Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1037598
DzisiajDzisiaj23
RazemRazem1037598


Sunday, 22, grudzień 2024

Prawie jednogłośnie

Na ostatniej Sesji Rady Miejskiej w Blachowni Radni głosowali nad udzieleniem Pani Burmistrz absolutorium.

Nasz klub radnych  „Razem dla gminy Blachownia” przedstawił swoje stanowisko na temat wykonania budżetu za 2011 rok. Na podstawie dostępnych dokumentów oraz informacji przekazanych nam przez pracowników urzędu uznaliśmy, że nie ma podstaw do nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Blachowni.  Wszystko wskazywało zatem, że jako klub zagłosujemy za udzieleniem absolutorium, niestety tak się nie stało.

W czasie głosowania dwóch członków naszego klubu wstrzymało się od głosu. Była to Pani radna Bożena Forma oraz ja radna Edyta Mandryk. Zanim przedstawię powód wstrzymania się od głosu, chciałabym przypomnieć wszystkim co to jest absolutorium. Wspomogłam się tutaj definicją słowa absolutorium zawartą w wikipedii, która jest następująca:

 

„…Absolutorium (łac. absolutorium - zwolnienie, unieważnienie) - określenie aktu prawnego, który dokonywany jest poprzez organ uprawniony (np. parlament) na podstawie przedstawionego sprawozdania rachunkowego. Udzielenie absolutorium oznacza stwierdzenie prawidłowości działania finansowego organu wykonawczego (w tym przypadku rządu) w określonym przedziale czasowym…”

Na gruncie naszego samorządu organem uprawnionym jest Rada, a organem wykonawczym jest Burmistrz.

 

Rozumiejąc cel oraz istotę absolutorium, polegającą na ocenie gospodarki finansowej zrealizowanej przez Burmistrza zgodnie z założeniami budżetu, a nie stylu lub sposobu w jaki to zostało zrobione, uznałam razem z kolegami klubowymi, że nie ma podstaw do nie udzielenia absolutorium. Znaczy to tyle, że jeżeli Burmistrz musi wybudować halę, chodnik lub drogę i ją wybuduje, to wykonał swoje zadanie. Nie ma tu kompletnie żadnego znaczenia, czy wybudowana hala się wali, czy była użytkowana bez zezwoleń, czy chodnik jest krzywy, a droga pęka. Absolutorium to potwierdzenie wykonania, a nie jakości wykonania. Przedstawione wykonanie budżetu nie budziło więc większych zastrzeżeń. Niestety na dwa dni przed Sesją uzyskałam informację, że firma która wybudowała halę sportową (na marginesie wyjątkowo niesolidna), żąda zapłaty należnej kwoty w wysokości 1 372 661,96 zł za zrealizowaną inwestycję. Ponadto domaga się zapłaty należnych odsetek w wysokości 13 % od dnia 6 maja 2011 r, co daje niebagatelną kwotę ponad 178 000 zł.

 

Informacja ta strasznie mnie zszokowała tym bardziej, że nie informowano nas o problemach związanych z roszczeniami firmy, choć wielokrotnie przy okazji padały związane z tym tematem różne pytania. Nawet część pieniędzy jakoby „zaoszczędzonych” w związku z niezapłaceniem wykonawcy oraz naliczeniem kar umownych zostało przeznaczonych na budowę min.  klimatyzacji w hali. Z realizacji tego zadania jednak gmina już się wycofała.

W związku z zaistniałą sytuacją uznałam, że jest duże ryzyko, że pokerowe zagrania Burmistrza mogą nas bardzo drogo kosztować. Uznałam, że wstrzymanie się od głosu będzie najlepszym rozwiązaniem. To dlatego, aby później nie żałować, że dałam się wkręcić w tą partyjkę.

Całym sercem popieram działania zmierzające do dbania o publiczne pieniądze.  Tylko pytam. Gdzie byli wszyscy, jak partacze oddawali kolejne etapy prac?

Prezydent podpisał ustawę emerytalną

Źródło: www.rp.pl

Podpisana w piątek przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawa emerytalna przewiduje podwyższenie wieku emerytalnego do 67 lat.

Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że kobiety osiągną docelowy wiek emerytalny 67 lat w 2040 r. Będzie on dotyczył kobiet urodzonych po 30 września 1973 r. W przypadku mężczyzn docelowy wiek emerytalny zostanie osiągnięty w 2020 r. i obejmie panów urodzonych po 30 września 1953 r.

