Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1228374
DzisiajDzisiaj674
RazemRazem1228374


Thursday, 23, październik 2025

Zagłosuj na projekt W 16 „Budowa przejścia dla pieszych na ul. Cmentarnej” w ramach Budżetu Obywatelskiego

15 września 2017 r.

Bardzo proszę o oddanie głosu na projekt W 16 „Budowa przejścia dla pieszych na ul. Cmentarnej przy Cmentarzu Parafialnym w Blachowni” w ramach trzeciej edycji Budżetu Obywatelskiego Blachownia 2018.

Każdy mieszkaniec gminy Blachownia zameldowany na pobyt stały bądź czasowy ma możliwość zadecydowania, który z projektów zostanie zrealizowany w 2018 roku. Głosować można tylko na jeden dowolny projekt w głosowaniu w dniach 13 - 20 września br., wpisując na karcie numer projektu ID (najlepiej W 16 ). Ww. karty będą ostemplowane i wydawane w punktach do głosowania do 20 września br.

Zachęcam do głosowania na ten właśnie projekt ( W 16 ) wszystkich mieszkańców Blachowni.

Budowa przejścia dla pieszych naprzeciw bramy głównej Cmentarza Parafialnego poprawi zdecydowanie bezpieczeństwo przechodniów, którzy muszą przejść na drugą stronę ulicy, aby dostać się na teren cmentarza, z parkingu zlokalizowanego po drugiej stronie ulicy.

Ponieważ ulica Cmentarna na tym odcinku stanowi długi, niezabudowany odcinek drogi, jadące nią pojazdy często znacznie przekraczają prędkość. Także istniejące ukształtowanie terenu znacznie ogranicza widoczność zarówno dla kierujących pojazdami jak i przechodniów. Sporą grupę przechodniów w tym miejscu stanowią ludzie starsi, którzy niejednokrotnie mają problem z przejściem na drugą stronę ulicy.

Przejście wymusi także na kierowcach zmniejszenie prędkości i zachowanie większej uwagi.

W ramach zadania wykonane będzie przejście dla pieszych, częściowa przebudowa parkingu oraz oznakowanie poziome i pionowe.

 

Zakres prac obejmować będzie:

-  uzyskanie zgody na zmianę organizacji ruchu

- częściową przebudowę parkingu

- wykonanie oznakowania poziomego 2x P-14 i 1x P-10

- wykonanie oznakowania pionowego 2xD-6 (gmina posiada stosowny projekt)

 

Zgodnie z regulaminem, karty do głosowania można wrzucać w każdym punkcie zlokalizowanym na terenie Gminy Blachownia.

 

 Liczymy na Państwa głosy!

 

Lista punktów, w których będzie można oddać głos w ramach Budżetu Obywatelskiego:

Czytaj więcej: Zagłosuj na projekt W 16 „Budowa przejścia dla pieszych na ul. Cmentarnej” w ramach Budżetu...

Odpowiedź na interpelację

14 września 2017 r.

W dniu 30 sierpnia br. skierowałam do Burmistrza Blachowni zapytanie o wyjaśnienie powodów zaprzestania filmowania obrad Sesji Rady Miejskiej w Blachowni. Przypomnę, że z wnioskiem o filmowanie sesji na początku obecnej kadencji wystąpili sami radni.

Kilka tygodni temu, podczas mojej nieobecności, Pani burmistrz podjęła decyzję o zaprzestaniu filmowania sesji nie informując mnie o tym, co nie ukrywam zdziwiło mnie bardzo. Wczoraj otrzymałam odpowiedź na interpelację, w której burmistrz informuje mnie, że nie istnieją żadne przesłanki formalne obligujące do utrwalania obrazu z przebiegu obrad sesji. Drugim wskazanym powodem jest, że publikowane na stronie internetowej gminy materiały filmowe z obrad sesji nie cieszyły się dużą oglądalnością. Pani burmistrz przypomniała także o tym, że wielu potencjalnych obserwatorów i uczestników obrad wskazywało na znaczne utrudnienia w obradach RM poprzez brak należytego nagłośnienia. Zostałam też poinformowana, że środki, które dotychczas przeznaczone były na filmowanie zostaną przeznaczone na właściwe nagłośnienie sali.

