Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1039372
DzisiajDzisiaj84
RazemRazem1039372
Tuesday, 24, grudzień 2024

Aktualności

Stanowisko Klubu Radnych „ Razem dla Gminy Blachownia” w sprawie projektu budżetu na rok 2014

Na  wczorajszej sesji

Klub Radnych

„Razem dla Gminy Blachownia”

przedstawił swoje stanowisko w sprawie projektu budżetu na rok 2014.

 

 

Po odczytaniu treści stanowiska Pani Burmistrz stwierdziła, że treści w nim zawarte są bardzo krzywdzące. Burmistrz powiedziała również, że wynika z tego, że budżet powinien wyglądać tak, że obłożymy się dokumentacją i czekajmy na środki unijne. Jeśli ktoś nie realizował takich zadań to pisze takie rzeczy jak państwo radni. Muszę to powiedzieć głośno tu i teraz – powiedziała Burmistrz. Wpisujemy wiele zadań, na wiele gminy nie dostają środków, niestety tak to jest. I co potem robić z tą dokumentacją? (…) Stanowisko uważam absolutnie za krzywdzące (…)

(…) Można sobie wypisać różne rzeczy, bardzo krzywdzące niektórych, ale myślę, że nad niektórymi stwierdzeniami trzeba się zastanowić… To tak na przyszłość… -  powiedziała Burmistrz.

 

Czy zarzuty Burmistrza były słuszne? Oceńcie Państwo sami.

 

 

 

STANOWISKO KLUBU RADNYCH

„Razem dla Gminy Blachownia”

w sprawie projektu budżetu na rok 2014

 

 

Przedłożony projekt budżetu na rok 2014 zarówno po stronie dochodów i wydatków uznajemy za zbyt optymistyczny, pomimo że wielkość dochodów i wydatków w stosunku do tegorocznego budżetu zaplanowana została w niższej wysokości. Porównując dochody i wydatki wg. planu budżetu na rok 2013 wg. wersji zatwierdzonej w grudniu 2012 roku należy stwierdzić, że wskaźnik procentowy stanowi 92% dochodów i 98,6% wydatków przedłożonych w planie projektu roku bieżącego. Jak wynika z powyższych danych proponowana wielkość dochodów i wydatków może oznaczać, że zaplanowano je bardziej realistycznie niż w roku poprzednim. Dokonując jednak bardziej szczegółowej analizy dochodów mamy obawy, że uwzględniono w nich środki finansowe w postaci dotacji wynikających ze złożonego wniosku w ramach „Programu przebudowy dróg lokalnych” w kwocie 446.169 zł na którą nie ma jeszcze potwierdzenia przydziału. Nasze wątpliwości budzi również wysoka 5-cio procentowa dynamika środków finansowych z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie 7.724.246 zł. Biorąc pod uwagę, że planowane dochody w tej pozycji budżetu w br. daleko odbiegają od wykonania, stąd przyjęta w projekcie budżetu wysokość dochodów w naszym przekonaniu jest znacznie przeszacowana.

 

Mamy również zastrzeżenia co do wielkości wpływów ze sprzedaży majątku gminy w kwocie 1.087.000 zł. Mimo że kwota dochodów jest o 312.000 zł niższa w analogii do roku poprzedniego. Zarówno sprzedaż mieszkań jak i nieruchomości gruntowych w obecnym czasie nie znajduje większego zainteresowania nabywców, co doświadczyliśmy na przykładzie wykonania dochodów w br. Mniejsze wpływy po stronie dochodów wymagają ograniczenia wydatków, chyba, że na pokrycie brakujących środków zaciągnięty zostanie kredyt lub pożyczki.

 

Jesteśmy także bardzo zaniepokojeni propozycją zaciągania kolejnych kredytów w wysokości 1.800.000 zł. Dziwić może fakt zwiększonego zadłużenia Gminy w czasie, gdy oczekuje się, że do dyspozycji samorządów w najbliższych latach przekazane będą znaczne środki z funduszy unijnych. Wszystko wskazuje na to, że planowany na najbliższe lata budżet unijny będzie już ostatnim takim hojnym dla naszego kraju budżetem. Czy nie warto zaczekać i zaplanować inwestycje, które mogą uzyskać wsparcie unijne?  Czy zatem nie lepszym rozwiązaniem byłoby ograniczenie wydatków i szukanie oszczędności w działach klasyfikacji budżetowej? Choć planowana wysokość zadłużenia Gminy na koniec 2014 roku ma wynieść 14.363.000 zł i nie zagraża ona płynności finansowej naszego miasta, to mimo wszystko stałe zwiększanie zadłużenia jest zjawiskiem niepokojącym. Tym bardziej, że ostatni rok pokazał, że aby zrealizować założenia budżetu nie wystarczy sam optymizm jego twórców.

Wieloletnia Prognoza Finansowa zakłada spłatę ww. zadłużenia do 2023 roku. Naszym zdaniem lata 2013 -2014 powinny być okresem spłat kredytów, by maksymalnie zmniejszyć zadłużenie na rzecz uzyskania większych zdolności kredytowych na realizację zadań inwestycyjnych wspartych środkami unijnymi. W wydatkach majątkowych w 2014 roku nie dostrzegamy przeznaczenia środków finansowych na przygotowanie dokumentacji technicznych w problematyce związanej z rozwojem i funkcjonowaniem Gminy, jednego z podstawowych dokumentów ubiegania się o środki unijne w latach 2015-2020 wymagających dłuższego okresu przygotowania. Klub radnych „Razem dla Gminy Blachownia” uważa to za poważny błąd, który powinien ulec korekcie, gdyż może on w przyszłości wpłynąć negatywnie na realizację rozwojowych zadań inwestycyjnych Gminy.

