Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
950311
DzisiajDzisiaj52
RazemRazem950311


Tuesday, 19, marzec 2024

Podatki na rok 2012

W Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Blachowni, w zakładce PODATKI  nie znajdziecie Państwo informacji na temat wysokości podatków obowiązujących w 2012 roku (nawet tych obowiązujących w 2011 r.).

Niestety stawki podatków są przeciętnie wyższe od 7 % do 9 % względem roku poprzedniego. Wzrost większy niż wskaźnik wzrostu cen podany przez GUS w wysokości około 4,3%  jest zapewne spowodowany wzrostem kosztów administracji.

W budżecie założono wzrost pensji w administracji i szkolnictwie, wzrost wydatków na Radę Miejską , większe koszty utrzymania Zarządu Mienia Komunalnego, zwiększone koszty utrzymania budynków. Jednak powinniśmy się cieszyć, ponieważ według zapewnień Pani Burmistrz budżet jest oszczędnościowy, jak to na kryzys przystało. Możemy domyślać się, że gdyby taki nie był, podatki wzrosłyby zapewne o kilka procent więcej niż obecnie.

 

Poniżej zamieszczam obecnie obowiązujące stawki.

 

Roczne stawki podatku od nieruchomości :

 

1. Od budynków mieszkalnych i ich części oraz garaży w budynkach mieszkalnych – 0,70 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

 

2. Od budynków lub ich części związanych z działalnością gospodarczą, oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej21,34 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

 

3. Od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 10,24 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

 

4. Od budynków lub ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń 4,45 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

5. Od pozostałych budynków lub ich części :

1) od budynków letniskowych – 7,36 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

2) od garaży wolnostojących – 7,36 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

3) pozostałe /komórki/ 2,24 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

4) innych niż wymienione w § 1 ust.5 pkt 1, 2, 3, w tym: zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego 1,06 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

 

6. Od budowli :

a) od budowli związanych z gospodarką ściekową – 1 % ich wartości określonej na podstawie art.4 ust.1 pkt 3 i ust. 37 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

b) od pozostałych budowli – 2 % ich wartości określonej na podstawie art.4 ust.1 pkt 3 i ust. 37 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

 

7. Od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,80 zł od 1 m2 powierzchni.

 

8. Od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych – 4,33 zł od 1 ha powierzchni.

 

9. Od gruntów:

1) pozostałych zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,17 zł od 1 m2 powierzchni.

2) od innych gruntów pozostałych niż określone w § 1 ust.9 pkt 1 – 0,24 zł od 1 m2 powierzchni.

 

 

Stawki opłaty targowej od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek nie posiadających osobowości prawnej dokonujących sprzedaży na targowiskach :

 

a) 28,00 zł dziennie od w. w. podmiotów prowadzących handel na straganie,

b) 39,00 zł dziennie od w. w. podmiotów prowadzących handel z samochodu osobowego,

c) 51,00 zł dziennie od w. w. podmiotów prowadzących handel z samochodu o ładowności do 3,5 tony włącznie,

d) 62,00 zł dziennie od w. w. podmiotów prowadzących handel z samochodu o ładowności powyżej 3,5 tony,

e) 9,00 zł dziennie od w. w. podmiotów prowadzących handel w innych formach.

 

 

 

 

1%

Zbliża się termin, w którym  większość z nas będzie składała zeznania podatkowe. Warto pamiętać, że nie ponosząc żadnych kosztów, możemy kogoś wspomóc 1% naszego podatku.
Zachęcam do przekazywania1%, choćby to miała być najmniejsza kwota, miejscowym organizacjom lub osobom z Blachowni.