Komentarz:

Cieszę się niezmiernie, że po prawie trzech latach próśb o poprawę nagłośnienia sesji, kierowanych zarówno od mieszkańców jak i radnych, wreszcie jest szansa, że postulat ten zostanie zrealizowany. Zastanawia mnie jednak, co stoi na przeszkodzie kontynuacji filmowania sesji. Nowe nagłośnienie jest bardzo niezbędne, ale w żaden sposób nie wyklucza możliwości, a nawet konieczności filmowania sesji. Uważam, że koszt zakupu kamery (około 1000 zł) nie jest chyba zbyt wygórowany jak na gminę dysponującą ponad 40-to milowym budżetem.

Zgadzam się, że nie istnieją żadne przesłanki formalne zobowiązujące do filmowania sesji. Jednak w kampanii wyborczej zapewnialiśmy mieszkańców, że wprowadzimy jawność i transparentność działań. W tym, między innymi zwiększymy dostęp mieszkańców do obrad organów gminy. Czyżby pewne sprawy były już nieaktualne? Mam nadzieję, że nie. Nie rozumiem także w odniesieniu do czego porównano i stwierdzono, że obrady sesji mają niską oglądalność. Zdaję sobie sprawę, że tzw. youtuberzy mają dużo większą oglądalność, ale obrady sesji to nie talk show i nie można tutaj kierować się oglądalnością, choć liczba wyświetleń na poziomie kilkuset, moim zdaniem świadczy o tym, że jest zainteresowanie wśród odbiorców tego typu przekazami.

Myślę także, że jakby na stronie gminy systematycznie umieszczane były linki do relacji filmowych sesji, oglądalność zapewne byłaby dużo większa.

Skargi na przewoźnika

12 września 2017 r.

W ostatnim czasie nasiliły się skargi mieszkańców na działalność częstochowskiego PKS. Odwołane kursy, liczne spóźnienia, a do tego jeszcze brak jakiejkolwiek informacji powoduje, że pasażerowie stracili już cierpliwość. W odpowiedzi na to, Urząd Miejski w Blachowni podjął stosowne działania w celu wyjaśnienia sprawy i zobowiązał się, że w razie konieczności gotowy jest zerwać umowę z dotychczasowym przewoźnikiem. Być może nadszedł już czas na radykalne kroki. Jednak trzeba zadać sobie pytanie, czy kłopoty PKS-u oraz skargi mieszkańców pojawiły się dzisiaj, wczoraj czy może przedwczoraj? Nie jest tajemnicą, że taki stan trwa już od kilku lat, zmianie ulega tylko nasilenie kłopotów i związana z tym uciążliwość dla pasażerów.  Zatem obecne kłopoty nie są przypadkowe, a wynikają z wielu lat zaniedbań, a dzisiaj mamy do czynienia z ich kulminacją.

Cieszę się, że Urząd Miejski wystosował do prezesa PKS pismo. Cieszę się, że o tym fakcie zostali poinformowani mieszkańcy.

Oczekuję zatem, że w ślad za tym, w najbliższym czasie zapadną wreszcie zdecydowane decyzje dotyczące transportu zbiorowego w naszej gminie. Oby nie okazało się, że lata zaniedbań w tym zakresie spowodują, że któregoś ranka nikt nie dojedzie ani do pracy, ani do szkoły. Zdaję sobie sprawę, że za poprawą jakości usług mogą pójść większe koszty dla gminy. Jednak dzisiaj także ponosimy koszty, tylko płacimy za coś, co w wielu wymiarach nie funkcjonuje. Czy nas na to stać? Zdaję sobie sprawę, że być może brak dużej konkurencji w tego typu usługach wzbudza pewne obawy i strach przed podjęciem decyzji. Jednak jej brak może być dużo bardziej szkodliwy. Wielu mieszkańców od wielu lat postuluje, aby podpisać umowę z częstochowskim MPK. Może warto to przemyśleć i skalkulować. Nie tylko porównując koszty brutto, ale także biorąc inne czynniki pod uwagę.

