Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1263069
DzisiajDzisiaj217
RazemRazem1263069


Sunday, 14, grudzień 2025

Konsultacje z organizacjami pozarządowymi

17 listopada 2015 r.

W piątek, 6 listopada br. w sali konferencyjnej OSiR odbyły się konsultacje z organizacjami pozarządowymi działającymi w naszej gminie. Gospodarzem spotkania była Pani burmistrz Sylwia Szymańska. Głównym celem spotkania było omówienie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, który musi być uchwalony do końca listopada br. Po powitaniu przybyłych gości przez Panią burmistrz, Pan Dariusz Wojciechowski sekretarz gminy w obszernym wystąpieniu omówił cel spotkania oraz przedstawił  jakie są możliwości pozyskiwania funduszy zewnętrznych przez stowarzyszenia i organizacje działające w naszej gminie. W imieniu Pani burmistrz wyraził też chęć współpracy z organizacjami oraz zaoferował swoją pomoc.

W dyskusji, przedstawiciele reprezentowanych przez siebie organizacji wyrazili zainteresowanie współpracą, zarówno z władzami samorządowymi jak i między samymi organizacjami. Z wypowiedzi obecnych na sali wnioskować można było, że  oczekują daleko idącej pomocy ze strony urzędu w sprawach związanych z pozyskiwaniem funduszy z różnych programów dofinansowania. Widzą także potrzebę wzajemnej integracji i zacieśnienia współpracy. Jednym z tematów w dyskusji było między innymi stworzenie w Urzędzie stanowiska pełnomocnika do spraw organizacji pozarządowych oraz utworzenie na terenie naszej gminy forum organizacji pozarządowych. 

Co do potrzeby utworzenia forum organizacji pozarządowych była zgoda, że jest to inicjatywa jak najbardziej potrzebna i oczekiwana. Jednak w przypadku utworzenia stanowiska gminnego pełnomocnika wydawało się, że była drobna rozbieżność stanowisk. Z wypowiedzi niektórych przedstawicieli organizacji obecnych na spotkaniu wynikało, że są takie oczekiwania, aby w gminie stworzyć takie stanowisko lub chociaż wyznaczyć osobę odpowiedzialną. Natomiast z wypowiedzi Pani burmistrz jak i Pana sekretarza można było sądzić, że potrzeby takiej nie widzą. Na zakończenie Pani burmistrz poprosiła o zgłaszanie wszelkich uwag oraz propozycji do programu współpracy, którego projekt zamieszczony jest na stronie internetowej urzędu.

Czy spotkanie było konstruktywne? Myślę, że oceny dokonają lub już dokonali sami jego uczestnicy. Choć z wypowiedzi jednego z nich na zakończenie usłyszeć można było, że po raz kolejny spotkaliśmy się, ale nic nie ustaliliśmy. Czy te odczucia są powszechne? Nie wiem. Jedno jednak jest pewne. Warto się spotykać i rozmawiać. Jestem przekonana, że ze spotkania wnioski wyniosą obydwie strony. Zarówno przedstawiciele klubów i stowarzyszeń jak i przedstawiciele władzy. Szczególnie my przedstawiciele władzy powinniśmy dokładnie wsłuchiwać się w głos mieszkańców nawet w sytuacjach, gdy mamy odmienne zdanie.

Dla mnie po spotkaniu dwie rzeczy są ważne. Po pierwsze, jest oczekiwanie społeczne, aby stanowisko pełnomocnika ds. organizacji pozarządowych w naszej gminie utworzyć. Po drugie, jak najszybciej trzeba powołać forum organizacji pozarządowych.

Pełnomocnik mógłby pełnić funkcje nie tylko łącznika między organizacjami, a samorządem ale także służyłby pomocą w pozyskiwaniu środków  zewnętrznych w ramach różnych programów wsparcia dla organizacji pozarządowych. Etat ten traktować należy jako inwestycję, która zwróci się po stokroć pod warunkiem, że stanowisko to będzie odpowiednio zdefiniowane, a osoba je piastująca znać będzie problemy i oczekiwania beneficjentów. Tym bardziej, że nie trzeba zatrudniać nowej osoby lecz wyznaczyć i przeszkolić któregoś z pracowników.

Co do powstania forum organizacji pozarządowych, zdaniem osób znających zagadnienie, inicjatywa jego powstania powinna wyjść od samorządu, a ja się z tym całkowicie zgadzam. Jak twierdzą moi rozmówcy, w innym przypadku utworzenie takiego gremium będzie niezwykle trudne. To władza samorządowa powinna zainicjować, pomóc stworzyć oraz wesprzeć założycieli oraz członków tej inicjatywy reprezentującej organizacje pozarządowe. Na nas samorządowcach ciąży zatem obowiązek pomocy w tym, aby forum organizacji pozarządowych powstało i funkcjonowało zgodnie z założeniami i nie było tylko pustym sloganem.  Pomoc ta nie powinna się ograniczać tylko do aprobaty i dobrego słowa. Musi to być pomoc wymierna polegająca na zwołaniu pierwszego posiedzenia, które pozwoliłoby sformalizować powstanie forum. Należy mieć jednak przy tym świadomość, że główny ciężar zrealizowania tego przedsięwzięcia dalej ciąży na organizacjach chcących tworzyć i wspierać tą inicjatywę. A my samorządowcy mamy obowiązek te działania wspierać.