Żeby oddać jeden procent swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego wystarczy w deklaracji podatkowej wpisać nazwę i KRS organizacji.
Poniżej przedstawiam  listę podmiotów działających na terenie naszego miasta, na które można przekazać 1% podatku:


- Uczniowski Klub Sportowy Orlik Blachownia –  KRS 0000270261 Fundacja Studencka „Młodzi Młodym” w cel 1 % wpisz: UKS „Orlik” Blachownia

- Przedszkole Nr 2 ul. Żeromskiego 4 A - KRS 0000270261 Fundacja Studencka „Młodzi Młodym” w cel 1 % wpisz: Przedszkole Nr 2 ul. Żeromskiego 4 A Blachownia


- Ochotnicza Straż Pożarna w Blachowni -KRS: 0000186344


- Ochotnicza Straż Pożarna w Cisiu - KRS: 0000202188


- Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom "Alma" - KRS: 0000095806
- Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych "Braterska Dłoń" - KRS: 0000267178
- Stowarzyszenie Integracji Społecznej - Stowarzyszenie Abstynenckie "Familia"-

KRS: 0000236023

- Towarzystwo Przyjaciół i Miłośników Blachowni - KRS: 0000226443
- Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Cisie - KRS: 0000210016

- Stowarzyszenie "Nasz Dom" - KRS: 0000120199
- Stowarzyszenie Kupców pod nazwą "Ryneczek Blachownia" - KRS: 0000307954

Większość danych pochodzi ze strony internetowej Urzędu Miejskiego w Blachowni.

Proszę o kontakt jeśli o kimś zapomniałam. Chętnie dopiszę nazwę organizacji. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Nowa strona

Polecam nową stronę internetową -  http://www.parafia-blachownia.pl/

Jest to strona naszej Parafii pw. Św. Michała Archanioła , a w niej min.: EWANGELIA NA DZIŚ, PORZĄDEK NABOŻEŃSTW, HISTORIA PARAFII.

 

Polecam  artykuł znajdujący się na stronie pt.: " EWANGELIZACJA"

Cyt.: "Już 28 kwietnia 2012 roku w naszej parafii odbędzie się  Ewangelizacja Pod Skrzydlatym Aniołem..."

 

PROTOKÓŁ

Nie każdy mieszkaniec naszej Gminy może uczestniczyć w Sesjach Rady Miejskiej. Powody są różne. Warto jednak czytać protokoły z Sesji, aby mieć jasny obraz tego, co dzieje się w naszej małej ojczyźnie.

Na uwagę zasługuje sprawozdanie Pani Burmistrz z działalności w okresie międzysesyjnym z dokładną informacją, co zostało zrobione, a co jest planowane w najbliższym czasie.

Ważne są także problemy mieszkańców, które radni przedstawiają na Sesji w formie interpelacji.

Protokół z Sesji odbytej w dniu 28 grudnia 2011 roku ( źródło: Urząd Miejski w Blachowni).

PROTOKÓŁ

INTERPELACJE 

STANOWISKA

 

Szanowni Państwo, pamiętajcie, że przecież to my - radni, jesteśmy Waszymi przedstawicielami, to właśnie nam powierzacie swoje sprawy w dniu wyborów. To my mamy obowiązek działać w Waszym imieniu przed organami władzy, bez względu, czy jet to poprawne politycznie, czy też nie.

Radny, który za każdym razem zastanawia się, czy poruszając jakąś sprawę może coś stracić, powinien poważnie się zastanowić, czy podjął dobrą decyzję startując w wyborach. Uważam ponadto, że obowiązkiem radnego jest informowanie o swojej pracy oraz o tym co dzieje się na sesjach oraz komisjach wszelkimi dostępnymi środkami.

 

Ustawa o samorządzie gminnym:

 

Art. 23.
Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
 

 

ZACHĘCAM WIĘC DO ZGŁASZANIA PROBLEMÓW I UWAG -  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wnioski formalne - SESJA

Na ostatniej Sesji złożyłam wniosek formalny, który dotyczył wycofania z porządku obrad głosowania w sprawie skarg złożonych na działalność Burmistrza i Kierownika ZMK. Głównym powodem złożenia wniosku było to, że zgodnie ze Statutem projekty uchwał wraz z uzasadnieniem, dotyczące skarg na działalność Burmistrza powinny być przygotowane przez Komisję Rewizyjną, a nie Przewodniczącego Rady. Ponadto niedopuszczalnym jest, aby projekt takiej uchwały przygotowany był przed posiedzeniem Komisji Rewizyjnej, na której rozpatrywane były skargi. Na dodatek treść jednej z uchwał jednoznacznie wskazywała, że skarga jest bezzasadna( pisałam o tym wcześniej).
Niestety wniosek został odrzucony.


