LODOWISKO W BLACHOWNI
21 listopada 2015 r.
Sztuczne lodowisko miejskie jest dla wielu mieszkańców naszej gminy, szczególnie tych posiadających dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym sprawą niezwykle istotną i ważną.
Już od kilku lat mieszkańcy pytają mnie, kiedy w Blachowni będzie zrobione lodowisko, czego efektem były moje interpelacje kierowane do Pani burmistrz już w poprzedniej kadencji Rady. Niestety choć znalazły one uznanie, to z ich realizacją był już problem.
Temat powrócił ponownie przy okazji spotkań organizowanych w ramach tworzenia strategii rozwoju gminy na lata 2016-2030. Okazało się, że w temacie dotyczącym sportów zimowych nie byliśmy w stanie wskazać zbyt wielu ofert na zimowy wypoczynek dla dzieci i młodzieży w naszej gminie. No może poza spacerami po lesie, co zapewne dla młodych ludzi nie jest spełnieniem ich marzeń. Ponieważ nie posiadamy gór, a i ze śniegiem często jest krucho, lodowisko okazuje się znakomitym wypełnieniem tej luki.
Lodowisko miejskie jest zatem niczym innym jak tylko odpowiedzią na oczekiwania dość sporej grupy mieszkańców naszej gminy. Z zapewnień Pani burmistrz wynika, że będziemy mogli się nim cieszyć przez 3 miesiące począwszy od 4 grudnia br. A na wielkie oficjalne otwarcie zapraszamy 6 grudnia br.
Zaproszenie UKS ORLIK
20 listopada 2015 r.
Blachownia Cup 2015 rocznika 2006 i 2009
W niedzielę 22 listopada br. odbędą się dwa turnieje ,,Blachownia Cup 2015" dla rocznika 2006 (turniej dopołudniowy) oraz dla rocznika 2009 (turniej popołudniowy).
Impreza odbywa się pod Patronatem Burmistrza Blachowni i Rady Miejskiej w Blachowni.
W pierwszym turnieju będzie uczestniczyło osiem zespołów, które zagrają mecze o klasyfikację końcową. W drugim zagra sześć drużyn i nie będzie walki o miejsca.
W kategorii rocznika 2006 wystąpią drużyny: AS Dobrodzień, Herkules Kochanowice, Skra Częstochowa, Sportowa Częstochowa, Stradom Częstochowa, Ajaks Częstochowa, Szóstka Radomsko i Orlik Blachownia. Mecze rozpoczną się o godz.8.30 i potrwają do godz.14.15.
Po krótkiej przerwie na parkiecie pojawią się zespoły z rocznika 2009. Wśród nich wystąpią: Skra Częstochowa, Akademia Raków I i II Częstochowa, Orzeł I i II Konopiska oraz Orlik Blachownia. Mecze rozpoczną się o godz.15.00, potrwają do godz.17.15.
Miejsce: Hala Widowiskowo Sportowa w Blachowni
Źródło: uksorlik.com.pl
Z życia radnej
20 listopada 2015 r.
Pełnienie zaszczytnej funkcji przewodniczącej Rady, oprócz wykonywania obowiązków związanych z organizacją pracy Rady, wiąże się także z reprezentowaniem Rady Miejskiej w Blachowni na różnego typu uroczystościach i spotkaniach.