Obecnie jesteśmy w trakcie opracowywania planów rewitalizacji, w ramach których będą realizowane przedsięwzięcia, których przy obecnie obowiązujących procedurach nie da się praktycznie przeprowadzić bez czynnego udziału organizacji pozarządowych. Dlatego zintegrowanie środowiska oraz wypracowanie jak najszerszej płaszczyzny wspólnego działania jest w interesie nas wszystkich. Bez tego możemy zapomnieć o skutecznych inwestycjach w ramach rewitalizacji. 

 

Projekt uchwały budżetowej na 2016 rok i PLAN INWESTYCYJNY na rok 2016

16 listopada 2015 r.

Dzisiaj otrzymałam projekt uchwały budżetowej na 2016 rok oraz projekt uchwały dotyczącej wieloletniej prognozy finansowej. Powyższe dokumenty  przekazałam Radnym Rady Miejskiej w Blachowni.

Dalsza procedura jest następująca:

Komisje w terminie 21 dni od daty złożenia projektu odbywają posiedzenia, na których analizują projekt i sporządzają na piśmie opinie o projekcie uchwały budżetowej. Komisje sporządzają wnioski w sprawie ewentualnych zmian, które przekazują Przewodniczącemu Rady oraz Burmistrzowi Blachowni w terminie do dnia 10 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Komisja proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku ujętego w projekcie zobowiązana jest wskazać źródło jego finansowania.

Burmistrz Blachowni dokonuje ewentualnych autopoprawek do projektu uchwały budżetowej i kieruje projekt uchwały do Rady Miejskiej w Blachowni w celu uchwalenia.

Uchwała budżetowa powinna zostać uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie określonym przez ustawę o finansach publicznych.

Poniżej przedstawiam Państwu PLAN INWESTYCYJNY NA 2016 R.

 

 

 

WYDATKI NA PROGRAMY I PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE

ZE ŚRODKÓW POCHODZĄCYCH Z BUDŻETU UNII EUROPEJSKIEJ

 

INAUGURACJA ROKU AKADEMICKIEGO UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU 2015/2016

15 listopada 2015 r.

Inauguracja roku akademickiego 2015/2016 Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Blachowni, została zaplanowana na dzień 18 listopada 2015 r. o godz. 17.00 w sali widowiskowej Miejskiego Domu Kultury, ul. Częstochowska 19.

Zapraszamy zarówno tych z Państwa, którzy uczestniczyli w poprzednich latach w spotkaniach, zajęciach i wykładach Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz tych, którzy jeszcze zastanawiają się nad formą spędzania wolnego czasu na emeryturze.

Dzień Seniora

14 listopada 2015 r.

Dzisiaj wraz z Panią burmistrz miałam przyjemność uczestniczyć w  uroczystościach z okazji Dnia Seniora.

Skorzystałyśmy z zaproszenia Polskiego Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów Koło nr 15 w Blachowni oraz Polskiego Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów Koło nr 14 w Łojkach.

 

Życzę Państwu, aby  Wasze życie upływało w zdrowiu, radości i życzliwości.

Dziękuję za zaproszenie

Obchody Dnia Niepodległości w Blachowni

14 listopada 2015 r.

W 1918 roku, po 123 latach rozbiorów Polska odzyskała niepodległość.

Nasze Miasto  uroczyście obchodziło rocznicę Odzyskania Niepodległości.

O godzinie 9.00 złożyliśmy wieńce pod Pomnikiem w Hołdzie Poległym i Pomordowanym Mieszkańcom Wsi Cisie.

W strażnicy OSP Cisie mieliśmy okazję wysłuchać widowiska patriotycznego przygotowanego przez młodzież ze Szkoły Podstawowej.

Przed godziną dwunastą, zbiórką na Placu Wolności w Blachowni rozpoczęły się główne obchody Dnia Niepodległości.

Następnie poczty sztandarowe, delegacje i mieszkańcy przemaszerowali do Kościoła, gdzie odbyła się uroczysta msza święta za Ojczyznę.

Po mszy, przy dźwiękach orkiestry dętej z Mykanowa udaliśmy się pod Pomnik Ofiar Terroru Hitlerowskiego.

O godzinie 18.00 w sali widowiskowej Miejskiego Domu Kultury rozpoczął się Koncert dla Niepodległej.

.