Wnioski formalne - SESJA
Na ostatniej Sesji złożyłam wniosek formalny, który dotyczył wycofania z porządku obrad głosowania w sprawie skarg złożonych na działalność Burmistrza i Kierownika ZMK. Głównym powodem złożenia wniosku było to, że zgodnie ze Statutem projekty uchwał wraz z uzasadnieniem, dotyczące skarg na działalność Burmistrza powinny być przygotowane przez Komisję Rewizyjną, a nie Przewodniczącego Rady. Ponadto niedopuszczalnym jest, aby projekt takiej uchwały przygotowany był przed posiedzeniem Komisji Rewizyjnej, na której rozpatrywane były skargi. Na dodatek treść jednej z uchwał jednoznacznie wskazywała, że skarga jest bezzasadna( pisałam o tym wcześniej).
Niestety wniosek został odrzucony.
Po głosowaniach dotyczących skarg, odnosząc się do mojego wniosku Pan Przewodniczący stwierdził, że w tych sprawach nawet nie zabierał głosu z Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej, a tylko skierował materiały do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną zgodnie ze Statutem i na tym jego działanie się skończyło. Stwierdził ponadto, że projekt uchwały został podpisany przez niego, ale w formie – zasadna albo też niezasadna, więc nie ma tutaj wpływu przewodniczącego na podjęcie uchwały.
Szkoda, że Pan Przewodniczący nie zrozumiał głównych moich zarzutów dotyczących procedury rozpatrywania skarg. Nie rozumiem też dlaczego po głosowaniu nad moim wnioskiem, który został odrzucony, Pan Przewodniczący Rady odniósł się do jego treści.
Wydaje mi się, że czas na dyskusję dotyczącą wniosku był przed głosowaniem.
Jednak całe to zamieszanie wynika głównie z winy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Sposób kierowania pracami komisji przez Pana Przewodniczącego Macieja Rysia jest delikatnie mówiąc daleki od ideału. Myślę, że wynika to z braku znajomości procedur oraz przepisów prawa. Z drugiej strony, nic takiego stanu rzeczy nie usprawiedliwia, biorąc pod uwagę, że mamy za sobą ponad 1 rok pracy w radzie. Uważam, że był to czas wystarczający na zapoznanie się ze Statutem oraz innymi przepisami regulującymi pracę Komisji Rewizyjnej, dla osoby która zdecydowała się zostać przewodniczącym.
Poniżej przedstawiam treść mojego wniosku wraz z uzasadnieniem:
WNIOSEK
O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD
SESJI RADY MIEJSKIEJ
W DNIU 25 STYCZNIA 2012 ROKU.
1. Wnoszę o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Zarządu Mieniem Komunalnym w Blachowni w celu przesłania skargi do dalszych prac w komisji rewizyjnej.
2. Wnoszę o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Blachowni wniesionej przez P.P.U.H. PIMONT Sp.zo.o. w celu przesłania skargi do dalszych prac w komisji rewizyjnej.
3. Wnoszę o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Blachowni wniesionej przez Panią Mariolę Skwarską, Panią Renatę Chouaibi i Panią Małgorzatę Olszewską celu przesłania skargi do dalszych prac w komisji rewizyjnej.
4. Wnoszę o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Blachowni wniesionej przez Panią Małgorzatę Olszewską celu przesłania skargi do dalszych prac w komisji rewizyjnej.
UZASADNIENIE
Zgodnie z zapisami § 65 Statutu Gminy Blachownia, komisja:
1. przeprowadza postępowania wyjaśniające w celu rozpoznania skarg w sprawach zastrzeżonych do kompetencji Rady w myśl art.229 kpa
2. przygotowuje projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w sprawach określonych w pkt.1
W trakcie posiedzeń komisji w dniach 12.01.12r. i 24.01.12r. przeprowadzone zostało postępowanie wyjaśniające w celu rozpoznania złożonych skarg. Zgodnie z zapisem § 65 ust. 2 komisja powinna także przygotować projekty stosownych uchwał czego nie uczyniono. Projekty natomiast zostały przygotowane dzień przed posiedzeniem komisji i to przez Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej Henryka Kanię, który nie jest członkiem komisji rewizyjnej.