Stać nas na wydawanie pieniędzy na wiele kontrowersyjnych przedsięwzięć. Może zatem warto przekalkulować czy nie watro z pewnych rzeczy, mniej istotnych zrezygnować, choćby na jakiś czas i raz na zawsze rozwiązać problem komunikacji miejskiej w naszej gminie.

 

Można składać wnioski do projektu uchwały budżetowej na 2018 rok

11 września 2017 r.

W związku ze zbliżającym się terminem opracowywania projektu budżetu na rok 2018, informuję, że zgodnie z §1, ust. 2 i 3 Załącznika Nr 1 do Uchwały Nr 132/XXII/2012 Rady Miejskiej w Blachowni z dnia 22 czerwca 2012 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy Blachownia:

radni, sołtysi, kierownicy jednostek organizacyjnych, mieszkańcy gminy mogą składać wnioski do projektu uchwały budżetowej do Burmistrza Blachowni w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

Jeśli z jakiegoś powodu nie możecie Państwo złożyć wniosków osobiście, proszę o przesyłanie propozycji na moją skrzynkę mailową    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Każdy mieszkaniec może zaproponować, na co powinny zostać wydane gminne pieniądze. Czekam na propozycje.

 

§1 Załącznika nr 1 do Uchwały nr 132/XXII/2012 Rady Miejskiej w Blachowni z dnia 22 czerwca 2012 r.:

1. Burmistrz Blachowni w terminie do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy informuje na stronie internetowej gminy oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu o rozpoczęciu prac nad projektem uchwały budżetowej.

2. Radni, sołtysi, kierownicy jednostek organizacyjnych, mieszkańcy gminy mogą składać wnioski do projektu.

3. Wnioski należy składać pisemnie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy do Burmistrza Blachowni.

4. Burmistrz Blachowni przekazuje wnioski Skarbnikowi Gminy Blachownia wraz z  założeniami do opracowywanego budżetu.

Triatlon, wielki sukces za wielkie pieniądze

7 września 2017 r.

Kilka tygodni temu w jednym z artykułów podzieliłam się z Państwem pozytywnymi odczuciami i wskazałam na korzyści wynikające z organizacji triatlonu w naszej gminie. W tymże artykule wspomniałam także o pewnych wątpliwościach związanych głównie z kosztami całej imprezy. Dzisiaj chciałam podzielić się z Państwem pewnymi wątpliwościami, które nurtują zarówno mnie jak i wielu mieszkańców. Często pytano mnie czy warto jest organizować tego typu imprezę sportową, która jak to podkreślają moi rozmówcy, nie jest dedykowana dla przeciętnego mieszkańca, tak jak np.: Przełajowa Ósemka, co zresztą widać było na liście startowej. Jednak największe kontrowersje budzą koszty organizowania triatlonu, które dla wielu wydają się być zbyt wysokie.

Co do samej organizacji wielokrotnie już wyrażałam swoją opinię i dalej podtrzymuję, że impreza była znakomicie przeprowadzona i miło było patrzeć na rywalizację tylu sportowców, choć prawdą jest, że triatlonu nie można nazwać dyscypliną dla każdego. To samo jednak można także powiedzieć o większości innych imprez sportowych, które może poza biegami, nordic walking czy turniejem dzikich drużyn w piłce nożnej lub siatkowej dedykowane są raczej dla sportowców czynnie uprawiających sport. Zatem mając na uwadze aspekt sportowy i promocyjny można stwierdzić, że tego typu impreza jak najbardziej spełniła swoje zadanie. Odnosząc się do aspektu finansowego mogę powiedzieć, że do końca nie wiadomo jak duże są to kwoty. Przynajmniej ja nie posiadam takiej wiedzy. Słyszałam o kilkudziesięciu tysiącach, ale i także o kilkuset tysiącach kosztów, jakie gmina musi ponieść przy okazji organizacji triatlonu. Rozbieżności są bardzo duże, jednak wymieniane sumy bez względu czy są bliższe dolnej czy górnej granicy i tak są bardzo duże, co dla wielu jest argumentem wystarczającym by być przeciw organizowaniu triatlonu w przyszłości. Wielu, z którymi rozmawiałam jest zdania, że koszty, jakie poniosła nasza gmina są zbyt wysokie do osiągniętych korzyści. 

