Migawka dnia
Na zdjęciu: brodzik dla dzieci ( podobno wyremontowany) oraz ŚMIECI.
Niewątpliwie śmieci na ziemię rzucają mieszkańcy. A gdzie kosz?
Tutaj?
Prawie jednogłośnie
Na ostatniej Sesji Rady Miejskiej w Blachowni Radni głosowali nad udzieleniem Pani Burmistrz absolutorium.
Nasz klub radnych „Razem dla gminy Blachownia” przedstawił swoje stanowisko na temat wykonania budżetu za 2011 rok. Na podstawie dostępnych dokumentów oraz informacji przekazanych nam przez pracowników urzędu uznaliśmy, że nie ma podstaw do nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Blachowni. Wszystko wskazywało zatem, że jako klub zagłosujemy za udzieleniem absolutorium, niestety tak się nie stało.
W czasie głosowania dwóch członków naszego klubu wstrzymało się od głosu. Była to Pani radna Bożena Forma oraz ja radna Edyta Mandryk. Zanim przedstawię powód wstrzymania się od głosu, chciałabym przypomnieć wszystkim co to jest absolutorium. Wspomogłam się tutaj definicją słowa absolutorium zawartą w wikipedii, która jest następująca:
„…Absolutorium (łac. absolutorium - zwolnienie, unieważnienie) - określenie aktu prawnego, który dokonywany jest poprzez organ uprawniony (np. parlament) na podstawie przedstawionego sprawozdania rachunkowego. Udzielenie absolutorium oznacza stwierdzenie prawidłowości działania finansowego organu wykonawczego (w tym przypadku rządu) w określonym przedziale czasowym…”
Na gruncie naszego samorządu organem uprawnionym jest Rada, a organem wykonawczym jest Burmistrz.
Rozumiejąc cel oraz istotę absolutorium, polegającą na ocenie gospodarki finansowej zrealizowanej przez Burmistrza zgodnie z założeniami budżetu, a nie stylu lub sposobu w jaki to zostało zrobione, uznałam razem z kolegami klubowymi, że nie ma podstaw do nie udzielenia absolutorium. Znaczy to tyle, że jeżeli Burmistrz musi wybudować halę, chodnik lub drogę i ją wybuduje, to wykonał swoje zadanie. Nie ma tu kompletnie żadnego znaczenia, czy wybudowana hala się wali, czy była użytkowana bez zezwoleń, czy chodnik jest krzywy, a droga pęka. Absolutorium to potwierdzenie wykonania, a nie jakości wykonania. Przedstawione wykonanie budżetu nie budziło więc większych zastrzeżeń. Niestety na dwa dni przed Sesją uzyskałam informację, że firma która wybudowała halę sportową (na marginesie wyjątkowo niesolidna), żąda zapłaty należnej kwoty w wysokości 1 372 661,96 zł za zrealizowaną inwestycję. Ponadto domaga się zapłaty należnych odsetek w wysokości 13 % od dnia 6 maja 2011 r, co daje niebagatelną kwotę ponad 178 000 zł.
Informacja ta strasznie mnie zszokowała tym bardziej, że nie informowano nas o problemach związanych z roszczeniami firmy, choć wielokrotnie przy okazji padały związane z tym tematem różne pytania. Nawet część pieniędzy jakoby „zaoszczędzonych” w związku z niezapłaceniem wykonawcy oraz naliczeniem kar umownych zostało przeznaczonych na budowę min. klimatyzacji w hali. Z realizacji tego zadania jednak gmina już się wycofała.
W związku z zaistniałą sytuacją uznałam, że jest duże ryzyko, że pokerowe zagrania Burmistrza mogą nas bardzo drogo kosztować. Uznałam, że wstrzymanie się od głosu będzie najlepszym rozwiązaniem. To dlatego, aby później nie żałować, że dałam się wkręcić w tą partyjkę.
Całym sercem popieram działania zmierzające do dbania o publiczne pieniądze. Tylko pytam. Gdzie byli wszyscy, jak partacze oddawali kolejne etapy prac?
Prezydent podpisał ustawę emerytalną
Źródło: www.rp.pl
Podpisana w piątek przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawa emerytalna przewiduje podwyższenie wieku emerytalnego do 67 lat.
Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że kobiety osiągną docelowy wiek emerytalny 67 lat w 2040 r. Będzie on dotyczył kobiet urodzonych po 30 września 1973 r. W przypadku mężczyzn docelowy wiek emerytalny zostanie osiągnięty w 2020 r. i obejmie panów urodzonych po 30 września 1953 r.
Rząd przygotowując zmianę wskazywał, że podniesienie wieku emerytalnego jest konieczne ze względu na czekające nas zmiany demograficzne. Z czasem spadnie liczba osób, które będą płacić składki emerytalne, natomiast wzrośnie grupa osób pobierających emerytury. To oznaczałoby w przyszłości głodowe emerytury lub konieczność drastycznych podwyżek podatków, dzięki którym można byłoby "załatać dziurę" w systemie emerytalnym.
Zgodnie z wyliczeniami rządu podwyższenie wieku emerytalnego ma przynieść finansom publicznym oszczędności: w 2013 r. 0,6 mld zł, w 2014 r. - 2,4 mld zł, a w 2015 r. - 5,5 mld zł. W kolejnym roku zmiany mają dać oszczędności rzędu 10 mld zł, w 2017 r. - 18 mld zł, a w 2018 r. - 26,4 mld zł. W latach 2019-2020 oszczędności wyniosą odpowiednio: 35,2 mld zł i 48,7 mld zł. Skumulowane oszczędności dla funduszu emerytalnego do roku 2060 wyniosą ponad 600 mld zł.
Szybka reakcja
Na środowej Sesji Rady Miejskiej w punkcie interpelacje zgłosiłam min. zniszczony chodnik na ulicy Cmentarnej.
W piątek dziury były już zasypane, ubytki uzupełniono kostką.
Nie spodziewałam się, że zadanie zostanie wykonane w trybie natychmiastowym.
Jakże byłoby miło, gdyby wszystkie interpelacje radnych były wysłuchane i realizowane.
Sesja 30.05.2012 r.
INTERPELACJA 1
1. Proszę o informacje, kiedy na stronie internetowej BIP zostanie zamieszczone Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego dla Miasta i Gminy Blachownia?
2. Proszę także o umieszczenie na BIP-ie wszystkich Zarządzeń Burmistrza Blachowni.
3. Ile kosztuje Gminę wydrukowanie jednej strony dokumentu w formacie A4?
INTERPELACJA 2
1. Proszę o usunięcie drzew i krzewów ( samosiejek) znajdujących się na terenie dawnego torowiska, na wysokości ogródków działkowych.
2. Ile kosztowała naprawa brodzika i kto ją wykonał?
3. Ile wymian piasku na miejskich placach zabaw dokonano w 2011 roku?
4. Gdzie dokładnie będzie usytuowana nowa siłownia napowietrzna?
INTERPELACJA 3
Dotyczy: Lustro na ulicy Cmentarnej i znak na ulicy Sienkiewicza.
1. Po raz kolejny proszę o zamontowanie lustra na skrzyżowaniu ulicy Cmentarnej i Dobrej. Proszę o informację, kiedy lustro zostanie zamontowane?
2. Proszę o rozważenie postawienia znaku zakazującego postój w zatoczce przed kościołem. Prośbę tą skierowali mieszkańcy, którzy mają problem przejść między zaparkowanymi samochodami. Rozwiązanie takie w niczym nie utrudni życia kierowcom, ponieważ w pobliżu kościoła jest dużo miejsc parkingowych. Przypominam, że w przeszłości taki znak był zainstalowany.
INTERPELACJA 4
Dotyczy: Budowa targowiska miejskiego.
Proszę o informację, kiedy zostaną podjęte rozmowy z kupcami mającymi swoje pawilony na terenie targowiska miejskiego, w celu zapoznania ich z planami budowy targowiska miejskiego i warunkami przeniesienia pawilonów.
INTERPELACJA 5
Dotyczy: Chodniki na skwerze przy ulicy Sienkiewicza.
Proszę o udzielenie informacji na temat prac związanych z wykonaniem chodników na skwerze, naprzeciwko Szkoły Podstawowej nr 1 przy ulicy Sienkiewicza.
- W jakim trybie przeprowadzone zostało postępowanie przetargowe?
- Ile było ważnych ofert?
- Który wykonawca został wyłoniony w tym postępowaniu?
- Jaka była wartość zwycięskiej oferty?
- Z jakich środków inwestycja została zrealizowana, ponieważ nie mogę sobie przypomnieć, aby rada przeznaczała na ten cel środki?