Uważam, że jest to niedopuszczalne bo narusza zapisy Statutu Gminy Blachownia. Ponadto w proponowanej przez Pana Przewodniczącego uchwale dotyczącej skargi na działalność Burmistrza wniesionej przez P.P.U.H. PIMONT Sp.zo.o. z treści wynika jednoznacznie, że skarga powinna zostać odrzucona. Nie wiem na jakiej podstawie Pan Przewodniczący nie będąc członkiem komisji rewizyjnej był wstanie stwierdzić, jakie będą ustalenia członków komisji oraz dlaczego w sposób jednoznaczny stwierdził, że komisja podtrzymuje swoje stanowisko, co przed jej posiedzeniem nie było takie pewne.
Mając na uwadze powagę Rady Miejskiej oraz obowiązek działania zgodnie z zapisami prawa wnoszę o pozytywne przychylenie się do mojego wniosku.
Sesja_25_01_12
INTERPELACJA 1.
1. Czy w roku 2012 przewidziane są jakieś szkolenia dla przewodniczących komisji Rady Miejskiej w Blachowni?
2. Proszę o informacje jakiej wartości przychód powinni wykazać Radni obecnej kadencji w związku z udziałem w szkoleniu oraz otrzymaniem prezentów rzeczowych finansowanych z Budżetu Gminy w 2011 roku.
3. Czy przyznane promesy na usuwanie szkód powstałych w wyniku powodzi w 2010r. były wyższe, czy niższe niż powstałe szkody?
4. Czy osoby nie będące członkami komisji alkoholowej mogą uczestniczyć w jej posiedzeniach? Jeżeli tak to proszę o wyjaśnienie, czy każdy może uczestniczyć w posiedzeniach komisji.
5. Czy podwyżki dla administracji przewidziane w Budżecie na 2012 rok obejmą też Panią Burmistrz Blachowni?
Odpowiedzi:
Źródło: Protokół XVII Sesji Rady Miejskiej w Blachowni
INTERPELACJA 2.
Dotyczy: Zimowe utrzymanie dróg
Zgodnie z zawartą umową na zimowe utrzymanie dróg Wykonawca rozlicza się z Zamawiającym w oparciu o m2 wykonanej usługi, a nie za kilometr bieżący, co wielokrotnie sugerowałam na komisjach oraz w osobistych rozmowach z pracownikami urzędu. Argumentem przeciw rozliczaniu usługi w oparciu o kilometr bieżący było to, że gmina posiada drogi o różnej szerokości i ustalenie średniej wypadkowej szerokości jest niewykonalne.
W dniu 19 stycznia br. zadzwoniłam do urzędu zgłosić, że ulica Cmentarna nie jest odśnieżana na całej szerokości 7 m jak zakłada umowa, a jedynie około 5m.Jakież było moje zdziwienie, gdy Pan Kurkowski wyjaśnił, że jest to działanie celowe ponieważ odśnieżenie całej ulicy spowodowałoby dodatkowe koszty związane z wywozem nadmiaru śniegu nagarniętego na chodniki. Pan Kierownik wyjaśnił też, że odśnieżenie całej szerokości wymagałoby co najmniej dwukrotnego przejazdu pługu co naraziłoby gminę na dodatkowe koszty.
1. Proszę wyjaśnić, czy Gmina zapłaciła Wykonawcy za odśnieżanie ulicy Cmentarnej na szerokości 7m?
2. Czy odśnieżanie ulicy Cmentarnej na szerokości mniejszej niż 7m ma swoje odzwierciedlenie w aneksie do umowy ograniczającym zakres świadczonych usług?
3. Czemu Pan Kierownik twierdzi, że odśnieżenie całej szerokości jezdni będzie więcej kosztować ze względu na dodatkowe przejazdy jak umowa mówi, że wykonawca ma obowiązek odśnieżyć jezdnie na całej szerokości.
Źródło: Protokół z XVII Sesji Rady Miejskiej
BUDŻET UCHWALONY
Dzisiaj Rada Miejska w Blachowni uchwaliła budżet na 2012 rok. Za budżetem zaproponowanym przez Panią Burmistrz opowiedziało się 13 radnych, a dwóch wstrzymało się od głosu. Jedną z osób wstrzymujących się byłam ja. Do podjęcia tej decyzji skłonił mnie przede wszystkim brak merytorycznej i konstruktywnej pracy nad budżetem w komisjach. Przez niewiedzę lub też celowe działanie Przewodniczących Komisji, Radni nie mogli skutecznie zaproponować zmian w budżecie, które moim zdaniem byłyby dobre dla mieszkańców, a nam pozwoliłyby choć w małym stopniu utożsamiać się z tym dokumentem.
