Zwierzę może być odebrane
Zwierzę, które jest traktowane niewłaściwie w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt, może być czasowo odebrane właścicielowi lub opiekunowi.
Przyczyną odebrania zwierzęcia może być przede wszystkim znęcanie się nad nim, zadawanie albo świadome dopuszczanie do zadawania bólu lub cierpień (por. art. 6 ust. 2 u.o.z.).
Rozumie się przez to w szczególności umyślne zranienie lub okaleczenie zwierzęcia, bicie zwierząt przedmiotami twardymi i ostrymi, złośliwe straszenie lub drażnienie zwierząt czy utrzymywanie zwierząt w niewłaściwych warunkach bytowania.
Katalog przypadków określonych w art. 6 ust. 2 pkt. 1-19 u.o.z. jest szeroki i obejmuje właściwie wszystkie sytuacje, które mogą być powodem znęcania.
Śledząc orzeczenia Sądów Administracyjnych, okoliczności takie jak: brak zapewnienia zwierzętom właściwego schronienia przed chłodem, deszczem czy upałem, przetrzymywanie ich na terenie na którym narażone są na uszkodzenia ciała, bez dbałości o ich stan sanitarny (brak odpchlenia i odrobaczenia, brak szczepień w tym obowiązkowych), brak zapewnienia właściwego pożywienia daje organom podstawy do uznania, iż warunki jakie stwarza swym podopiecznym właściciel, są niewłaściwe w rozumieniu ustawy i istnieją przesłanki do orzeczenia o przymusowym odebraniu zwierząt.
Odebranie zwierzęcia może nastąpić na podstawie dwóch procedur prawnych:
- w drodze postępowania administracyjnego, zakończonego decyzją administracyjną, wydaną przez burmistrza,
- bez stosowania procedury administracyjnej, w drodze odebrania zwierzęcia, przez policjanta, strażnika gminnego lub upoważnionego przedstawiciela organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt (o odebraniu zwierzęcia niezwłocznie zawiadamiany jest burmistrz, celem podjęcia decyzji w przedmiocie odebrania zwierzęcia).
Odebrane czasowo przez burmistrza zwierzę przekazywane jest:
1) schronisku dla zwierząt, jeżeli jest to zwierzę domowe lub laboratoryjne, lub
2) gospodarstwu rolnemu wskazanemu przez wójta, jeżeli jest to zwierzę gospodarskie, lub
3) ogrodowi zoologicznemu lub schronisku dla zwierząt, jeżeli jest to zwierzę wykorzystywane do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych lub utrzymywane w ogrodach zoologicznych.
Wcześniej burmistrz powinien zadbać o podpisanie odpowiednich umów lub porozumień z podmiotami wymienionymi wyżej, a także uwzględnić tę problematykę w programie opieki nad zwierzętami.
Źródło:samorzad.lex.pl
Dzień Papieski
W tym roku obchodzony pod hasłem: „Jan Paweł II – Papież Rodziny” .
Dzień Papieski, przypada w każdą niedzielę poprzedzającą rocznicę wyboru Karola Wojtyły na papieża (dnia 16 października 1978 roku,arcybiskup krakowski kardynał Karol Wojtyła został wybrany papieżem i przybrał imię Jana Pawła II).
Hasło tegorocznego Dnia Papieskiego wybrano ze względu na to, że małżeństwo i rodzina zajmowały szczególne miejsce w nauczaniu Jana Pawła II.
Wśród wielu tekstów, które wygłosił lub napisał, najważniejsze z nich to cykl 127 katechez środowych „Mężczyzną i niewiastą stworzył ich”, List do Rodzin, encyklika „Evangelium vitae”.
Jan Paweł II konsekwentnie bronił świętości i nierozerwalności małżeństwa, życia i praw rodziny.
Na obchody Dnia Papieskiego zaprasza Miejski Dom Kultury - link
Słowa Jana Pawła II z Listu do rodzin, z 1994 roku :
Pośród tych wielu dróg rodzina jest drogą pierwszą i z wielu względów najważniejszą.