INTERPELACJA 6
Dotyczy: Opracowania planu zagospodarowania centrum Blachowni.
Po raz kolejny proszę o podjęcie prac nad opracowaniem planu zagospodarowania centrum Blachowni , aby miejsce to było dobrze zorganizowane i służyło naszym mieszkańcom przez dziesięciolecia.
Proszę, aby inwestycje związane z zagospodarowaniem centrum były przemyślane i aby stawiało się na jakość i funkcjonalność w połączeniu z estetyką.
Nie popełniajmy błędów poprzedników i wybudujmy wreszcie plac zabaw i basen dla dzieci z prawdziwego zdarzenia, które posłużą przez lata .
Organizowane w ostatnim czasie w naszym mieście imprezy pokazały, że społeczność lokalna jest zorganizowana i chętna do pracy, ale aby te inicjatywy się rozwijały potrzebna jest infrastruktura, czyli porządne toalety, scena widowiskowa, place zabaw oraz miejsca do odpoczynku.
Można to wszystko zrobić, tylko trzeba to zaplanować, przedyskutować z organizacjami oraz mieszkańcami, a następnie konsekwentnie realizować.
INTERPELACJA 7
Dotyczy: Dzielnica Ostrowy.
Zaniepokoiła mnie informacja, że w dzielnicy Ostrowy systematycznie spada liczba dzieci uczęszczających do szkoły. Podobno jest to wynikiem starzenia się społeczności tej dzielnicy. Proszę zatem wyjaśnić, czy Pani Burmistrz ma zamiar podjąć w najbliższym czasie jakieś działania w celu odwrócenia niekorzystnego trendu, który może doprowadzić między innymi do likwidacji szkoły, a w dalszej konsekwencji do zmniejszenia liczby mieszkańców naszej gminy? Proszę o informacje na temat podjętych lub planowanych działań.
INTERPELACJA 8
Dotyczy: Mostek nad stawem.
Proszę o podjęcie działań związanych z fatalnym stanem technicznym mostku nad stawem, ponieważ dalsze jego użytkowanie grozi wielkim niebezpieczeństwem. Fatalny stan mostku był już wielokrotnie poruszany na Sesjach Rady i do dzisiaj nic w tym zakresie nie zrobiono. Proszę sprawę potraktować bardzo poważnie szczególnie, że przez mostek prawdopodobnie przebiegać będą uczestnicy „ Przełajowej Ósemki”. Osobiście uważam, że mostek ten na pewno runie do rzeki i to w najbliższym czasie. Oby tylko nie pod ciężarem ludzi.
INTERPELACJA 9
Dotyczy: Zmiana Uchwały w sprawie mieszkań komunalnych.
Czy możliwa jest zmiana Uchwały dotyczącej wynajmu mieszkań komunalnych, aby można było przyznawać mieszkańcom oczekującym na mieszkanie, lokale większe niż jednopokojowe? Ludzie biedni, rodziny wielodzietne też mają prawo mieszkać w godnych warunkach.
INTERPELACJA 10
Dotyczy: Ogłoszenia na słupach energetycznych.
Czy w ostatnim czasie kierowane były zawiadomienia do policji na nielegalnie
rozwieszane ogłoszeń na słupach energetycznych i przystankach autobusowych?
INTERPELACJA 11
Przewodniczący Rady Miejskiej w Blachowni
Jeszcze raz bardzo proszę Pana Przewodniczącego, aby jak najszybciej zorganizować szkolenia dla Radnych, a przede wszystkim dla Przewodniczących Komisji, ponieważ brak znajomości przepisów oraz procedur bardzo utrudnia pracę na komisjach.
Proszę także po raz kolejny poinformować wszystkich Radnych, że prace komisji oraz dokumenty będące w jej posiadaniu są jawne, poza niektórymi tylko przypadkami wynikającymi między innymi z ochrony danych osobowych. Brak wiedzy na ten temat prowadzi do takich absurdów, że odmawia się wglądu w dokumenty komisji radnemu, który nie jest jej członkiem.
Proszę także , aby dokumenty na sesje oraz komisje rady wysyłane były drogą elektroniczną, ponieważ drukowanie tak dużej ilości dokumentów jest drogie i uciążliwe.
Ustna interpelacja
Dziury i brak kostki w chodniku przy ulicy Cmentarnej.