W pierwszej połowie listopada miałam przyjemność uczestniczyć między innymi:
6 listopada - (piątek) - Bicie rekordu Guinnessa w Szkole Podstawowej Nr 3
"Śniadanie daje moc"
w godz. 13.00 – 15.00 – Dyżur, spotkanie z mieszkańcami w Urzędzie Miejskim
godz. 16.00 - Konsultacje ze Stowarzyszeniami i Organizacjami Pozarządowymi OSiR
8 listopada - (niedziela) godz. 18.00 - Dobry Wieczór z Mocą - koncert formacji 77 FM
9 listopada – (poniedziałek) od godz. 8.30 – Wizytacja w szkołach i przedszkolach wraz z członkami Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu, Promocji Gminy i Integracji Europejskiej
godz. 10.30 - Gminny Konkurs Recytatorski "Barwy jesieni" Szkoła Podstawowa w Łojkach
godz. 13.00 - Msza święta i ceremonia pogrzebowa śp. Janiny Cichockiej z domu Tarnawskiej
10 listopada – (wtorek) godz. 13.00 - Pasowanie na Starszaka – Przedszkole w Łojkach
11 listopada – (środa) godz.9.00 - Obchody Święta Niepodległości w Cisiu
godz. 11.30 - Obchody Święta Niepodległości w Blachowni
godz. 18.00 – Koncert w Miejskim Domu Kultury
13 listopada – (piątek) w godz. 13.00 – 15.00 – Dyżur, spotkanie z mieszkańcami w Urzędzie Miejskim
godz. 16.00 – Pierwsze Posiedzenie Rady Sportu
14 listopada – (sobota) – Dzień Seniora – OSP Blachownia – Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów Koło nr 15
Dzień Seniora –Szkoła Podstawowa w Łojkach - Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów Koło nr 14
15 listopada – (niedziela) w godz. 9.00 – 15.00 – Turniej Tenisa Stołowego – Stowarzyszenie Abstynenckie Familia - OSiR
Konsultacje z organizacjami pozarządowymi
17 listopada 2015 r.
W piątek, 6 listopada br. w sali konferencyjnej OSiR odbyły się konsultacje z organizacjami pozarządowymi działającymi w naszej gminie. Gospodarzem spotkania była Pani burmistrz Sylwia Szymańska. Głównym celem spotkania było omówienie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, który musi być uchwalony do końca listopada br. Po powitaniu przybyłych gości przez Panią burmistrz, Pan Dariusz Wojciechowski sekretarz gminy w obszernym wystąpieniu omówił cel spotkania oraz przedstawił jakie są możliwości pozyskiwania funduszy zewnętrznych przez stowarzyszenia i organizacje działające w naszej gminie. W imieniu Pani burmistrz wyraził też chęć współpracy z organizacjami oraz zaoferował swoją pomoc.
W dyskusji, przedstawiciele reprezentowanych przez siebie organizacji wyrazili zainteresowanie współpracą, zarówno z władzami samorządowymi jak i między samymi organizacjami. Z wypowiedzi obecnych na sali wnioskować można było, że oczekują daleko idącej pomocy ze strony urzędu w sprawach związanych z pozyskiwaniem funduszy z różnych programów dofinansowania. Widzą także potrzebę wzajemnej integracji i zacieśnienia współpracy. Jednym z tematów w dyskusji było między innymi stworzenie w Urzędzie stanowiska pełnomocnika do spraw organizacji pozarządowych oraz utworzenie na terenie naszej gminy forum organizacji pozarządowych.
Co do potrzeby utworzenia forum organizacji pozarządowych była zgoda, że jest to inicjatywa jak najbardziej potrzebna i oczekiwana. Jednak w przypadku utworzenia stanowiska gminnego pełnomocnika wydawało się, że była drobna rozbieżność stanowisk. Z wypowiedzi niektórych przedstawicieli organizacji obecnych na spotkaniu wynikało, że są takie oczekiwania, aby w gminie stworzyć takie stanowisko lub chociaż wyznaczyć osobę odpowiedzialną. Natomiast z wypowiedzi Pani burmistrz jak i Pana sekretarza można było sądzić, że potrzeby takiej nie widzą. Na zakończenie Pani burmistrz poprosiła o zgłaszanie wszelkich uwag oraz propozycji do programu współpracy, którego projekt zamieszczony jest na stronie internetowej urzędu.
Czy spotkanie było konstruktywne? Myślę, że oceny dokonają lub już dokonali sami jego uczestnicy. Choć z wypowiedzi jednego z nich na zakończenie usłyszeć można było, że po raz kolejny spotkaliśmy się, ale nic nie ustaliliśmy. Czy te odczucia są powszechne? Nie wiem. Jedno jednak jest pewne. Warto się spotykać i rozmawiać. Jestem przekonana, że ze spotkania wnioski wyniosą obydwie strony. Zarówno przedstawiciele klubów i stowarzyszeń jak i przedstawiciele władzy. Szczególnie my przedstawiciele władzy powinniśmy dokładnie wsłuchiwać się w głos mieszkańców nawet w sytuacjach, gdy mamy odmienne zdanie.