Poniżej przedstawiam stanowisko Klubu Radnych "Razem dla Gminy Blachownia" w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na rok 2012, które w pełni oddaje moje i moich kolegów zastrzeżenia dotyczące budżetu.
Blachownia, 25 stycznia 2012 r.
STANOWISKO KLUBU RADNYCH
„RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA”
W SPRAWIE UCHWALENIA BUDŻETU GMINY NA 2012 ROK
Planowane dochody budżetowe stanowią kwotę 31.254.607,97 zł, co stanowi 90,1% planowanych dochodów w stosunku do 2011 roku. Regres w dochodach budżetowych w porównaniu do roku ubiegłego wynika z faktu uzyskania w 2011 roku dodatkowych środków finansowych głównie w ramach „Promesy” z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych na cele usuwania szkód popowodziowych powstałych w 2010 roku na terenie Gminy Blachownia. Przyznana dotacja wyniosła 4.599.000 zł i zwiększyła w znaczący sposób dochody budżetowe w minionym roku gospodarczym.
W kwocie ogółem dochodów budżetowych na rok bieżący znajduje się autopoprawka do projektu budżetu Gminy wniesiona przez Panią Burmistrz. Dotyczy ona zwiększenia dochodów o kwotę 382.905,97 zł oraz przychodów o 530.000 zł. Kwotę przychodów stanowią wpływy z roku ubiegłego oraz w części z tegorocznego, które znajdują się na koncie Gminy.
W odniesieniu do kwoty 382.905 zł są to środki, które Gmina otrzyma z Ministerstwa Sportu i Turystyki tytułem rozliczenia zadania pt. „Budowa hali widowiskowo - sportowej” z wykonawcą - Spółką Sport Halls.
Wydatki budżetowe zaplanowane zostały w wysokości 31.834.847,97 zł. w tym: wydatki majątkowe w kwocie 4.372.480,65 zł., co stanowi 13,7% planowanych wydatków ogółem.
Jak wynika z ogólnych kwot dochodów i wydatków występuje deficyt budżetowy w kwocie 580.240 zł. Zostanie on sfinansowany w całości z wolnych środków z lat ubiegłych. Dodać należy, że Gmina w br. zamierza dokonać spłaty wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów w kwocie 2.349.760 zł., zaciągając na ten cel kredyt w kwocie 2.000.000 zł.
Klub Radnych „Razem dla Gminy Blachownia” stwierdza, że przedłożony projekt budżetu jest zrównoważony, gdyż przekroczenie wydatków w stosunku do dochodów znajduje pokrycie w sfinansowaniu deficytu w ramach wolnych środków niewykorzystanych w latach ubiegłych.
Jednak nie sposób odnieść się do tegorocznego projektu budżetu.
Nasze obawy budzi fakt, że skutki kryzysu, które są odczuwalne w każdej Gminie mogą mieć potencjalny wpływ na znacznie mniejsze dochody. Szczególnie z podatków przekazywanych z budżetu państwa. Stąd propozycje zachowania ostrożności i ograniczenia wydatków na wynagrodzenia, o których mowa będzie w dalszej części stanowiska klubu.
Niestety przedstawiony budżet na 2012 rok należy uznać za konsumpcyjny. Wydatki inwestycyjne stanowią bowiem zaledwie 13,7% wydatków ogółem, z czego prawie 800.000 zł. stanowią rozliczenia oddanych do użytku inwestycji (hala sportowa i boisko ORLIK). Po odliczeniu kwoty rozliczeń wskaźnik ten stanowi 11,4%.