Rząd przygotowując zmianę wskazywał, że podniesienie wieku emerytalnego jest konieczne ze względu na czekające nas zmiany demograficzne. Z czasem spadnie liczba osób, które będą płacić składki emerytalne, natomiast wzrośnie grupa osób pobierających emerytury. To oznaczałoby w przyszłości głodowe emerytury lub konieczność drastycznych podwyżek podatków, dzięki którym można byłoby "załatać dziurę" w systemie emerytalnym.

Zgodnie z wyliczeniami rządu podwyższenie wieku emerytalnego ma przynieść finansom publicznym oszczędności: w 2013 r. 0,6 mld zł, w 2014 r. - 2,4 mld zł, a w 2015 r. - 5,5 mld zł. W kolejnym roku zmiany mają dać oszczędności rzędu 10 mld zł, w 2017 r. - 18 mld zł, a w 2018 r. - 26,4 mld zł. W latach 2019-2020 oszczędności wyniosą odpowiednio: 35,2 mld zł i 48,7 mld zł. Skumulowane oszczędności dla funduszu emerytalnego do roku 2060 wyniosą ponad 600 mld zł.

Szybka reakcja

Na środowej Sesji Rady Miejskiej w punkcie interpelacje zgłosiłam min. zniszczony chodnik na ulicy Cmentarnej.

W piątek dziury były już zasypane,  ubytki uzupełniono kostką.

Nie spodziewałam się, że zadanie zostanie wykonane w trybie natychmiastowym.

 

Jakże byłoby miło, gdyby wszystkie interpelacje radnych były wysłuchane i realizowane.

Sesja 30.05.2012 r.

INTERPELACJA  1

1. Proszę o informacje, kiedy na stronie internetowej BIP zostanie zamieszczone Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego dla Miasta i Gminy Blachownia?

2. Proszę także o umieszczenie na BIP-ie wszystkich Zarządzeń Burmistrza Blachowni.

3. Ile kosztuje Gminę wydrukowanie jednej strony dokumentu w formacie A4?

 

INTERPELACJA  2

1. Proszę o usunięcie drzew i krzewów ( samosiejek) znajdujących się na terenie dawnego torowiska, na wysokości ogródków działkowych.

2. Ile kosztowała naprawa brodzika i kto ją wykonał?

3. Ile wymian piasku na miejskich placach zabaw dokonano w 2011 roku?

 

 

 

 

4. Gdzie dokładnie będzie usytuowana nowa siłownia napowietrzna?

 

 

 

 

 

 

 

INTERPELACJA  3

 

Dotyczy: Lustro na ulicy Cmentarnej i znak na ulicy Sienkiewicza.

1. Po raz kolejny proszę o zamontowanie lustra na skrzyżowaniu ulicy Cmentarnej i Dobrej. Proszę o informację, kiedy lustro zostanie zamontowane?

 

2. Proszę o rozważenie postawienia znaku zakazującego postój w zatoczce przed kościołem. Prośbę tą skierowali mieszkańcy, którzy mają problem przejść między zaparkowanymi samochodami. Rozwiązanie takie w niczym nie utrudni życia kierowcom, ponieważ w pobliżu kościoła jest dużo miejsc parkingowych. Przypominam, że w przeszłości taki znak był zainstalowany.

 

INTERPELACJA  4

Dotyczy: Budowa targowiska miejskiego.

 

Proszę o informację, kiedy zostaną podjęte rozmowy z kupcami mającymi swoje pawilony na terenie targowiska miejskiego,  w celu zapoznania ich z planami budowy targowiska miejskiego i warunkami przeniesienia pawilonów.

 

INTERPELACJA  5

 

Dotyczy: Chodniki na skwerze przy ulicy Sienkiewicza.

 

Proszę o udzielenie informacji na temat prac związanych z wykonaniem  chodników na skwerze, naprzeciwko Szkoły Podstawowej nr 1 przy ulicy Sienkiewicza.

 

- W jakim trybie przeprowadzone zostało postępowanie przetargowe?

- Ile było ważnych ofert?

- Który wykonawca został wyłoniony w tym postępowaniu?

- Jaka była wartość zwycięskiej oferty?

- Z jakich środków inwestycja została zrealizowana, ponieważ nie mogę sobie przypomnieć, aby rada przeznaczała na ten cel środki?

INTERPELACJA  6

 

Dotyczy: Opracowania planu zagospodarowania centrum Blachowni.

 

 

Po raz kolejny proszę o podjęcie prac nad opracowaniem planu zagospodarowania centrum Blachowni , aby miejsce to było dobrze zorganizowane i służyło naszym  mieszkańcom przez dziesięciolecia.

