Aktualności
Dla kandydatów i wyborców - część I
16. listopada odbędą się wybory samorządowe. W naszym mieście zaczęły się pojawiać plakaty z kandydatami startującymi w wyborach do rady gminy, rady powiatu, sejmiku i twarze osób ubiegających się o fotel burmistrza.
Kogo wybierzemy? Czas pokaże.
Myślę, że zarówno kandydatom, jak i wyborcom przyda się kilka informacji na temat organów administracji samorządowej i ich zadania.
Zacznę od podstawowej jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest GMINA.
Organami gminy są: rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie.
Organem wykonawczym gminy, czyli administracji gminy jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W drodze rozporządzenia może on powoływać i odwoływać swojego następcę lub zastępców.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone zgodnie z przepisami prawa.
Do jego zadań należą w szczególności:
- przygotowanie projektów uchwał rady gminy;
- określanie sposobu wykonywania uchwał;
- gospodarowanie mieniem komunalnym;
- wykonywanie budżetu;
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Kieruje on bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. W jego gestii leży wykonywanie zadań przy pomocy urzędu gminy.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy lub sekretarzowi gminy.
Ustawa z dnia 8.03.1990 o samorządzie gminnym określa, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy obejmuje sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, suwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
- lokalnego transportu zbiorowego;
- ochrony zdrowia;
- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
- gminnego budownictwa mieszkaniowego;
- edukacji publicznej;
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
- targowisk i hal targowych;
- zieleni gminnej i zadrzewień;
- cmentarzy gminnych;
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej, prawnej;
- wspierania i upowszechniania idei samorządowej;
- promocji gminy;
- współpracy z organizacjami pozarządowymi;
- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państwa.
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.