Aktualności
Stanowisko Klubu - sesja absolutoryjna
STANOWISKO KLUBU
Razem dla Gminy Blachownia
Dochody budżetowe w roku sprawozdawczym wyniosły 31.603.532, 83 zł, co stanowi 97,66% planu. Należy podkreślić, że w wyniku zmian budżetowych po stronie dochodów, na przestrzeni okresu sprawozdawczego w porównaniu do wersji przyjętej przez Radę w styczniu 2012 roku plan dochodów zwiększył się o kwotę 1.104.948, 18 zł. W analogii do roku 2011 wykonanie dochodów stanowi 92,8 % dochodów roku poprzedniego. W pozycjach podatkowych na uwagę zasługuje fakt obniżenia zaległości w podatku od nieruchomości od osób prawnych o kwotę 705.134, 73 zł. natomiast nastąpił wzrost w podatku od nieruchomości od osób fizycznych o kwotę 154.851, 59 zł. Należy podkreślić bardzo niskie wykonanie sprzedaży majątku Gminy w stosunku do planu w wysokości zaledwie 53,23 %.
Wzrosły zaległości wobec Gminy z kwoty 9.955.958, 83 zł do kwoty 10.162.489, 07 zł, co stanowi 102,1 % dynamiki do roku 2011. W wyżej wymienionej kwocie znajdują się zaległości nieściągalne, których Gmina nie odzyska. Przykładem mogą być zaległości w podatku od nieruchomości od osób prawnych np. dawnego ZEM-u. Dlatego naszym zdaniem należy poprzez orzecznictwo sądowe uzyskać odpowiednie dokumenty umożliwiające zdjęcie z ewidencji księgowej nieściągalnych kwot i urealnienie do aktualnej kwoty zaległości podejmując w tym zakresie stosowną uchwałę. Nadal daje się zauważyć fakt wzrastających co roku zaległości dłużników wobec ZMK, które na koniec roku wyniosły 2.948.296, 04 zł. i wzrosły o 529.727, 49 zł., co stanowi prawie 120% dynamiki do roku poprzedniego. Jesteśmy zdania, że temat zarówno poprawy ściągalności, jak i systematycznej regulacji odpłatności za czynsze winien być włączony do Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Blachownia na lata 2012 – 2016, by sytuację w tym zakresie uzdrowić. Komisja Rewizyjna, która przeprowadziła kontrolę ZMK oceniła działalność tej jednostki pozytywnie, co dla nas jest pewnym zaskoczeniem choćby ze względu na podany przykład. Na uwagę zasługuje pozytywne zjawisko zabiegania Gminy o środki zewnętrzne, której wielkość za okres sprawozdawczy wyniosła 3.283.026, 47 zł (dotacje wyłącznie). Operatywność w tym zakresie wykazuje Oświata, która każdego roku zgłasza akces do programów objętych dotacjami unijnymi.
Należy również zwrócić uwagę, że skutki obniżenia górnych stawek podatkowych za okres sprawozdawczy wyniosły 1.100.497, 72 zł. co stanowi 134,5% dynamiki do roku 2011. Wyżej wymienione zjawisko ma wpływ na zmniejszenie dochodów budżetowych.
Wydatki budżetowe w roku 2012 wykonano w kwocie 31.941.130, 68 zł. co stanowi 89,9 % wykonania wydatków roku poprzedniego. Wpływ na powyższy wskaźnik miały między innymi środki zewnętrzne przyznane w ramach dotacji z budżetu państwa z przeznaczeniem na usuwanie klęsk żywiołowych. Dotyczy to np. działu 600 Transport i Łączność, gdzie wydatki w ramach dotacji były mniejsze o kwotę 1.450.965, 55 zł. Na zadania w dziale Transport i Łączność w ogólnej kwocie 4.856.421, 30 zł ma udział dotacja z budżetu państwa w wysokości 2.044.883, 55 zł., którą wydatkowano na cele wyżej wymienione. W 2011 roku wydatkowano w ramach dotacji kwotę 3.495.949, 05 zł. z tym samym przeznaczeniem. Pomimo, że dotacja stanowi 60 % wielkości dotacji z roku ubiegłego to należy ten fakt uznać za korzystny dla Gminy, gdyż wsparta środkami własnymi przyczyniła się do poprawy infrastruktury drogowej na naszym terenie.
W ramach ogólnej kwoty wydatków na drogi publiczne w wysokości 4.486.694,60 zł. wykonano remonty 14 ulic: Prostej, Łąkowej w Wyrazowie, Piastów w Łojkach, Bema Wiśniowej, Krętej, Wspólnej, Klonowej, Olchowej, Bukowej, Leśnej, 1-go Maja do Starowiejskiej, Młyńskiej, Wierzbowej w Cisiu. Bez wsparcia finansowego z budżetu państwa w latach 2011 – 2012 Gmina nie byłaby w stanie udźwignąć ciężaru wydatków o tak dużej skali wykonawstwa w infrastrukturze drogowej. Należy podkreślić, że ww. remonty drogowe zostały sfinansowane w ramach wydatków bieżących.
Wydatki na oświatę stanowiły kwotę 10.583.124, 09 zł. i są na tym poziomie w analogii do roku ubiegłego. Gmina ze środków własnych sfinansowała jej działalność w kwocie 4.232.618, 58 zł. co stanowi 92,7% wydatków roku poprzedniego. Objaw ten uznajemy za pozytywny. Należy podkreślić, że wydatki na administrację wyniosły 3.034.495, 62 zł. tj. 93,28 % planu. W porównaniu do 2011 roku wydatki na administrację uległy obniżeniu o 4%, co należy uznać za zjawisko korzystne.
