Klub Radnych „Razem dla Gminy Blachownia”


Bożena Forma,

Edyta Mandryk,

Krzysztof Imiołek,

Marek Kułakowski.

 

 

 

 

Zapraszam na dyżur

30 września br. (poniedziałek) między godziną 13.00 – 15.00 w Biurze Rady

( I piętro) Urzędu Miejskiego w Blachowni będę pełniła dyżur.

 

Wszystkich mieszkańców, którzy chcieliby porozmawiać, zadać pytanie lub przedstawić swoje pomysły, serdecznie zapraszam.

 

Proszę także o przekazywanie swoich spraw drogą mailową. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Gmina Przyjazna Internautom

Rozpoczęła się ogólnopolska kampania „Gmina Przyjazna Internautom”, w ramach której wybrane gminy zostaną poddane „wirtualnym metamorfozom”. Co to oznacza w praktyce? Błyskawiczne odpowiedzi na maile, aktualizacje gminnych stron internetowych, dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz szkolenia z obsługi komputera dla seniorów. Honorowy patronat nad akcją objęło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

 

 

Chociaż instytucje publiczne mają ostateczny czas na dostosowanie swoich stron www m.in. do potrzeb osób niepełnosprawnych do maja 2015 roku, według Fundacji Widzialni, jedynie 8 proc. stron internetowych w obszarze administracji jest dostosowanych do minimalnych wymagań dostępności stawianych przez Unię Europejską. Tzw. standardy WCAG podzielone zostały na cztery grupy:

 

percepcja - informacje oraz komponenty interfejsu użytkownika muszą być przedstawione użytkownikom w dostępny dla nich sposób,

funkcjonalność - komponenty interfejsu użytkownika oraz nawigacja muszą być funkcjonalne (powinny pozwalać na interakcję),

zrozumiałość - treść oraz obsługa interfejsu użytkownika musi być zrozumiała,

rzetelność - treść musi być wystarczająco rzetelna, aby mogła być poprawnie interpretowana przez wielu różnych klientów użytkownika, włączając technologie asystujące.

 

 

Wprowadzenie tych zmian wymaga czasu i nie zawsze łatwej pracy, dlatego ciężko byłoby wprowadzić je na ostatnią chwilę. Organizatorzy kampanii dysponują wieloma ekspertami z dziedziny informatyki, systemów komputerowych czy informatyzacji gmin - Nasi eksperci będą do dyspozycji samorządów biorących udział w kampanii nieodpłatnie, dzięki czemu mamy nadzieję, na duże zainteresowanie ze strony jednostek samorządu terytorialnego - zapewniają organizatorzy.
 


- Jednak kampania Gmina Przyjazna Internautom, nie skupia się wyłącznie na stronie internetowej danej gminy. - Będziemy sprawdzać również, w jakim czasie mieszkańcy dostają odpowiedź na pytania przesłane do urzędu mailowo, czy gmina organizuje darmowe szkolenia z obsługi komputera dla seniorów, czy mieszkańcy mają dostęp do komputerów w miejscach publicznych - mówi Maksymilian Bylicki z NetMaks, dostawca internetu w wielu regionach, który jest głównym organizatorem kampanii. Bylicki dodaje jednocześnie, że gminy mogą liczyć na wsparcie organizatorów przy wprowadzaniu niezbędnych zmian.

 

- Dysponujemy wieloma urządzeniami i multimediami ułatwiającymi samorządom komunikację z mieszkańcami, takimi jak ekrany LCD, komputerowa aplikacja SuperSenior , komputery All in One czy specjalny program pocztowy umożliwiający wysyłanie elektronicznych listów poleconych z potwierdzeniem odbioru - mówi wiceprezes zarządu Milmex, którego grupą kapitałową jest NetMaks.

 

 

W pierwszej kolejności, po przystąpieniu gminy do projektu, zostanie przeprowadzony audyt, który da rzeczywisty obraz sytuacji w danym samorządzie zarówno organizatorom jak i przedstawicielom gminy. Następnie zgodnie ze sporządzonym przez organizatorów raportem, rozpoczną się „wirtualne metamorfozy”. Po wprowadzeniu przez gminę zmian, zostanie przyznany jej specjalny certyfikat Gmina Przyjazna Internautom, którym samorząd będzie mógł posługiwać się przez kolejny rok.