Dla mnie po spotkaniu dwie rzeczy są ważne. Po pierwsze, jest oczekiwanie społeczne, aby stanowisko pełnomocnika ds. organizacji pozarządowych w naszej gminie utworzyć. Po drugie, jak najszybciej trzeba powołać forum organizacji pozarządowych.
Pełnomocnik mógłby pełnić funkcje nie tylko łącznika między organizacjami, a samorządem ale także służyłby pomocą w pozyskiwaniu środków zewnętrznych w ramach różnych programów wsparcia dla organizacji pozarządowych. Etat ten traktować należy jako inwestycję, która zwróci się po stokroć pod warunkiem, że stanowisko to będzie odpowiednio zdefiniowane, a osoba je piastująca znać będzie problemy i oczekiwania beneficjentów. Tym bardziej, że nie trzeba zatrudniać nowej osoby lecz wyznaczyć i przeszkolić któregoś z pracowników.
Co do powstania forum organizacji pozarządowych, zdaniem osób znających zagadnienie, inicjatywa jego powstania powinna wyjść od samorządu, a ja się z tym całkowicie zgadzam. Jak twierdzą moi rozmówcy, w innym przypadku utworzenie takiego gremium będzie niezwykle trudne. To władza samorządowa powinna zainicjować, pomóc stworzyć oraz wesprzeć założycieli oraz członków tej inicjatywy reprezentującej organizacje pozarządowe. Na nas samorządowcach ciąży zatem obowiązek pomocy w tym, aby forum organizacji pozarządowych powstało i funkcjonowało zgodnie z założeniami i nie było tylko pustym sloganem. Pomoc ta nie powinna się ograniczać tylko do aprobaty i dobrego słowa. Musi to być pomoc wymierna polegająca na zwołaniu pierwszego posiedzenia, które pozwoliłoby sformalizować powstanie forum. Należy mieć jednak przy tym świadomość, że główny ciężar zrealizowania tego przedsięwzięcia dalej ciąży na organizacjach chcących tworzyć i wspierać tą inicjatywę. A my samorządowcy mamy obowiązek te działania wspierać.
Obecnie jesteśmy w trakcie opracowywania planów rewitalizacji, w ramach których będą realizowane przedsięwzięcia, których przy obecnie obowiązujących procedurach nie da się praktycznie przeprowadzić bez czynnego udziału organizacji pozarządowych. Dlatego zintegrowanie środowiska oraz wypracowanie jak najszerszej płaszczyzny wspólnego działania jest w interesie nas wszystkich. Bez tego możemy zapomnieć o skutecznych inwestycjach w ramach rewitalizacji.
Projekt uchwały budżetowej na 2016 rok i PLAN INWESTYCYJNY na rok 2016
16 listopada 2015 r.
Dzisiaj otrzymałam projekt uchwały budżetowej na 2016 rok oraz projekt uchwały dotyczącej wieloletniej prognozy finansowej. Powyższe dokumenty przekazałam Radnym Rady Miejskiej w Blachowni.
Dalsza procedura jest następująca:
Komisje w terminie 21 dni od daty złożenia projektu odbywają posiedzenia, na których analizują projekt i sporządzają na piśmie opinie o projekcie uchwały budżetowej. Komisje sporządzają wnioski w sprawie ewentualnych zmian, które przekazują Przewodniczącemu Rady oraz Burmistrzowi Blachowni w terminie do dnia 10 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Komisja proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku ujętego w projekcie zobowiązana jest wskazać źródło jego finansowania.
Burmistrz Blachowni dokonuje ewentualnych autopoprawek do projektu uchwały budżetowej i kieruje projekt uchwały do Rady Miejskiej w Blachowni w celu uchwalenia.
Uchwała budżetowa powinna zostać uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie określonym przez ustawę o finansach publicznych.
Poniżej przedstawiam Państwu PLAN INWESTYCYJNY NA 2016 R.
WYDATKI NA PROGRAMY I PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE
ZE ŚRODKÓW POCHODZĄCYCH Z BUDŻETU UNII EUROPEJSKIEJ