Jest drogą powszechną, pozostając za każdym razem drogą szczególną, jedyną i niepowtarzalną, tak jak niepowtarzalny jest każdy człowiek. Rodzina jest tą drogą, od której nie może on się odłączyć. Wszak normalnie każdy z nas w rodzinie przychodzi na świat, można więc powiedzieć, że rodzinie zawdzięcza sam fakt bycia człowiekiem. A jeśli w tym przyjściu na świat oraz we wchodzeniu w świat człowiekowi brakuje rodziny, to jest to zawsze wyłom i brak nad wyraz niepokojący i bolesny, który potem ciąży na całym życiu.
Tak więc Kościół ogarnia swą macierzyńską troską wszystkich, którzy znajdują się w takich sytuacjach, ponieważ dobrze wie, że rodzina spełnia funkcję podstawową. Wie on ponadto, iż człowiek wychodzi z rodziny, aby z kolei w nowej rodzinie urzeczywistnić swe życiowe powołanie.
Ale nawet kiedy wybiera życie w samotności — to i tutaj rodzina pozostaje wciąż jak gdyby jego egzystencjalnym horyzontem jako ta podstawowa wspólnota, na której opiera się całe życie społeczne człowieka w różnych wymiarach aż do najrozleglejszych. Czyż nie mówimy również o „rodzinie ludzkiej”, mając na myśli wszystkich na świecie żyjących ludzi?” (List do rodzin, nr 2).
Nowy podział Blachowni na okręgi wyborcze
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy, rady gmin zobowiązane są do dokonania podziału gmin na jednomandatowe okręgi wyborcze w wyborach do rady gminy, w terminie do dnia 1 listopada 2012 r., a następnie w ciągu 3 miesięcy dokonać podziału gminy na stałe obwody głosowania.
Ustawa wprowadziła zasadę, że w każdym okręgu wyborczym tworzonym dla wyboru rady w gminie do 20 tys. mieszkańców nie będącej miastem na prawach powiatu wybiera się jednego radnego.
Chociaż ustawa obowiązuje od 5 stycznia 2011r a przepisy wykonawcze powstały w maju br. dopiero na dzisiejszym posiedzeniu komisji zostaliśmy zapoznani z treścią projektu uchwały. Niestety czasu do jej uchwalenia jest tak niewiele, że po raz kolejny nie mamy możliwości przeprowadzenia jakichkolwiek konsultacji z mieszkańcami. Działanie takie stało się już normą w postępowaniu władzy wykonawczej w naszym mieście, która przez swoją nieudolność lub świadomie zostawia wszystko na ostatnią chwilę.
Ważną informacją dla mieszkańców, jaką usłyszeliśmy od pracownika urzędu jest to, że po uchwaleniu nowych okręgów wyborczych przez Radę, mieszkańcy nie godzący się z takimi zmianami, mogą odwołać się do Komisarza Wyborczego w Częstochowie. Warunkiem jest zebranie co najmniej 15 podpisów pod pismem.
Oto projekt nowego podziału Blachowni na jednomandatowe okręgi wyborcze do Rady Gminy:
Numer okręgu |
Granice okręgu wyborczego |
Liczba |
1 |
Miasto Blachownia |
1 |
2 |
Miasto Blachownia |
1 |
3 |
Miasto Blachownia |
1 |
4 |
Miasto Blachownia |
1 |
5 |
Miasto Blachownia |
1 |
6 |
Miasto Blachownia |
1 |
7 |
Miasto Blachownia |
1 |
8 |
Miasto Blachownia |
1 |
9 |
Miasto Blachownia |
1 |
10 |
Miasto Blachownia |
1 |
11 |
Miasto Blachownia |
1 |
12 |
Sołectwa: |
1 |
13 |
Sołectwo Łojki |
1 |
14 |
Sołectwo Wyrazów |
1 |
15 |
Miasto Blachownia |
1 |
Projekt
Uchwała Nr ....................
