Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1039882
DzisiajDzisiaj334
RazemRazem1039882
Wednesday, 25, grudzień 2024

Aktualności

Dla kandydatów i wyborców - część I

16. listopada odbędą się wybory samorządowe. W naszym mieście zaczęły się pojawiać plakaty z kandydatami startującymi w wyborach do rady gminy, rady powiatu, sejmiku  i twarze osób ubiegających się o fotel burmistrza.

 

 

Kogo wybierzemy? Czas pokaże.

 

 

Myślę, że zarówno kandydatom, jak i wyborcom przyda się kilka informacji na temat organów administracji samorządowej i ich zadania.

 

 

Zacznę od podstawowej jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest GMINA.

 

 

Organami gminy są: rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

 

 

Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie.

 

 

Organem wykonawczym gminy, czyli administracji gminy jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W drodze rozporządzenia może on powoływać i odwoływać swojego następcę lub zastępców.

 

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone zgodnie z przepisami prawa.

 

Do jego zadań należą w szczególności:

 

- przygotowanie projektów uchwał rady gminy;

- określanie sposobu wykonywania uchwał;

- gospodarowanie mieniem komunalnym;

- wykonywanie budżetu;

- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

 

Kieruje on bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. W jego gestii leży wykonywanie zadań przy pomocy urzędu gminy.

 

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy lub sekretarzowi gminy.

 

Ustawa z dnia 8.03.1990 o samorządzie gminnym  określa, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

 

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy obejmuje sprawy:

 

- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, suwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

- lokalnego transportu zbiorowego;

- ochrony zdrowia;

- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

- gminnego budownictwa mieszkaniowego;

- edukacji publicznej;

- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;

- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

- targowisk i hal targowych;

- zieleni gminnej i zadrzewień;

- cmentarzy gminnych;

- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej, prawnej;

- wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

- promocji gminy;

- współpracy z organizacjami pozarządowymi;

- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państwa.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.