Proszę, aby inwestycje związane z zagospodarowaniem centrum były przemyślane i aby stawiało się na jakość i funkcjonalność w połączeniu z estetyką.

Nie popełniajmy błędów poprzedników i wybudujmy wreszcie plac zabaw i basen dla dzieci z prawdziwego zdarzenia,  które posłużą przez lata .

Organizowane w ostatnim czasie w naszym mieście imprezy pokazały, że społeczność lokalna jest zorganizowana i chętna do pracy, ale aby te inicjatywy się rozwijały potrzebna jest infrastruktura, czyli porządne toalety, scena widowiskowa, place zabaw oraz miejsca do odpoczynku.

Można to wszystko zrobić,  tylko trzeba to zaplanować, przedyskutować z organizacjami oraz mieszkańcami,  a następnie konsekwentnie realizować.

INTERPELACJA  7

Dotyczy: Dzielnica Ostrowy.

 

Zaniepokoiła mnie informacja, że w dzielnicy Ostrowy systematycznie spada liczba dzieci uczęszczających do szkoły. Podobno jest to wynikiem starzenia się społeczności tej dzielnicy. Proszę zatem wyjaśnić, czy Pani Burmistrz ma zamiar podjąć w najbliższym czasie jakieś działania w celu odwrócenia niekorzystnego trendu, który może doprowadzić między innymi do likwidacji szkoły, a w dalszej konsekwencji do zmniejszenia liczby mieszkańców naszej gminy? Proszę o informacje na temat podjętych lub planowanych działań.

 

INTERPELACJA  8

Dotyczy: Mostek nad stawem.

 

Proszę o podjęcie działań związanych z fatalnym stanem technicznym  mostku nad stawem, ponieważ dalsze jego użytkowanie grozi wielkim niebezpieczeństwem. Fatalny stan mostku był już wielokrotnie poruszany na Sesjach Rady i do dzisiaj nic w tym zakresie nie zrobiono. Proszę sprawę potraktować bardzo poważnie szczególnie, że przez mostek prawdopodobnie przebiegać będą uczestnicy „ Przełajowej   Ósemki”. Osobiście uważam, że mostek ten na pewno runie do rzeki i to w najbliższym czasie. Oby tylko nie pod ciężarem ludzi.

INTERPELACJA  9

 

Dotyczy: Zmiana Uchwały w sprawie mieszkań komunalnych.

 

 

Czy możliwa jest zmiana Uchwały dotyczącej wynajmu mieszkań komunalnych, aby można było przyznawać mieszkańcom oczekującym na mieszkanie, lokale większe niż jednopokojowe?  Ludzie biedni, rodziny wielodzietne też mają prawo mieszkać w godnych warunkach.

INTERPELACJA  10

 

Dotyczy: Ogłoszenia na słupach energetycznych.

 

 

 

 

Czy w ostatnim czasie kierowane były zawiadomienia do policji na nielegalnie              

rozwieszane ogłoszeń na słupach energetycznych i przystankach autobusowych?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INTERPELACJA  11

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Blachowni

 

Jeszcze raz bardzo proszę Pana Przewodniczącego, aby jak najszybciej zorganizować szkolenia dla Radnych, a przede wszystkim dla Przewodniczących Komisji, ponieważ brak znajomości przepisów oraz procedur bardzo utrudnia pracę na komisjach.

 

Proszę także po raz kolejny poinformować wszystkich Radnych, że prace komisji oraz dokumenty będące w jej posiadaniu są jawne, poza niektórymi tylko przypadkami wynikającymi między innymi z ochrony danych osobowych. Brak wiedzy na ten temat prowadzi do takich absurdów, że odmawia się wglądu w dokumenty komisji radnemu, który nie jest jej członkiem.

 

Proszę także , aby dokumenty na sesje oraz komisje rady wysyłane były drogą elektroniczną, ponieważ drukowanie tak dużej ilości dokumentów jest drogie i uciążliwe.

 

Ustna interpelacja

Dziury i brak kostki w chodniku przy ulicy Cmentarnej.

 

Absolutorium dla burmistrza

Radni Rady Miejskiej w Blachowni 13 głosami „za”

2 „wstrzymującymi się”

przegłosowali uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi.

Na pierwszym planie Przewodniczący Rady i Pani Burmistrz

 

Jako przewodnicząca Klubu Radnych „RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA” przedstawiłam stanowisko Klubu:

 

STANOWISKO KLUBU RADNYCH

„RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA”

W SPRAWIE WYKONANIA BUDŻETU GMINY ZA 2011 ROK

Wykonanie budżetu za rok 2011 po stronie dochodów i wydatków uznajemy za korzystne dla Gminy.