Rady Miejskiej w Blachowni
z dnia .................... 2012 r.
w sprawie podziału Gminy Blachownia na okręgi wyborcze oraz ustalenia ich granic, numerów i liczby radnych wybieranych w każdym okręgu
Na podstawie art. 419 § 2 i 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112 z późn. zm.) w związku z art. 13 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 113 z późn. zm.) - działając na wniosek Burmistrza
Rada Miejska w Blachowni
uchwala, co następuje:
§ 1.
Dokonuje się podziału Gminy Blachownia na 15 jednomandatowych okręgów wyborczych.
§ 2.
Numery, granice oraz liczbę radnych wybieranych w poszczególnych okręgach wyborczych określa załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Blachowni.
§ 4.
Uchwała podlega przekazaniu Wojewodzie Śląskiemu i Komisarzowi Wyborczemu w Częstochowie.
§ 5.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego oraz na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Blachowni i sołectwach.
§ 6.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego i ma zastosowanie do wyborów zarządzanych po zakończeniu kadencji Rady Miejskiej w Blachowni obejmującej lata 2010 - 2014.
§ 7.
Traci moc Uchwała Rady Miejskiej w Blachowni Nr 284/XL/2006 z dnia 26 lipca 2006 roku.
Źródło: Urząd Miejski w Blachowni
Gminy mają niecały miesiąc na wprowadzenie nowych okręgów wyborczych
Gminy mają coraz mniej czasu by wprowadzić nowy podział na okręgi wyborcze. Nowa ordynacja wyborcza stanowi, że ostateczny termin na podjęcie stosownych uchwał mija 1 listopada.
Stara ordynacja promowała tzw. lokomotywy wyborcze
Starej ordynacji wyborczej zarzucano, że nie jest sprawiedliwa i faworyzuje system tzw. lokomotywy wyborczej. W praktyce oznaczało to, że w kilku mandatowych okręgach wyborczych liderzy zdobywali tyle głosów, że ciągnęli do gminnej rady często anonimowych kandydatów z dalszych miejsc ich listy. Dochodziło zatem do paradoksu, w którym kandydat z innej listy wyborczej pomimo de facto nawet dwukrotnie wyższego poparcia nie miał szans na fotel radnego.
Nowa ordynacja wyborcza sprawi, że wybory będą bardziej sprawiedliwe
Celem nowej ordynacji wyborczej było zniesienie tej niesprawiedliwości. Zgodnie z nowymi przepisami wszystkie gminy muszą dokonać nowego podziału na okręgi wyborcze. W miastach na prawach powiatu z jednego okręgu wybierać będziemy od 5 do 10 kandydatów.
Rewolucja czeka natomiast mniejsze gminy, gdzie wprowadzono okręgi jednomandatowe.
Z każdego okręgu wybierany będzie tylko jeden radny, co wyeliminuje możliwość wyboru anonimowej osoby, która mandat uzyskała korzystając z popularności lidera listy. Zgodnie z intencją ustawodawcy wyborcy będą mieli lepszy kontakt ze swoim reprezentantem w radzie i w rezultacie będą mogli go rozliczyć z przedwyborczych deklaracji.
Nowe okręgi wyborcze do 1 listopada
Choć termin ustanowienia nowych okręgów wyborczych mija pierwszego listopada, wiele gmin wciąż nie podjęło stosownych uchwał. Można być zatem pewnym, że z każdym dniem przybywać będzie samorządów, które będą w pośpiechu wprowadzały nowe okręgi wyborcze.
Jednomandatowe okręgi wyborcze również w dużych miastach?
Z inicjatywą rozwinięcia pomysłu jednomandatowych okręgów wyborczych na duże miasta wyszedł prezydent Bronisław Komorowski. Opozycja nie podzieliła jednak optymizmu prezydenta i argumentowała, że najpierw trzeba sprawdzić jak nowa ordynacja sprawdzi się w gminach. Politycy PiS z kolei wyrazili obawę, że nowy system stwarza możliwość manipulacji przy podziale na okręgi wyborcze, co doprowadzić może do całkowitej marginalizacji opozycji.
Źródło: samorzad.lex.pl