 

Źródło: internet.senior.pl

 

 

Z ostatniej sesji...

Na sesji w dniu 20 września 2013 roku Rada na wniosek Jacka Chudego pozbawiła Go mandatu radnego. Powodem rezygnacji z funkcji było objęcie przez Niego posady prezesa Ośrodka Sportu i Rekreacji w Blachowni. Nominacja ta odbyła się poza konkursem.

Ponieważ Jacek pełnił w Radzie funkcję przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu, Promocji Gminy i Integracji Europejskiej radni musieli wybrać nowego przewodniczącego.

Nowym przewodniczącym, a raczej przewodniczącą została osoba o najlepszym przygotowaniu merytorycznym i praktycznym spośród pozostałych radnych w zakresie jakim zajmuje się komisja, czyli Pani radna Małgorzata Sukiennik dotychczasowa wiceprzewodnicząca tej komisji. Ponieważ wybór ten wydawał się być oczywisty niespodzianek w tym względzie nie było żadnych.

 

Rada w jednym z głosowań przesądziła także o losie pomnika przyrody znajdującego się obok Urzędu Stanu Cywilnego, który zdaniem urzędników powinien zostać wycięty. Chodzi o pozbawienie statusu pomnika przyrody - dębu czerwonego.

Czy jest to decyzja słuszna? Nie jestem przekonana, szczególnie, że pomniki przyrody są jednymi z nielicznych atrakcji naszego miasta stawiającego na rozwój turystyki i rekreacji. Dla mnie jest to jeszcze jeden nieprzemyślany pomysł decydentów, których wizja rozwoju naszego miasta zaczyna się 1 stycznia, a kończy 31 grudnia każdego roku, czyli w dniu zamknięcia roku budżetowego.

Jak to ktoś napisał w komentarzu: co przeoczyła trąba powietrzna tego nie przeoczą urzędnicy. I jest to prawda, ponieważ o mały włos, pięć lat temu nie wycięto by ponad połowy lasu komunalnego przy ulicy Cmentarnej, pod przykrywką usuwania szkód po trąbie powietrznej.

Niestety okazuje się, że w naszym mieście przyroda jest ważna, ale tylko na tablicach edukacyjnych. Nie jest ważne, że drzewo przetrwało cara, pierwszą i drugą wojnę światową i czasy budowy socjalizmu, bo przetrwanie naszych rządów nie będzie mu dane.

 

Radni zdecydowali także o likwidacji ZOJO, podobno  z powodów oszczędnościowych, choć do końca nie wiadomo jakie to będą oszczędności. Jak już pisałam, wydaje mi się, że nie o oszczędności tu chodzi tylko o to, że nasz włodarz musi wszystko osobiście kontrolować. Tak na wszelki wypadek, jakby komuś z podległych przyszły jakieś dziwne pomysły do głowy.

Radni przyjęli także dokument zwany „Strategia Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Blachownia na lata 2013 -2020”. Dokument niezmiernie ważny i potrzebny ze względu na coraz to większe zubożenie społeczeństwa oraz związane z tym problemy społeczne. Niestety czuję niesmak, że przedstawiono nam dokument, który w wielu fragmentach jest kopią innych tego typu programów przyjętych w wielu gminach naszego kraju. Zadziałała tu zapewne wszechobecna w dzisiejszych czasach zasada  kopiuj/wklej. Czy zatem twórcą strategii chodzi o rozwiązywanie problemów lokalnych? Czy strategia została opracowana po rozpoznaniu tych problemów w naszej gminie? Czy zaproponowane rozwiązania są dla naszej gminy optymalne? Mam dużą obawę, że nakaz stworzenia takiego dokumentu był ważniejszy niż rzeczywiste problemy jakie powinien wskazać.

Stykając się jednak na co dzień z niektórymi problemami społecznymi naszych mieszkańców mam głęboką nadzieję, że moje obawy są błędne, a program będzie realizowany i rozbudowywany tak, aby naprawdę stwarzał możliwość rozwiązania realnych problemów. Wierzę, że nie będzie to kolejny pusty slogan, jak w przypadku polityki mieszkaniowej naszej gminy.