Przy całej sympatii do samej imprezy, analizując oraz wsłuchując się w głosy mieszkańców, też jestem zdania, że są to pieniądze źle zainwestowane z prostego powodu. Przede wszystkim wspierają obcy produkt, a nie nasz lokalny. Tak naprawdę największym wygranym i największym beneficjentem korzyści płynących z organizacji zawodów jest firma LABOSPORT, która trzeba uczciwie przyznać, jest w pełni profesjonalna w tym, co robi. Jednak należy pamiętać, że to po stronie głównego organizatora, firmy LABOSPORT pojawią się zyski namacalne i realne. Natomiast zyski naszej gminy (mam tu oczywiście na myśli wszystkie korzyści materialne i niematerialne rozłożone w czasie), choć oczekiwane, mogą okazać się iluzoryczne, a już na pewno nie są w pełni policzalne.  Jednak nie policzalność jest największym problemem. Najgorsze jest to, że ponosząc ogromne koszty organizacyjne i inne z tym związane wydatki wspieramy coś, co nie jest nasze i nigdy nie będzie, bo jest to własność firmy LABOSPORT. Bo to firma LABOSPORT ma produkt o nazwie Elemental Tri Series i to firma LABOSPORT buduje swoją markę na tym produkcie przy naszym wsparciu finansowym. My jesteśmy tylko klientem, który płaci. Oczywiście zaangażowanie profesjonalistów do promocji nie jest niczym złym, a nawet pożądanym. Warto jednak się zastanowić czy jednak cena, jaką ponieśliśmy nie była zbyt wysoka?

Bez wątpienia widzieliśmy zachwyt zawodników, organizatorów, mediów, polityków i wielu innych. O gminie jest głośno i wszyscy o nas mówią i o nas słyszą. Czy jednak przełoży się to na wystarczające i oczekiwane wymierne korzyści, które teraz lub w przyszłości, choć trochę zrekompensują nam poniesione koszty? Kiedyś na jednym spotkaniu dotyczącym strategii gminy usłyszałam jak jeden z mieszkańców powiedział, że działania, które podejmuje gmina muszą w pierwszej kolejności być nastawione na mieszkańców. Zgadzam się z tym całkowicie i myślę, że to jest priorytet, któremu powinniśmy podporządkować wszystko.  Naszym obowiązkiem jest prowadzić takie działania inwestycyjne, ale także promocyjne, które nie dość, że przyniosą nam rozgłos poza granicami gminy, to będą także skierowane dla mieszkańców. Zatem promujmy nasz dorobek. Pokazujmy to, co mamy najlepsze. Twórzmy i wspierajmy nasze marki i produkty.

Mamy wiele znakomicie działających klubów sportowych i stowarzyszeń.  Mamy wreszcie swój znakomity markowy produkt znany w świecie biegaczy i nordic walkingowców pod nazwą.: Przełajowa Ósemka. A ponieważ pieniędzy nie mamy zbyt wiele, dlatego wydawać je trzeba dobrze i efektywnie dokładnie kalkulując koszty w odniesieniu do osiągniętych korzyści.  Pamiętać musimy, że wydając na „swoje” wspieramy i zachowujemy nasz dorobek. Wspieramy zatem naszą gminę i nasze marki. Powinno to być tak oczywiste i naturalne jak nasze hasło reklamowe „Naturalnie Blachownia”.

