Aktualności
Pracujemy
Grudzień, choć krótki, był miesiącem bardzo wytężonej pracy radnych obecnej kadencji.
W dniu 1 grudnia odbyło się pierwsze posiedzenie rady, na którym zaprzysiężona została nowa Pani burmistrz, oraz radni wybrani w wyborach w dniu 16 listopada. Na posiedzeniu tym radni dokonali także wyboru swojego przewodniczącego oraz wiceprzewodniczących.
Opóźnienia wynikające z ogłoszenia wyników wyborów oraz to, że miesiąc grudzień ze względu na święta jest miesiącem krótkim spowodowały, że czasu na przegłosowanie uchwał, które musiały być przyjęte przed końcem roku było bardzo niewiele.
Z tego też powodu w dniu 11 grudnia 2014 roku odbyła się druga sesja na której radni zatwierdzili składy osobowe komisji, oraz wybrali przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji rewizyjnej, jak również przewodniczących pozostałych komisji rady. Radni przyjęli także uchwałę określającą stawki podatku od nieruchomości oraz uchwałę określającą opłatę targową. Na wniosek Pani burmistrz radni zdecydowali, że podatki w większości przypadków w roku 2015 nie zmienią się i pozostaną na tym samym poziomie co w roku 2014. Obniżeniu natomiast uległy stawki podatku od budowli związanych z gospodarką ściekową. Dzięki temu mieszkańcy zapłacą mniej za wodę i ścieki. W przypadku opłaty targowej nowe stawki zostały bardziej zróżnicowane ze względu na konieczność uwzględnienia wielkości straganu. Niektórzy radni wskazując na trudną sytuację handlowców w Blachowni proponowali obniżenie stawek. W odpowiedzi Pani skarbnik stwierdziła, że opłaty będą pobierane w celu utrzymania targowiska. Jeżeli zostaną obniżone, trzeba będzie przesunąć środki w budżecie na ten cel.
Ustalenie składów osobowych stałych komisji rady spowodowało, że radni mogli przystąpić do omówienia propozycji budżetu na 2015 rok, oraz wprowadzonych do niego autopoprawek. Radni na komisjach dyskutowali także nad uchwałą dotyczącą diet oraz pensji burmistrza Blachowni. Posiedzenia Komisji Budżetu, Infrastruktury, Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa odbywały się w sali konferencyjnej budynku OSiR, dzięki czemu mieszkańcy mieli możliwość uczestnictwa w posiedzeniach.
Ponieważ sesja na której uchwalany był budżet musiała być zwołana co najmniej 14 dni przed terminem sesji, dopiero po świętach w dniu 30 grudnia 2014 roku odbyła się trzecia sesja Rady Miejskiej obecnej kadencji.
Głównym punktem sesji było przyjęcie uchwały budżetowej wraz z autopoprawkami. Radni przyjęli także uchwałę ustalającą wysokości diet radnych obecnej kadencji, oraz uchwałę określającą wysokość pensji burmistrza. Radni 14 głosami „za” przy 1 głosie „przeciw”, postanowili pozostawić diety na tym samym poziomie jaki obowiązywał przez ostatnie 4 lata. W przypadku uchwały dotyczącej wysokości pensji burmistrza jako pierwszy pod głosowanie poddany został wniosek formalny Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu, Promocji Gminy i Integracji Europejskiej, który zakładał ustalenie pensji burmistrza na poziomie 10 227 zł brutto. W głosowaniu 13 radnych było przeciw, a 2 radnych wstrzymało się od głosu. Tym samym wniosek został oddalony. W drugim głosowaniu radni przyjęli uchwałę określającą pensję burmistrza w wysokości 10 617 zł brutto miesięcznie. Za uchwałą głosowało 10 radnych, przeciw był 1 radny, a 4 radnych wstrzymało się od głosu.
Na sesji w dniu 30 grudnia 2014 roku Pani burmistrz przedstawiła obszerny raport na temat sytuacji, którą zastała w urzędzie zaraz po objęciu urzędu. Zwróciła w nim uwagę między innymi na zatrudnienie kilku pracowników przez poprzednią Panią burmistrz i to w okresie pomiędzy 17 listopada, a 1 grudnia 2014 r., czyli po przegranych przez poprzedniczkę wyborach. Sporo miejsca Pani burmistrz poświęciła także umowom jakie zostały zawarte z kilkoma kancelariami prawniczymi, przez Urząd Miejski w ostatnich 4 latach. Poinformowała, że jedna z tych kancelarii przez ostatnie 4 lata wystawiła faktury na ponad 245 tys. złotych. Przedstawiony raport był bardzo obszerny i zawierał informacje o których radni poprzedniej oraz obecnej kadencji nie mieli wiedzy.
Na sesji głos zabrali także mieszkańcy ulicy Malickiej, którzy nie kryli swego niezadowolenia związanego z wycofaniem z budżetu środków na remont ich ulicy. Podkreślali przy tym, że ich cierpliwość dawno się wyczerpała i zażądali wyjaśnień czemu przegłosowany budżet nie zakłada modernizacji ulicy Malickiej. Pani burmistrz wyjaśniła, że musiała wycofać to zadanie z projektu, ponieważ wniosek o dofinansowanie remontu w ramach tzw. „schetynówek” nie został zakwalifikowany. Podkreśliła, że jak tylko uda się uzyskać dofinansowanie, remont zostanie przeprowadzony.
Korzystając z okazji zapraszam wszystkich zainteresowanych mieszkańców do uczestnictwa w posiedzeniach komisji, oraz sesjach Rady Miejskiej. Żeby to ułatwić postanowiłam, że sesje odbywać się będą o godzinie 15.00. Postaram się także, jeżeli to będzie możliwe, ustalić harmonogram posiedzeń rady przynajmniej na okres 1 roku. Niewątpliwie ułatwi to pracę radnym, którzy będą mogli łatwiej zaplanować sobie kalendarz. Informacje o posiedzeniach komisji oraz sesjach Rady Miejskiej zamieszczane są na stronie internetowej Urzędu.
Obserwując dotychczasową pracę radnych obecnej kadencji oraz ich dotychczasowe zaangażowanie w merytoryczne dyskusje, jestem pełna optymizmu, że najbliższe lata pozwolą wypracować nam jak najlepsze stanowiska w ważnych dla naszych mieszkańców sprawach.