Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1045825
DzisiajDzisiaj21
RazemRazem1045825


Saturday, 11, styczeń 2025

Sylwia Szymańska na burmistrza Blachowni

2014-10-22

 

 

Wykształcenie:

 

- studia magisterskie na Akademii Jana Długosza w Częstochowie - historia,

- studia podyplomowe na Uniwersytecie Wrocławskim - Ochrona i Kształtowanie Środowiska,

- Studium Zarządzania Funduszami Unii Europejskiej na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie Fundusze Unijne - tytuł specjalisty ds. funduszy unijnych,

- znajomość języków: angielski, rosyjski.

 

 

 

 

Kariera zawodowa:

 

- urzędnik samorządowy - 11 lat pracy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego w Katowicach, na stanowisku inspektora w Wydziale Ochrony Środowiska i w Wydziale Rozwoju Regionalnego,

 

- własna działalność gospodarcza - biuro doradcze w zakresie pozyskiwania dotacji UE, współpraca w tym zakresie z przedsiębiorcami, jednostkami samorządu, organizacjami pozarządowymi.

 

{jcomments on}

 

O czym marzą Dzieci w Cisiu?

2014-10-22

Rodzice dzieci z Cisia próbują pozyskać fundusze na rozbudowę placu zabaw, dlatego zgłosili swój projekt w konkursie Fundacji Aviva.

 

Celem konkursu jest promowanie inicjatyw społecznych zgłoszonych w ramach Programu Grantowego „To dla mnie ważne”.

 

O otrzymaniu dotacji i wysokości wsparcia zadecyduje Komisja Konkursowa, która weźmie pod uwagę: zgodność inicjatywy z celami programu, skuteczność, trwałość efektów, zasięg działań  oraz poparcie zdobyte w sieci.

 

 

W imieniu rodziców i własnym proszę o kliknięcie w poniższy link i oddanie głosu na tak ważną dla dzieci inicjatywę.

 

 

https://todlamniewazne.pl/inicjatywa,1070,o-czym-marza-dzieci-w-cisiu.html

 

 

Pomóżmy uzyskać środki na  realizację projektu.

 

 

Można głosować codziennie!

 

Uzyskane wsparcie finansowe rodzice chcą przeznaczyć na doposażenie placu zabaw  w:

drewniany domek z dachem i oknami połączony ze zjeżdżalnią, huśtawkę ­- łódź, huśtawki standardowe,  tablicę, małpią drabinkę, ścinkę wspinaczkową, piłkarzyki, tenis stołowy, warcaby, kółko i krzyżyk,  ławki i kosze na śmieci.

Dla kandydatów i wyborców - część III

WOJEWÓDZTWO

 

Organami samorządu województwa są: Sejmik województwa i zarząd województwa.

Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.

 

Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, czyli organem administracji województwa. W skład zarządu województwa, liczącego 5 osób, wchodzi marszałek województwa jako jego przewodniczący, wicemarszałek lub 2 wicemarszałków i pozostali członkowie.

Sejmik województwa dokonuje wyboru zarządu województwa.

Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych. Urząd marszałkowski stanowi jednostkę organizacyjną samorządu województwa i jest aparatem pomocniczym dla realizowania zadań marszałka województwa oraz zarządu i sejmiku województwa.

Zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu województwa, nie zastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

 

Do zadań zarządu województwa należy w szczególności:

- wykonywanie uchwał sejmiku województwa;

- gospodarowanie mieniem województwa, w tym wykonywanie praw z akcji i udziałów posiadanych przez województwo;

- przygotowywanie projektu i wykonywanie budżetu województwa;

- przygotowywanie projektów strategii rozwoju województwa, planu zagospodarowania przestrzennego i programów wojewódzkich oraz ich wykonywanie;

- organizowanie współpracy ze strukturami samorządu regionalnego w innych krajach i z międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi;

- kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym powoływanie i odwoływanie ich kierowników;

- uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego.

 

Marszałek województwa organizuje prace zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami województwa oraz reprezentuje województwo na zewnątrz.

Marszałek województwa jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego, zwierzchnikiem służbowym pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

 

Urzędu marszałkowskiego nie należy mylić z urzędem wojewódzkim. Na czele urzędu marszałkowskiego stoi marszałek województwa, który jest organem administracji samorządowej. Na czele urzędu wojewódzkiego stoi wojewoda, będący przedstawicielem Rady Ministrów i zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej.