Wydatki na Opiekę Społeczną wyniosły 5.414.980, 68 zł. co stanowi 103 % wydatków roku poprzedniego. Porównując wydatki na omawianą działalność w latach 2010 -2012 daje się zauważyć systematyczny wzrost wydatków, co świadczy, że lokalne społeczeństwo coraz bardziej zubożeje i wymaga w większym stopniu wsparcia finansowego.
W dziale 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska wydatki stanowią 79,58 % wykonania planu, a zaledwie 60 % wydatków roku poprzedniego.
Wydatki inwestycyjne w roku sprawozdawczym poniesiono na kwotę 2.361.226, 37 zł.
Wydatki majątkowe stanowią zaledwie 49% wydatków w porównaniu do roku 2011.
W uchwalonym w styczniu budżecie na 2012 r. planowane inwestycje stanowiły wielkość 4.372.480, 65 zł. W trakcie okresu sprawozdawczego dokonano korekt wycofania z planu budżetowego m.in. opracowania dokumentacji na odwodnienie Ostrów w kwocie 90.000 zł i budowę drogi Cisie - Puszczew 300.000 zł z zaplanowanych wcześniej inwestycji i ostateczna wartość wydatków majątkowych stanowiła 2.361.226 zł i jest mniejsza od wielkości pierwotnie planowanej o kwotę 2.011.254, 28 zł.
Wydaje się być zasadnym, by w przyszłości do planu budżetu włączane były zadania inwestycyjne posiadające przygotowaną dokumentację projektowo-kosztorysową oraz zabezpieczenie finansowe, by uniknąć tego rodzaju przypadków in minus.
Na zadania w Kulturze Fizycznej wydatkowano kwotę 1.345.950, 43 zł. co stanowi prawie 54% wydatków roku poprzedniego. Wydatki w 2011 roku związane były z realizacją zadań inwestycyjnych o dużej wartości jak „Budowa hali widowiskowo-sportowej”, „Boiska Orlik”, które podniosły w sposób znaczący wartość inwestycji sportowych w tym roku.
Stwierdzamy, że wydatki związane z utrzymaniem hali zrealizowano w wysokości 264.729, 95 zł. natomiast koszty eksploatacji za II półrocze roku 2011 wyniosły 74.440, 56 zł. Przyjmując dwukrotną wielkość wydatków roku ubiegłego to wydatki wzrosły o ok. 116 tys. zł. Uważamy, że należy się zastanowić nad ograniczeniem wydatków. Jednym ze sposobów w naszym przekonaniu jest włączenie hali i sali konferencyjnej w struktury OSiR, jako jednostki, która jest powołana do zarządzania i administrowania obiektami sportowymi. Jej obecne zamocowanie w strukturze organizacyjnej Gminy w oparciu o Zarządzenie Burmistrza w naszym przekonaniu odbiega od standardów przyjętych w jednostkach samorządowych. Przekazanie obiektu Spółce OSiR, której udziały w 100% posiada Gmina na pewno wpłynie korzystnie na usprawnienie procesu funkcjonowania obiektów w relacjach z klubami sportowymi, szkołami i grupami osób zainteresowanych korzystaniem ze wszystkich obiektów sportowych. Ograniczy również wydatki kosztowe związane z utrzymaniem hali sportowej i wykorzystaniu w pełni istniejącego potencjału ludzkiego pracowników Ośrodka do realizacji zadań określonych w statucie, bądź prac zleconych, w formie świadczenia usług np. samej Gminie lub innym podmiotom gospodarczym.
Zwracamy uwagę na fakt niezrealizowania w 100% dotacji dla OSiR przyznanej przez Radę w budżecie pomimo, że środki finansowe były na koncie Gminy. Brak tych środków spowodował wykazanie przez OSiR zobowiązań, które będzie realizował z tegorocznego budżetu, a pokrycie ich na koniec roku nastąpiło z kapitału zasobowego spółki. Wnioskujemy, by tego rodzaju fakty nie miały miejsca.
Na koniec roku sprawozdawczego Gmina wykazała zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 13.410.468 zł, tj. 42,43 zrealizowanych dochodów.
W 2011 roku zobowiązania stanowiły kwotę 13.977.778 zł, a wskaźnik ten wyniósł 41,03 %.
Wskaźnik zobowiązań w analogii do roku poprzedniego wzrósł o 1,40 % jednak ogólny wskaźnik 42,43 % dla finansów Gminy jeszcze jest bezpieczny. Niemniej wielkość zadłużenia może budzić uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, ze względu choćby na wysokie koszty obsługi długu, które w br. wyniosły ok. 740 tys. zł. tj. 114,5 % więcej w stosunku do roku poprzedniego. Dlatego celowym i zasadnym jest ograniczenie i szukanie oszczędności w wydatkach konsumpcyjnych.
Klub radnych „Razem dla Gminy Blachownia” jest zaniepokojony brakiem całkowitego rozliczenia finansowego hali sportowej. Jesteśmy zaniepokojeni też przedłużającymi się pracami związanymi z realizacją budowy wodociągu w Trzepizurach oraz wycofaniem się z realizacji inwestycji pod nazwą „Odwodnienie Ostrów”.
Klub Radnych „Razem dla Gminy Blachownia” w głosowaniu absolutoryjnym nie narzuca dyscypliny klubowej. Każdy z radnych może głosować według swojego sumienia.
Bożena Forma
Krzysztof Imiołek
Marek Kułakowski
Edyta Mandryk