Dochody w roku budżetowym stanowią dynamikę 121,49 % do ubiegłego roku, tj. ponad 1/5 więcej w porównaniu do poprzedniego budżetu, zaś wydatki budżetowe wzrosły o 18,83 % w analogii do roku 2010. Pozyskane dodatkowe środki finansowe w IV kwartale 2011r. w ramach „Promesy” MSW w kwocie 4.760.806 zł przeznaczono na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, jakie poniosła Gmina w roku 2010 objęły działy budżetu działy:

600-Transport i Łączność oraz 900-Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska.

Można więc stwierdzić, że osiągnięta wysoka dynamika dochodów, zwiększyła możliwości w zakresie realizacji dodatkowych zadań związanych z usuwaniem szkód popowodziowych w odbudowie infrastruktury drogowej i melioracji.

W wykonaniu dochodów budżetowych istotną pozycję stanowią zaległości wobec Gminy, które wzrosły o kwotę 192.104, 55 zł w stosunku do 2010 roku. Ogólnie kwota zaległości wyniosła 9.955.958, 83 zł co stanowi 102 % dynamiki do roku ubiegłego.

Nasz niepokój budzi wzrost zaległości w pozycjach:

- podatku od nieruchomości od osób fizycznych o kwotę 82.411, 29 zł, co stanowi 119,3 % dynamiki do roku poprzedniego

- dochodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych w kwocie 242.912, 80 zł przy dynamice 115,1 %

Pomimo podejmowania przez organ wykonawczy działań w zakresie egzekwowania zaległości zauważamy, że zaległości systematycznie rosną. Temu zjawisku należy się skutecznie przeciwstawiać, gdyż ogranicza możliwości rozwoju Gminy.

W przedstawionym dokumencie należy podkreślić obniżenie zaległości w pozycji podatku od nieruchomości od osób prawnych o kwotę 421.597, 79 zł w analogii do 2010 roku. Natomiast skutki obniżenia stawek podatkowych, uległy obniżeniu o kwotę 35.795, 28 zł w porównaniu do roku poprzedniego. Te dwa wskaźniki oceniamy pozytywnie.

Wydatki budżetowe za 2011 rok wykonane zostały w wysokości 35.540.125, 68 zł co stanowi 118,83 % dynamiki w analogii do roku ubiegłego. Ocena wykonania wydatków jest pozytywna.

 

Przedstawiamy krótką ocenę realizacji zadań wybranych działów budżetu.

Na realizację zadań z działu „Transport i Łączność” wydatkowano kwotę 6.298.567, 42 zł co stanowi 297,6 % dynamiki wydatków w roku ubiegłym. Jest to wynik wykorzystania dotacji w kwocie 3.495.949 zł z tzw. promesy MSW z przeznaczeniem na odbudowę infrastruktury drogowej. Należy stwierdzić, że Gmina nie wykorzystała w stu procentach przyznanej dotacji, gdyż kwota 250.843, 95 zł została odprowadzona do budżetu państwa. Stanowi to 5,3% ogólnej dotacji z tzw. Promesy. Trzeba też wspomnieć, że przy wsparciu środków z budżetu państwa w ramach tzw. schetynówek odbudowano również część ul. Cmentarnej. Nie należy zapominać, że zgodnie z planem budżetu w ramach inwestycji wykonano modernizację innych ulic.

Na zadania w dziale „Gospodarka mieszkaniowa” wydatkowano kwotę 2.745.692, 82 zł co stanowi 97,4 % wydatków w analogii do roku ubiegłego. Kwota wydatków uległa obniżeniu o 62.984, 79 zł. Należy podkreślić, że utrzymanie substancji mieszkaniowej kosztowało Gminę 983.203, 91 zł. Zatem utrzymały się tendencje wzrostu zaległości czynszowych, które wyniosły 2.418.508, 55 zł. Uważamy, że podjęcie przez Radę Miejską uchwały, dającej możliwości wykupu mieszkań komunalnych przez lokatorów, spowoduje obniżenie wydatków budżetowych w tym zakresie.

Naszym zadaniem, konieczne jest również podjęcie działań w zakresie przeprowadzenia zmian w strukturze organizacyjnej ZMK, mające na celu uzyskanie obniżki kosztów w funkcjonowaniu tej jednostki.

Na działalność w administracji wydatkowano kwotę 3.169.084, 12 zł, co stanowi 110 % wydatków roku ubiegłego. Dynamika wynagrodzeń stanowi 103,2 %. Znacząco wzrosły wydatki w pozycji –„Pozostała działalność”, gdyż stanowią one dynamikę 169 % w porównaniu do roku ubiegłego.