 

 

Zadania samorządu wojewódzkiego

 

Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa i prowadzi politykę rozwoju województwa. Wykonuje on zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie:

 

- edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego;

- promocji i ochrony zdrowia;

- kultury i ochrony jej dóbr;

- pomocy społecznej;

- polityki prorodzinnej;

- modernizacji terenów wiejskich;

- zagospodarowania przestrzennego;

- ochrony środowiska;

- gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych;

- transportu zbiorowego i dróg publicznych;

- kultury fizycznej i turystyki;

- ochrony praw konsumentów;

- obronności;

- bezpieczeństwa publicznego;

- przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.

 

 

 

Dla kandydatów i wyborców - część II

POWIAT

 

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu.

 

 

Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, czyli organem jego administracji. W skład zarządu powiatu wchodzą starosta (jako jego przewodniczący), wicestarosta i pozostali członkowie. Rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od 3 do 5 osób, w tym starostę i wicestarostę. Zarząd wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

 

Do tych zadań należą w szczególności:

- przygotowanie projektów uchwał rady;

- wykonywanie uchwał rady;

- gospodarowanie mieniem powiatu;

- wykonywanie budżetu powiatu;

- zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu.

 

 

W realizacji zadań zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu. Powiatową administrację zespoloną stanowią: starostwo powiatowe, powiatowy urząd pracy oraz jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży (np. powiatowa komenda policji, powiatowa komenda państwowej straży pożarnej, powiatowa stacja sanitarno – epidemiologiczna).

 

 

Starosta organizuje prace zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz. Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.

 

 

Zgodnie z ustawą z dnia 5.06.1998r. o samorządzie powiatowym, powiaty wykonują zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Powiaty zajmują się tymi usługami publicznymi, z którymi gminy mogłyby sobie nie poradzić bądź byłoby to dla nich zbyt kosztowne. Powiat wykonuje zadania publiczne w zakresie:

 

 

- edukacji publicznej,

- promocji i ochrony zdrowia (prowadzenia szpitali ogólnych);

- pomocy społecznej (prowadzenie domów pomocy społecznej);

- wspieranie osób niepełnosprawnych;

- transportu zbiorowego i dróg publicznych;

- kultury i ochrony dóbr kultury (np. prowadzenie teatrów);

- kultury fizycznej i turystyki;

- geodezji, kartografii;

- gospodarki nieruchomościami;

- administracji architektoniczno – budowlanej;

- gospodarki wodnej;

- ochrony środowiska i przyrody;

- rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;

- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

- ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;

- przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

- ochrony praw konsumenta;

- utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

- obronności;

- promocji powiatu;

- współpracy z organizacjami pozarządowymi.

 

 

Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin.

 

 

 

Dla kandydatów i wyborców - część I

16. listopada odbędą się wybory samorządowe. W naszym mieście zaczęły się pojawiać plakaty z kandydatami startującymi w wyborach do rady gminy, rady powiatu, sejmiku  i twarze osób ubiegających się o fotel burmistrza.

 

 

Kogo wybierzemy? Czas pokaże.

 

 

Myślę, że zarówno kandydatom, jak i wyborcom przyda się kilka informacji na temat organów administracji samorządowej i ich zadania.

 

 

Zacznę od podstawowej jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest GMINA.

 

 

Organami gminy są: rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

 

 

Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie.

 

 

Organem wykonawczym gminy, czyli administracji gminy jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W drodze rozporządzenia może on powoływać i odwoływać swojego następcę lub zastępców.

 

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone zgodnie z przepisami prawa.

 

Do jego zadań należą w szczególności:

 

- przygotowanie projektów uchwał rady gminy;

- określanie sposobu wykonywania uchwał;

- gospodarowanie mieniem komunalnym;

- wykonywanie budżetu;

- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

 

Kieruje on bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. W jego gestii leży wykonywanie zadań przy pomocy urzędu gminy.

 

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy lub sekretarzowi gminy.

 

Ustawa z dnia 8.03.1990 o samorządzie gminnym  określa, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

 

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy obejmuje sprawy:

 

- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, suwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

- lokalnego transportu zbiorowego;

- ochrony zdrowia;

- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

- gminnego budownictwa mieszkaniowego;

- edukacji publicznej;

- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;

- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

- targowisk i hal targowych;

- zieleni gminnej i zadrzewień;

- cmentarzy gminnych;

- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej, prawnej;

- wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

- promocji gminy;

- współpracy z organizacjami pozarządowymi;

- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państwa.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.