W naszym przekonaniu struktura wydatków powinna ulec zmianie na kierunek bardziej prorozwojowy. Wizja realizacji inwestycji i rozwój Gminy powinny być oparte na podstawowym dokumencie jakim jest Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Powinien on uwzględniać wskazanie terenów, a następnie zainwestowanie w infrastrukturę pod budownictwo mieszkaniowe, przemysłowo-usługowe, rekreację i turystykę, dające w perspektywie czasu dochody do budżetu i miejsca pracy dla mieszkańców. Miniony i obecny rok w tym temacie żadnego postępu nie przynosi. Realizacja inwestycji w obecnej strukturze wydatków w następstwie, których rosną wydatki eksploatacyjne spowoduje, że nakłady inwestycyjne będą systematycznie spadać. Realizacji tego typu inwestycji powinny towarzyszyć inwestycje, dające dochody Gminie, które zrekompensują wydatki bieżące.
Dalej dokonując analizy projektu budżetu informujemy, że na Komisji Budżetowej przez członków Klubu zgłoszone zostały propozycje wprowadzenia zmian w projekcie do rozpatrzenia przez Panią Burmistrz, które nie znalazły akceptacji w ramach autopoprawki Pani Burmistrz.
Dotyczyły one:
- przeznaczenia kwoty 105.000 zł. na remont chodników z rozdziału 90003 na rozdział 60016, w ramach wydatków bieżących na osiedlu komunalnym,
- w ramach autopoprawki do projektu budżetu z pozycji wydatków bieżących na utrzymanie dróg gminnych z kwoty 85.989,32 zł. zdjąć 20.000 zł. z przeznaczeniem na dokończenie inwestycji „Oświetlenie na ulicy Miodowej”, które nie znalazło się w projekcie budżetu i w wykazie wydatków, a które to nie wygasają z upływem roku 2011,
- przeniesienia kwoty 25.000 zł z rozdziału 75022 – Rady Gmin na rozdział 80101 – Oświata i wychowanie – Przedszkola, na zadanie „Modernizacja ogrodzenia przy Przedszkolu Nr 2 w Blachowni, ul. Żeromskiego 4A”,
- zabezpieczenia kwoty 2000 zł w Rozdziale 60016- Drogi publiczne gminne, z przeznaczeniem na wykonanie lustra drogowego na ul. Cmentarnej przy wyjeździe z ulicy Dobrej.
W tym dwa znalazły akceptacje komisji budżetowej.
Pragniemy również zwrócić uwagę na kilka zagadnień związanych z projektem budżetu na rok 2012.
W zakresie zwiększenia dochodów i obniżenia wydatków w dziale Gospodarka Mieszkaniowa proponujemy podjęcie uchwały umożliwiającej zakupu mieszkań przez lokatorów po cenie preferencyjnej z zastosowaniem 90% ulgi.
Uzyskane efekty finansowe to:
- dodatkowe dochody do budżetu Gminy,
- oszczędności w finansowaniu kosztów eksploatacji mieszkań komunalnych i innych kosztów,
- likwidacja zadłużeń lokatorów, ubiegających się o ich zakup.
Uważamy, że Gminy Blachownia nie stać na tak wysokie, zupełnie niepotrzebne wydatki, które średnio za okres lat 2009 – 2010 kosztują Gminę ok. 900.000 zł. rocznie. Każde ograniczenie wydatków sprzyja realizacji innych zadań. Uważamy, że należy również rozważyć przeprowadzenie reorganizacji Zarządu Mieniem Komunalnym w Blachowni.
Dla ograniczenia wydatków budżetowych proponujemy: rozważyć możliwość wstrzymania podwyżek płac o planowany wskaźnik 3% na rzecz ewentualnej premii na koniec roku stanowiącej rekompensatę płacową dla pracowników w działach: Administracja publiczna, Opieka Społeczna, Gospodarka Mieszkaniowa ZMK w zależności od sytuacji finansowej Gminy.
Ograniczenie wydatków należy poszerzyć o inne wydatki administracyjne.
Uwzględnić w schemacie organizacyjnym OSiR sp. z o.o., by obiekt hali sportowej i sali konferencyjnej był w gestii jednej jednostki. Przyczyni się to do usprawnienia zarządzaniem obiektami sportowymi, do których spółka została powołana. Włączenie hali i sali konferencyjnej w struktury organizacyjne OSiR, ograniczy koszty eksploatacyjne obiektu oraz przyniesie dodatkowe dochody z tytułu korzystania z nich przez zainteresowane osoby, stowarzyszenia, organizacje itp. Dotychczasowe praktyki są dla nas niezrozumiałe. Z jednej strony mówi się o oszczędnościach, że Gmina nie ma środków na wiele drobnych zdań jak zakup lustra ulicznego czy ławki, a z drugiej strony robi się sztuczne podziały placówek, które zwiększają koszty utrzymania.