Na obsługę długu publicznego wydatkowano kwotę 645.530, 46 zł tj. 99,31 % kwot planowanych, natomiast w stosunku do roku 2010 nastąpił wzrost o kwotę 168.898 zł przy dynamice 135,6 %.

W roku sprawozdawczym Gmina Blachownia z własnych dochodów przeznaczyła na finansowanie oświaty kwotę 4.564.585, 60 zł. W porównaniu do 2010 roku jest to mniej o kwotę 412.816, 67 zł natomiast z subwencji oświatowej z budżetu państwa otrzymano dotację w kwocie 5.492.169 zł tj. o 87.959 zł więcej niż w roku ubiegłym. W działalności oświatowej należy też odnotować wydatki na programy finansowe z udziałem z środków z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 536.253, 66 zł w ramach wydatków bieżących oraz 11.979, 90 zł z przeznaczeniem na inwestycje.

Na działalność – Pomoc społeczna- wydatkowano kwotę 5.238.816, 41 zł co stanowi wzrost o 7,1 % wydatków roku poprzedniego. Wynagrodzenia wzrosły o 7,3 % w analogii do roku 2010. W kwocie wydatków ogółem zadania własne, kosztowały Gminę 2.074.185, 95 zł co stanowi 108 % dynamiki do ubiegłego roku. Należy podkreślić wysoki wskaźnik wykonania wydatków ogółem na opiekę społeczną, który wyniósł 99,42 % w stosunku do planu.

Realizacja wydatków w dziale „Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska” wyniosła 2.616.293, 31 zł co stanowi 127, 7 % dynamiki do roku 2010. Znaczny wzrost wydatków spowodowany został realizacją zadań remontowych w ramach usuwania skutków powodzi, dotyczących odbudowy urządzeń melioracyjnych w kwocie 1.014.014, 40 zł przydzielonych w ramach tzw. promesy MSW.

Porównując wielkość wydatków inwestycyjnych z rokiem 2010 należy stwierdzić, że kształtuje się na tym samym poziomie. Wydatki majątkowe stanowią kwotę 4.826.839, 20 zł co stanowi 99,1 % w stosunku do roku poprzedniego, a 13,6 % tegorocznych wydatków ogółem.

Zobowiązania Gminy za 2011 rok wyniosły 13.977.778 zł co stanowi 41,03 % zrealizowanych dochodów zaś w roku 2010 kwota zobowiązań wynosiła 12.785.510, 10 zł, a wskaźnik 45,60 %. Kwotowy wzrost do roku poprzedniego wyniósł 1.192.267, 90 zł, natomiast wskaźnik zobowiązań do zrealizowanych dochodów zmniejszył się o 4,57 %. Zjawisko bardzo korzystne dla tegorocznego budżetu i oby realizacja proponowanych dochodów i przyszłych była również pomyślna dla Gminy, jak w roku sprawozdawczym.

Niestety brak jest w budżecie danych, poza ogólnymi kwotami w działach 600 i 900, szczegółowej informacji z rozliczeniem poszczególnych zadań wykonanych w ramach tzw. promesy uwzględniających nazwę zadania, wielkość nakładów z promesy, udział środków własnych i uzyskanych efektów w rozbiciu na poszczególne rejony Gminy Blachownia. Wnioskujemy do Pani Burmistrz, aby taka informacja została opracowana i przedstawiona na Komisji Budżetu.

Ogólne podsumowanie.

Budżet za 2011 po stronie dochodów i wydatków oceniamy pozytywnie. Wykonanie zadań w poszczególnych działach budżetu należy uznać za prawidłowe. Nasze uwagi dotyczą zadań w dziale Gospodarka Mieszkaniowa oraz Kultura Fizyczna i Sport.

Dostrzegamy wysoką dynamikę dochodów i wydatków w porównaniu do poprzednich budżetów. Znaczny zakres rzeczowy wykonanych zadań w skali dotąd nierealizowanej zwłaszcza w infrastrukturze drogowej. W realizacji zadań budżetowych za 2011 rok doceniamy starania pani Burmistrz i jej pracowników.

Podczas głosowania Klubu Radnych „Razem dla Gminy Blachownia” nie będzie obowiązywać dyscyplina. Każdy radny, nad uchwałą absolutoryjną, będzie głosował zgodnie ze swoim sumieniem.

Przewodnicząca – Edyta Mandryk                                                                                                                 

Sekretarz – Bożena Forma

Krzysztof Imiołek

Marek Kułakowski