Sylwia Szymańska na burmistrza Blachowni
2014-10-22
Wykształcenie:
- studia magisterskie na Akademii Jana Długosza w Częstochowie - historia,
- studia podyplomowe na Uniwersytecie Wrocławskim - Ochrona i Kształtowanie Środowiska,
- Studium Zarządzania Funduszami Unii Europejskiej na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie Fundusze Unijne - tytuł specjalisty ds. funduszy unijnych,
- znajomość języków: angielski, rosyjski.
Kariera zawodowa:
- urzędnik samorządowy - 11 lat pracy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego w Katowicach, na stanowisku inspektora w Wydziale Ochrony Środowiska i w Wydziale Rozwoju Regionalnego,
- własna działalność gospodarcza - biuro doradcze w zakresie pozyskiwania dotacji UE, współpraca w tym zakresie z przedsiębiorcami, jednostkami samorządu, organizacjami pozarządowymi.
{jcomments on}
O czym marzą Dzieci w Cisiu?
2014-10-22
Rodzice dzieci z Cisia próbują pozyskać fundusze na rozbudowę placu zabaw, dlatego zgłosili swój projekt w konkursie Fundacji Aviva.
Celem konkursu jest promowanie inicjatyw społecznych zgłoszonych w ramach Programu Grantowego „To dla mnie ważne”.
O otrzymaniu dotacji i wysokości wsparcia zadecyduje Komisja Konkursowa, która weźmie pod uwagę: zgodność inicjatywy z celami programu, skuteczność, trwałość efektów, zasięg działań oraz poparcie zdobyte w sieci.
W imieniu rodziców i własnym proszę o kliknięcie w poniższy link i oddanie głosu na tak ważną dla dzieci inicjatywę.
https://todlamniewazne.pl/inicjatywa,1070,o-czym-marza-dzieci-w-cisiu.html
Pomóżmy uzyskać środki na realizację projektu.
Można głosować codziennie!
Uzyskane wsparcie finansowe rodzice chcą przeznaczyć na doposażenie placu zabaw w:
drewniany domek z dachem i oknami połączony ze zjeżdżalnią, huśtawkę - łódź, huśtawki standardowe, tablicę, małpią drabinkę, ścinkę wspinaczkową, piłkarzyki, tenis stołowy, warcaby, kółko i krzyżyk, ławki i kosze na śmieci.
Dla kandydatów i wyborców - część III
WOJEWÓDZTWO
Organami samorządu województwa są: Sejmik województwa i zarząd województwa.
Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, czyli organem administracji województwa. W skład zarządu województwa, liczącego 5 osób, wchodzi marszałek województwa jako jego przewodniczący, wicemarszałek lub 2 wicemarszałków i pozostali członkowie.
Sejmik województwa dokonuje wyboru zarządu województwa.
Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych. Urząd marszałkowski stanowi jednostkę organizacyjną samorządu województwa i jest aparatem pomocniczym dla realizowania zadań marszałka województwa oraz zarządu i sejmiku województwa.
Zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu województwa, nie zastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.
Do zadań zarządu województwa należy w szczególności:
- wykonywanie uchwał sejmiku województwa;
- gospodarowanie mieniem województwa, w tym wykonywanie praw z akcji i udziałów posiadanych przez województwo;
- przygotowywanie projektu i wykonywanie budżetu województwa;
- przygotowywanie projektów strategii rozwoju województwa, planu zagospodarowania przestrzennego i programów wojewódzkich oraz ich wykonywanie;
- organizowanie współpracy ze strukturami samorządu regionalnego w innych krajach i z międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi;
- kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym powoływanie i odwoływanie ich kierowników;
- uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego.
Marszałek województwa organizuje prace zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami województwa oraz reprezentuje województwo na zewnątrz.
Marszałek województwa jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego, zwierzchnikiem służbowym pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.
Urzędu marszałkowskiego nie należy mylić z urzędem wojewódzkim. Na czele urzędu marszałkowskiego stoi marszałek województwa, który jest organem administracji samorządowej. Na czele urzędu wojewódzkiego stoi wojewoda, będący przedstawicielem Rady Ministrów i zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej.