 

Radni zdecydowali także o sprzedaży kolejnych mieszkań komunalnych w przetargu. Niestety Pani burmistrz doprowadziła do sytuacji, w której sprzedaż mieszkań jest jednym z głównych źródeł dochodu naszej gminy. I nie ma tu znaczenia, że jest cała rzesza wielodzietnych rodzin oczekujących na przyznanie mieszkania. Rodzin, które często mieszkają w warunkach skandalicznych gnieżdżąc się wspólnie z rodzicami czy teściami. Niestety dla burmistrza wielodzietna rodzina oczekująca na mieszkanie to potencjalni dłużnicy. Z góry zakłada, że jak tylko dostaną mieszkanie to nie będą płacić czynszu. Jest to straszne, ale prawdziwe. Tłumaczenie, że mieszkanie jednopokojowe jest jak najbardziej odpowiednie, gdyż jest zgodne z obecnie obowiązującą normą metrażową wynoszącą na jednego lokatora około 5 m² jest tyleż niepoważne co skandaliczne. Osobom, których dochody sięgają kilku tysięcy złotych, łatwo jest bezpodstawnie osądzać ludzi biednych, często nie ze swej winy. Biedny nie oznacza z góry nieuczciwy. Nie każdy też lokator, który nie płaci czynszu musi być od razu oszustem.

 

Problem mieszkaniowy jest jednym z większych problemów naszej gminy, którym należy niezwłocznie się zająć póki jeszcze gmina dysponuje mieszkaniami komunalnymi, bo jak wysprzeda wszystko, to będzie już za późno. Niestety obecna władza nie jest zainteresowana czymś co jest trudne do zrealizowania, kosztowne, a zarazem mało efektowne.

 

Najzabawniejszy jednak przebieg miało głosowanie nad uchwałą dotyczącą zmian w uchwale z 2009 roku w sprawie wyrażenia zgody na oddanie Ośrodkowi Sportu i Rekreacji  w nieodpłatne użytkowanie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonych w Blachowni.

Przed głosowaniem Radny Krzysztof Imiołek zadał pytanie: Gdzie owe działki są zlokalizowane? Niestety przedstawiciel burmistrza Pan Wiesław Włodawiec nie potrafił na to pytanie odpowiedzieć. Trzeba mieć tylko nadzieję, że te działki naprawdę istnieją i są zlokalizowane w Blachowni.

Przykład ten potwierdza tylko moje przekonanie o lekceważącym stosunku niektórych przedstawicieli gminy do radnych.

 

 

Pomnik przyrody

Dąb czerwony, który zdaniem urzędników i większości radnych powinien zostać wycięty.

 

Drzewo znajduje się przy budynku Urzędu Stanu Cywilnego. Obwód pnia 393 cm. Uznany został za pomnik przyrody Rozporządzeniem Nr 4/96 Wojewody Częstochowskiego z 6 lutego 1996 roku.

 

Radni obecnej kadencji, w piątek 20 września br. podjęli uchwałę, aby drzewo pozbawić statusu pomnika przyrody w celu „zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego”.

 

Uzasadnienie do projektu uchwały jakie otrzymali radni:

Dąb sięga rozłożystymi konarami nad dach budynku Urzędu Stanu Cywilnego rośnie w pobliżu placu zabaw i brodzika. Rdzeń pomnika przyrody jest spróchniały, ponadto w 2009 roku został podpalony. Drzewo stanowić może zagrożenie mienia i zdrowia ludzi. Niektóre gałęzie podsychają i w czasie burzy mogą się odłamać.

Stan techniczny drzewa stwarza zagrożenie dla ludzi i mienia, a podejmowanie prac pielęgnacyjnych i czynności z zakresu  zabiegów ochrony czynnej np. przez obcięcie korzeni, które uszkadzają fundamenty budynku Urzędu Stanu Cywilnego, czy konarów nie byłoby racjonalnym sposobem na zachowanie statusu pomnika przyrody zarówno z punktu widzenia przyrodniczego jak i finansowego. (…)

Zniesienie formy ochrony przyrody może nastąpić w razie utraty wartości przyrodniczej, ze względu na które ustanowiono formę ochrony lub w razie konieczności realizacji inwestycji celu publicznego lub zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego. Skoro uzyskanie zgody na usunięcie chronionego drzewa, a tym samym usunięcie powodowanego przez to drzewo zagrożenia wiąże się z koniecznością zniesienia ochrony pomnikowej z drzewa, zasadnym wydaje się pozbawienie go statusu pomnika przyrody w celu wydania zezwolenia na usunięcie.”