W dziale opieka społeczna występuje znaczący wzrost wydatków w porównaniu do planu dochodów 2011r. w kwocie ponad 700.000 zł. Jest to m.in. wynik realizacji ustawy o „Wspieraniu rodziny i systemie pracy zastępczej” , nowego zadania przypisanego przez ustawodawcę Gminie, wraz z jego finansowaniem. Środki zaplanowane na opiekę społeczną na rok 2012 stanowią kwotę 5.735.857 zł. i według zapewnień kierownictwa mają być w pełni wykorzystane.
Nie podjęty został jeszcze w niniejszym stanowisku temat ul. Wręczyckiej na odcinku od ul. Malickiej do Kościoła – wykonanie pobocza oraz oświetlenia ulicznego. Temat ten zgłaszany był przez Radnego Pana Krzysztofa Imiołka w interpelacjach na poprzedniej sesji. Nie znalazł on odzwierciedlenia w projekcie budżetu. W imieniu Klubu Radnych prosimy Panią Burmistrz o podjęcie działań, by mieszkańcy tego rejonu czuli się bezpiecznie, gdyż obecne warunki, poruszanie się osób starszych i dzieci po jezdni skończyć może się tragicznie. Mamy nadzieję, że w bieżącym roku zadanie: Budowa pobocza i oświetlenia, sfinansowane przez naszą Gminę wspólnie z Dyrekcją Dróg Publicznych znajdzie rozwiązanie.
I jeszcze jedno. W pracy Rady, nie tylko podczas omawiania projektu budżetu, staraliśmy się odnosić rzeczowo do każdej propozycji czy poruszanego zagadnienia. W pracy w komisjach czy na sesjach wykazaliśmy dużą aktywność w odniesieniu do problematyki będącej przedmiotem obrad, ale również w tematach zgłaszanych przez mieszkańców na rzecz ich realizacji i przemyśleń własnych przekazanych do dyskusji. Zabiegaliśmy o uczestnictwo P. Burmistrz Anetty Ujmy i Kierownika Referatu Zamówień Publicznych, Pana P. Kurkowskiego, nie zawsze z pozytywnym rezultatem. Uczestnictwo w jednym posiedzeniu komisji na przestrzeni roku przy omawianiu projektu budżetu, w naszym przekonaniu jest niewystarczające, gdyż ciężar gatunkowy niektórych tematów sesyjnych wymagał odpowiedniego uzasadnienia.
Szanowni Państwo. Dyskusja o budżecie to spieranie o realizację priorytetowych zadań. To przekonywanie stron do swoich racji. Krytyczne, ale w naszym przekonaniu konstruktywne spojrzenie nie powinno wywoływać ujemnych skutków w odbiorze tego co proponujemy.
Nie zawsze większość ma rację, czego dowodem są np. korekty w Budżecie zgłaszane przez członków klubu, ale wprowadzane ze znacznym opóźnieniem.
Jesteśmy zdania, że współpraca między Panem Przewodniczącym, Panią Burmistrz i Radnymi powinna opierać się na wzajemnym zaufaniu nawet przy różnicy poglądów. Wyrażamy nadzieję, że ta sytuacja w przyszłości ulegnie zmianie.
Samo przygotowanie pracy nad budżetem przez przewodniczących komisji, a szczególnie przewodniczącego komisji budżetu budzi nasze zastrzeżenia. Zgodnie z przepisami powinniśmy otrzymać projekt budżetu do 15 listopada, a otrzymaliśmy go 17 listopada. Do 5 grudnia komisje powinny przedstawić na piśmie do komisji budżetu opinie o projekcie. Następnie komisja budżetu powinna zorganizować z Przewodniczącym Rady i Burmistrzem posiedzenie przewodniczących wszystkich komisji, wiceprzewodniczących rady, Skarbnika Gminy w celu omówienia i zajęcia stanowiska w formie opinii zbiorczej w sprawach zgłoszonych przez poszczególne komisje rady. Niestety, z niewiadomych przyczyn, prace nad budżetem prowadzone były niezgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Blachowni Nr 274/LII/2010 z dnia 25 sierpnia 2010r. Tak prowadzone prace nad budżetem pozbawiły nas możliwości zaproponowania Pani Burmistrz oraz Radzie jakichkolwiek poprawek w obowiązującym terminie do przedłożonego projektu budżetu. Zgłoszone później nie były uwzględnione pomimo, że autopoprawka P. Burmistrz w innej tematyce została wprowadzona w miesiącu styczniu tego roku.