Zadania samorządu wojewódzkiego
Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa i prowadzi politykę rozwoju województwa. Wykonuje on zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie:
- edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego;
- promocji i ochrony zdrowia;
- kultury i ochrony jej dóbr;
- pomocy społecznej;
- polityki prorodzinnej;
- modernizacji terenów wiejskich;
- zagospodarowania przestrzennego;
- ochrony środowiska;
- gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych;
- transportu zbiorowego i dróg publicznych;
- kultury fizycznej i turystyki;
- ochrony praw konsumentów;
- obronności;
- bezpieczeństwa publicznego;
- przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.
Dla kandydatów i wyborców - część II
POWIAT
Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu.
Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, czyli organem jego administracji. W skład zarządu powiatu wchodzą starosta (jako jego przewodniczący), wicestarosta i pozostali członkowie. Rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od 3 do 5 osób, w tym starostę i wicestarostę. Zarząd wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.
Do tych zadań należą w szczególności:
- przygotowanie projektów uchwał rady;
- wykonywanie uchwał rady;
- gospodarowanie mieniem powiatu;
- wykonywanie budżetu powiatu;
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu.
W realizacji zadań zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu. Powiatową administrację zespoloną stanowią: starostwo powiatowe, powiatowy urząd pracy oraz jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży (np. powiatowa komenda policji, powiatowa komenda państwowej straży pożarnej, powiatowa stacja sanitarno – epidemiologiczna).
Starosta organizuje prace zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz. Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
Zgodnie z ustawą z dnia 5.06.1998r. o samorządzie powiatowym, powiaty wykonują zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Powiaty zajmują się tymi usługami publicznymi, z którymi gminy mogłyby sobie nie poradzić bądź byłoby to dla nich zbyt kosztowne. Powiat wykonuje zadania publiczne w zakresie:
- edukacji publicznej,
- promocji i ochrony zdrowia (prowadzenia szpitali ogólnych);
- pomocy społecznej (prowadzenie domów pomocy społecznej);
- wspieranie osób niepełnosprawnych;
- transportu zbiorowego i dróg publicznych;
- kultury i ochrony dóbr kultury (np. prowadzenie teatrów);
- kultury fizycznej i turystyki;
- geodezji, kartografii;
- gospodarki nieruchomościami;
- administracji architektoniczno – budowlanej;
- gospodarki wodnej;
- ochrony środowiska i przyrody;
- rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
- ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;
- przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
- ochrony praw konsumenta;
- utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
- obronności;
- promocji powiatu;
- współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin.
Dla kandydatów i wyborców - część I
16. listopada odbędą się wybory samorządowe. W naszym mieście zaczęły się pojawiać plakaty z kandydatami startującymi w wyborach do rady gminy, rady powiatu, sejmiku i twarze osób ubiegających się o fotel burmistrza.
Kogo wybierzemy? Czas pokaże.
Myślę, że zarówno kandydatom, jak i wyborcom przyda się kilka informacji na temat organów administracji samorządowej i ich zadania.
Zacznę od podstawowej jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest GMINA.
Organami gminy są: rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie.
Organem wykonawczym gminy, czyli administracji gminy jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W drodze rozporządzenia może on powoływać i odwoływać swojego następcę lub zastępców.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone zgodnie z przepisami prawa.
Do jego zadań należą w szczególności:
- przygotowanie projektów uchwał rady gminy;
- określanie sposobu wykonywania uchwał;
- gospodarowanie mieniem komunalnym;
- wykonywanie budżetu;
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Kieruje on bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. W jego gestii leży wykonywanie zadań przy pomocy urzędu gminy.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy lub sekretarzowi gminy.
Ustawa z dnia 8.03.1990 o samorządzie gminnym określa, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy obejmuje sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, suwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
- lokalnego transportu zbiorowego;
- ochrony zdrowia;
- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
- gminnego budownictwa mieszkaniowego;
- edukacji publicznej;
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
- targowisk i hal targowych;
- zieleni gminnej i zadrzewień;
- cmentarzy gminnych;
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej, prawnej;
- wspierania i upowszechniania idei samorządowej;
- promocji gminy;
- współpracy z organizacjami pozarządowymi;
- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państwa.
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.