Po głosowaniach dotyczących skarg, odnosząc się do mojego wniosku Pan Przewodniczący stwierdził, że w tych sprawach nawet nie zabierał głosu z Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej, a tylko skierował materiały do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną zgodnie ze Statutem  i na tym jego działanie się skończyło. Stwierdził ponadto, że projekt uchwały został podpisany przez niego, ale w formie – zasadna albo też niezasadna, więc nie ma tutaj wpływu przewodniczącego na podjęcie uchwały.


Szkoda, że Pan Przewodniczący nie zrozumiał głównych moich zarzutów dotyczących procedury rozpatrywania skarg. Nie rozumiem też dlaczego po głosowaniu nad moim wnioskiem, który został odrzucony, Pan Przewodniczący Rady odniósł się do jego treści.


Wydaje mi się, że czas na dyskusję dotyczącą wniosku był przed głosowaniem.


Jednak całe to zamieszanie wynika głównie z winy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Sposób kierowania pracami komisji  przez Pana Przewodniczącego Macieja Rysia jest delikatnie mówiąc daleki od ideału. Myślę, że wynika to z braku znajomości procedur oraz przepisów prawa. Z drugiej strony, nic takiego stanu rzeczy nie usprawiedliwia, biorąc pod uwagę, że mamy za sobą ponad 1 rok pracy w radzie. Uważam, że był to czas wystarczający na zapoznanie się ze Statutem oraz innymi przepisami regulującymi pracę Komisji Rewizyjnej, dla osoby która zdecydowała się zostać przewodniczącym.  
Poniżej przedstawiam treść mojego wniosku wraz z uzasadnieniem:

 

WNIOSEK                                                                                  
O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD
SESJI RADY MIEJSKIEJ
W DNIU 25 STYCZNIA 2012 ROKU.



1.    Wnoszę o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Zarządu Mieniem Komunalnym w Blachowni w celu przesłania skargi do dalszych prac w komisji rewizyjnej.
2.    Wnoszę o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Blachowni wniesionej przez P.P.U.H. PIMONT Sp.zo.o. w celu przesłania skargi do dalszych prac w komisji rewizyjnej.
3.    Wnoszę o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Blachowni wniesionej przez Panią Mariolę Skwarską, Panią Renatę Chouaibi i Panią Małgorzatę Olszewską celu przesłania skargi do dalszych prac w komisji rewizyjnej.
4.    Wnoszę o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Blachowni wniesionej przez Panią Małgorzatę Olszewską celu przesłania skargi do dalszych prac w komisji rewizyjnej.

UZASADNIENIE

Zgodnie z zapisami § 65 Statutu Gminy Blachownia, komisja:
1.    przeprowadza postępowania wyjaśniające w celu rozpoznania skarg w sprawach zastrzeżonych do kompetencji Rady w myśl art.229 kpa
2.    przygotowuje projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w sprawach określonych w pkt.1


W trakcie posiedzeń komisji w dniach 12.01.12r. i 24.01.12r. przeprowadzone zostało postępowanie wyjaśniające w celu rozpoznania złożonych skarg. Zgodnie z zapisem § 65 ust. 2 komisja powinna także przygotować projekty stosownych uchwał czego nie uczyniono.  Projekty natomiast zostały przygotowane dzień przed posiedzeniem komisji i to przez Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej Henryka Kanię, który nie jest członkiem komisji rewizyjnej.

Uważam, że jest to niedopuszczalne bo narusza zapisy Statutu Gminy Blachownia. Ponadto w proponowanej przez Pana Przewodniczącego uchwale dotyczącej skargi na działalność Burmistrza wniesionej przez P.P.U.H. PIMONT Sp.zo.o. z treści wynika jednoznacznie, że skarga powinna zostać odrzucona. Nie wiem na jakiej podstawie Pan Przewodniczący nie będąc członkiem komisji rewizyjnej był wstanie stwierdzić, jakie będą ustalenia członków komisji oraz dlaczego w sposób jednoznaczny stwierdził, że komisja podtrzymuje swoje stanowisko, co przed jej posiedzeniem nie było takie pewne.


Mając na uwadze powagę Rady Miejskiej oraz obowiązek działania zgodnie z zapisami prawa wnoszę o pozytywne przychylenie się do mojego wniosku.