Przewodniczący Komisji Budżetu Jerzy Zdunek zaproponował, abyśmy nasze wnioski do budżetu zgłosili jako Klub, w formie autopoprawki przed głosowaniem nad budżetem. Wydaje się nam to bezzasadne, ponieważ uważamy, że autopoprawki do budżetu winny być uzgodnione z P. Burmistrz. Niestety jak już zostało wyjaśnione powyżej tego prawa zostaliśmy pozbawieni.
Zgłoszone przez nasz klub uwagi, wnioski, spostrzeżenia, propozycje nie mają wpływu na zmianę wielkości projektu budżetu po stronie dochodów i wydatków, a wynikają one z przeprowadzonej analizy ogólnej i w części szczegółowej w odniesieniu do wybranych działów.
Nasze propozycje kierujemy do Pani Burmistrz celem ich rozważenia i w przypadku akceptacji wprowadzenia ich do realizacji w trakcie roku budżetowego.
Informujemy, iż w Klubie Radnych „Razem dla Gminy Blachownia” podczas głosowania nad budżetem na 2012 rok nie będzie obowiązywać dyscyplina, a sprawę głosowania pozostawiamy do wyłącznej decyzji i sumień poszczególnych radnych.
SESJA
na XVII Sesję Rady Miejskiej w Blachowni,
która odbędzie się dnia 25 stycznia 2012 r. o godz. 15.00
w sali konferencyjnej Ośrodka Sportu i Rekreacji
w Blachowni, ul. Sportowa 1.
Radni podejmą min.
Informacje o porządku obrad znajdują się na stronie:
Czy będą zmiany?
25 stycznia 2012 roku odbędzie się kolejna Sesja Rady Miejskiej w Blachowni, na której radni podejmą uchwałę min. w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2012.
W sprawie analizy budżetu przedłożonego przez Burmistrza, radni spotkali się kilka razy na komisjach, w celu przedyskutowania poszczególnych jego pozycji.
W ramach swoich uprawnień, radni mogą zaproponować wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu wskazując przy tym źródła jego finansowania. Po analizie projektu budżetu postanowiłam skorzystać z mojego prawa i zgłosić kilka wniosków dotyczących przesunięcia środków budżetowych.
Pierwszą próbę podjęłam na Komisji Budżetu w dniu 21.12.2011 r. Okazało się jednak, że wniosków nie powinno zgłaszać się ustnie. Pan Przewodniczący komisji poprosił, abym swoje propozycje przygotowała pisemnie na następne posiedzenie komisji. Przyjęłam to do wiadomości i w dniu 27.12.2011r. przyszłam już z przygotowanymi wnioskami. Przekazując je Panu Przewodniczącemu usłyszałam, że zagłosujemy nad moimi propozycjami na kolejnym posiedzeniu komisji. (?)
Wreszcie się doczekałam i w dniu 11 stycznia 2012 roku Pan Przewodniczący odczytał moje wnioski do projektu uchwały budżetowej na 2012 rok.
1. W pierwszym wniosku zaproponowałam wprowadzenie nowego zadania do budżetu pt.: „Modernizacja ogrodzenia przy Przedszkolu Nr 2 w Blachowni, ul. Żeromskiego 4A .” Uznałam, że kwota w wysokości 25 000 zł będzie wystarczająca i wskazałam, że środki na ten cel należy wygospodarować ze środków przeznaczonych na diety radnych, które w propozycji Pani Burmistrz miałyby wzrosnąć w roku 2012 o 25 000 zł.