Zatem także do sprawy promocji trzeba podejść realnie, a przede wszystkim powinniśmy zdefiniować obszar działania oraz korzyści, jakie chcemy osiągnąć i jakimi środkami. Zwróćmy uwagę na fakt, że zainteresowanie wśród naszych mieszkańców tą imprezą nie było zbyt duże, choć pewnie wielu było dumnych, że w naszej gminie odbywają się takie zawody. A przecież to mieszkańcy w pierwszej kolejności powinni być odbiorcami tego sportowego wydarzenia. Warto zatem się zastanowić, czemu tak mało naszych mieszkańców wystartowało w biegu na 10 km kiedy Przełajowa Ósemka jest tak oblegana. Choć gmina wspomogła tą komercyjną imprezę dużymi środkami finansowymi, nasi mieszkańcy nie byli zwolnieni z opłat startowych, co wielu miało za złe. 

Ostatnio usłyszałam, że organizacja zawodów triatlonowych znakomicie wpisuje się w strategię rozwoju naszej gminy. Oczywiście trudno się z tym nie zgodzić. Warto sobie jednak zadać pytanie czy nie lepiej zamiast wpierać cudze, budować swoje, co z pewnością bardziej będzie wpisywać się w strategię naszej gminy i oczekiwania społeczne z tym związane.

W ostatnią niedzielę już po raz szesnasty odbył się w naszej Blachowni Ogólnopolski Bieg Przełajowy im. Zdzisława Nowaka Przełajowa Ósemka oraz Mistrzostwa Makroregionu Śląskiego w Nordic Walking. Choć pogoda nie sprzyjała, na starcie zameldowało się kilkuset biegaczy i fanów dwóch kijów. Pogoda jednak w żaden sposób nie przeszkodziła w rywalizacji sportowej, połączonej ze wspaniałą zabawą. 

Dzięki pracy i determinacji wielu ludzi pod kierownictwem Jacka Chudego, na przestrzeni lat Przełajowa Ósemka stała się znaną marką w świecie biegowym kojarzoną z Blachownią. Wszystko to za sprawą dobrze przygotowanych tras, sprawnej organizacji, profesjonalnej oprawie spikerskiej oraz temu czemuś, co sprawia, że bieg, który organizowany jest rok rocznie na przełomie sierpnia i września stał się marką samą w sobie. Nawet kolorowe korzenie, rok rocznie są atrakcją dla uczestników. I to wszystko zorganizowane jest w Blachowni przez jej mieszkańców. Własnymi siłami zorganizowaliśmy po raz kolejny imprezę na wysokim poziomie. Biorąc pod uwagę liczbę uczestników, zakres działania i siłę promocji, niczym nieustępującą zawodom z serii Elemental Tri Series. Niestety biorąc pod uwagę przeznaczone finanse, zaangażowanie gminy oraz innych podmiotów w organizację naszej imprezy, Przełajowa Ósemka wygląda blado w porównaniu do komercyjnej imprezy wspieranej naszymi pieniędzmi.

Zapraszając na Przełajową Ósemkę kilka dni temu nie przypadkowo zatytułowałam artykuł „Przełajowa Ósemka – wielki sukces za małe pieniądze”. Tak samo jak nie przypadkowo zatytułowałam dzisiejszy artykuł. Mam nadzieję, że da to impuls do dyskusji nad sensem prowadzenia pewnej polityki promocyjnej, która niekoniecznie się sprawdza, a przynajmniej nie jest tak efektywna jak być powinna.

Czy w przyszłym roku należy oczekiwać zmian? Zmiany bez wątpienia są konieczne, jednak nie jestem przekonana, że nastąpią tak szybko. Zapraszam zatem wszystkich do udziału w tych dwóch wielkich imprezach sportowych w przyszłym roku. Szczególnie zapraszam do udziału w Przełajowej Ósemce, która jest dedykowana głównie dla nas i jest nasza.