Cieszyć może zaplanowana w projekcie budżetu na 2014 rok, wysokość nakładów inwestycyjnych w kwocie 5.756.137,40 zł. Jest to suma, której w poprzednich trzech latach, w planach rocznych budżetów nie doszukamy się. Jednak czy nie jest to plan budżetu, ściśle  związany ze zbliżającymi się wyborami? Czas pokaże. Bowiem wykonanie zaplanowanych zadań w tej wysokości, w naszym przekonaniu, jest wielką niewiadomą. Zatem realność  wykonania tego budżetu budzi nasze uzasadnione wątpliwości. Ponadto zwracamy uwagę na rejonizację i wielkość wydatków inwestycyjnych. Lokalizacja inwestycji wg. projektu budżetu dotyczy terenów, które w obecnej kadencji otrzymały najwięcej środków finansowych. Ten fakt uznajemy za negatywny i niesprawiedliwy, gdyż uważamy, że rozpoczęte inwestycje powinno się kończyć, a nie przedłużać wykonawstwa w czasie. Przykładem mogą być inwestycje w infrastrukturze drogowej po północnej stronie Ostrów, gdzie po wykonaniu kanalizacji i podłoża czterech ulic w roku 2012 nie kończy się tego zadania, a rozpoczyna nowe. Pytamy - czy ma być to kara za to, że nie wszyscy mieszkańcy z tych ulic nie podłączyli się do kanalizacji? Jeśli prawdą jest, że w 70-ciu procentach posesje są podłączone, to z tych powodów nasz Klub Radnych przedłożył na Komisji Budżetowej, a następnie do Pani Burmistrz w dniu 10.12 2013 roku wniosek o wprowadzenie zmian w projekcie budżetu celem poddania go ocenie Rady.

To samo dotyczy sołectwa Cisie – Dąbrówka, gdzie podłoże ulicy zostało zrealizowane w 2013 roku.

 

Pozytywnie oceniamy wprowadzenie autopoprawki Burmistrza Blachowni z dnia 2.12.2013 roku do projektu budżetu na 2014 rok, dotyczącej przedłożonych w piśmie zmian i przeznaczenia środków finansowych w wysokości 87.000 zł na opracowanie dokumentacji na zadanie inwestycyjne „Przebudowa zbiornika wodnego Blachownia”. Mamy jednak nadzieję, że ewentualne inwestycje związane z przebudową zbiornika będą miały wpływ na rozwój naszej Gminy i przyniosą wymierne korzyści w przyszłości. Liczymy także, że Gmina nasza starać się będzie uzyskać dofinansowanie na zrealizowanie tego zadania w przyszłości. Jednocześnie  wnioskujemy, by podjąć takie działania, by zadanie budowy chodnika w Gorzelni Nowej zakończyć w 2015 roku, gdyż realizacja tej inwestycji ma swoją kilkuletnią historię.

Chcieliśmy zwrócić uwagę jeszcze na jeden aspekt. Klub radnych „Razem dla Gminy Blachownia” wyraża zaniepokojenie rosnącym bezrobociem na naszym terenie. Przypomnijmy, że w kwietniu 2012 roku w Gminie Blachownia bez pracy było 895 osób w tym 448 – kobiet. Prawo do zasiłku miało wtedy 163 bezrobotnych w tym 74 – kobiety. Obecnie na koniec października 2013 roku bez zatrudnienia było 917 osób w tym 477 – kobiet.  Prawo do zasiłku mają jedynie 174 osoby w tym 88 pań.  W Gminie wyraźnie widać brak inwestycji, dających miejsca pracy lub wpływających na ich powstawanie. Naszym zdaniem dzisiaj naprawa kilku chodników czy dróg to żaden sukces władz Gminy. To już powinność. Dzisiaj od władz każdego samorządu oczekuje się działań prorozwojowych, wpływających na tworzenie nowych miejsc pracy, na stwarzaniu nowych możliwości rozwoju mieszkańców.

W naszej Gminie, tak pięknie położonej,  nadal brakuje ofert usług turystycznych i agroturystycznych. Powinno się wprowadzić ułatwienia i usługi dla przedsiębiorców, którzy chcą u nas inwestować i otwierać nowe miejsca pracy. A tak już wcześniej bywało, niestety bez oczekiwanych efektów. Gmina winna podjąć konkretne działania w celu przyciągnięcia kapitału, poprzez preferowanie niższych, lokalnych opłat podatkowych. Otwarcie się na przedsiębiorców daje nadzieje na nowe miejsca pracy, by szczególnie młodzi ludzie z Blachowni nie musieli szukać chleba za granicą. By z hasłem promocyjnym naszej Gminy „Tu warto żyć” rzeczywiście utożsamiali się wszyscy mieszkańcy oraz przedstawiciele władz, a nie jednostki.

 

 

 

 

 

 

Bożena Forma                                                                                                Krzysztof Imiołek

Edyta Mandryk                                                                                             Marek Kułakowski