Po zapoznaniu pozostałych radnych z moim wnioskiem rozpoczęła się dyskusja, po której ktoś stwierdził, że można „zabrać” pieniądze na to zadanie, ale ze środków przeznaczonych na oświatę. Aby to ustalić padła propozycja zaproszenia Pani Dyrektor Zespołu Obsługi Jednostek Oświatowych i poproszenia jej o wyrażenie opinii na ten temat. Niestety Pani dyrektor była już nieobecna. Jednak osoba , która wyszła zaprosić Panią dyrektor uzyskała od Pani Burmistrz informację, że jeżeli zechcemy zabrać pieniądze przeznaczone na radę to może ich zabraknąć i radni będą mieli obniżone diety. Wniosek poddany pod głosowanie, jak można było się spodziewać, przepadł bezpowrotnie. No cóż, jest to moja wina, bo wskazałam nieodpowiednie źródło wygospodarowania środków.
2. W drugim wniosku zaproponowałam przeniesienie kwoty 126 825 zł z Rozdziału 60016 – drogi publiczne gminne „Modernizacja ul. Bukowej”, na Rozdział 90001 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód „Odwodnienie Ostrów” – dokumentacja.
Jaki rozległ się straszny szum, argumenty, że to jest droga „szutrowa”, trzeba ją modernizować i jest to już ostatnia droga do modernizacji na „Działkach”. Argumenty kolegów były naprawdę przekonywujące, szczególnie mając na uwadze, jak dobry jest stan dróg oraz rowów w dzielnicy Ostrowy. Jednak nie ich argumenty lecz postawa Pani radnej Gmyrek spowodowała, że wniosek wycofałam.
Pani Gmyrek zabrała głos i stwierdziła:, „…wydaje mi się, że te 90 000 zł, które w tej chwili jest na „Odwodnienie Ostrów” z powodzeniem wystarczy. Nie chciałaby zabierać z drogi jednemu, czy drugiemu…”
Czy można kogoś uszczęśliwić na siłę? Mam tylko nadzieję, że z powodu ciągle zwiększającego się poziomu wód na Ostrowach nie będziemy musieli za kilka lat remontować ulicy Biegańskiego.
3. Trzeci wniosek dotyczył zabezpieczenia kwoty 2 000 zł w Rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne, instalowanie znaków drogowych poziomych i pionowych, z przeznaczeniem na wykonanie lustra drogowego na ulicy Cmentarnej, przy wyjeździe z ulicy Dobrej.
Zadanie to było wielokrotnie zgłaszane przeze mnie oraz Pana radnego Liska, jako bardzo potrzebne ze względu na niebezpieczny wyjazd z ulicy Dobrej. Większość radnych uznała, że wniosek należy uwzględnić i większością głosów został pozytywnie zaopiniowany przez komisję.
Ostatnim wnioskiem była propozycja przedstawiona przez Pana Krzysztofa Imiołka dotycząca wykonania oświetlenia na ulicy Miodowej, przy ORLIK-u, które miało być oddane do użytku do końca 2011 roku. Niestety nie zostało ono wykonane i nie znalazło się też w propozycjach na przyszły rok. Wniosek został przegłosowany pozytywnie.
Zgłoszone wnioski były tylko znikomym procentem tego co należałoby zgłosić do realizacji w ramach tych środków, które są przewidziane. Gdyby jednak wszyscy radni podchodzili z takim samym zaangażowaniem do dyskusji nad budżetem jak członkowie naszego klubu radnych „Razem Dla Gminy Blachownia” bylibyśmy w stanie lepiej dostosować inwestycje do potrzeb naszych mieszkańców. Na pewno ograniczylibyśmy zbędne wydatki przeznaczając w ten sposób wygospodarowane środki na inne cele. Niestety wielu z naszych kolegów i koleżanek radnych uważa, że dyskusja nad budżetem jest zbędna, gdyż jest on idealnie przygotowany przez Panią Burmistrz. Szkoda, że nie widzieliście Państwo jak niektórzy się nudzą siedząc na posiedzeniach po kilka godzin „bez celu”. Kiedyś czytałam, że podobno norma to większość, dlatego czasami zastanawiam się, czy to aby my nie jesteśmy troszeczkę „odmienni”.
Cieszy fakt, że chociaż dwie propozycje znalazły poparcie i jest szansa, że zostaną zrealizowane. Czy aby na pewno? Zobaczymy. Dlatego zapraszam wszystkich na sesję.