Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1087506
DzisiajDzisiaj874
RazemRazem1087506
Saturday, 19, kwiecień 2025

Aktualności

Śmieci to nasz wspólny interes

 

Od 1 lipca 2013 roku we wszystkich polskich gminach zaczną obowiązywać nowe zasady odbioru odpadów komunalnych od właścicieli  nieruchomości. Zgodnie z założeniami ustawy, mieszkańcy nie będą musieli podpisywać umowy z firmą wywozową, ponieważ obowiązek ten spadnie na gminy. Dlatego każdy mieszkaniec powinien wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów komunalnych ze skutkiem na dzień 30 czerwca 2013 roku. Szczególnie zadbać o to powinni właściciele domków jednorodzinnych, ponieważ w przypadku mieszkańców bloków wszelkie formalności zapewne załatwi spółdzielnia lub zarządca wspólnoty. Wzór wypowiedzenia można  znaleźć na stronie internetowej urzędu i poniżej artykułu. Od 1 lipca 2013 roku wyłoniona w przetargu firma odbierać będzie odpady od wszystkich właścicieli nieruchomości z częstotliwością 1 raz na 4 tygodnie w przypadku domków jednorodzinnych oraz 2 razy w tygodniu w przypadku bloków mieszkalnych.

Natomiast mieszkańcy uiszczać będą w kasie ZMK, na poczcie lub przelewem stałą opłatę. W naszym mieście opłata ta pobierana będzie od każdego zamieszkującego daną nieruchomość lokatora. Każdy właściciel nieruchomości będzie zobowiązany złożyć do burmistrza deklarację o wysokości opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi, w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego lokatora lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych. Należy pamiętać, że pierwszą deklarację należy złożyć nie później niż do 30 kwietnia 2013 roku. Pamiętajmy też, że liczba osób zamieszkujących nie jest tożsama z liczbą osób zameldowanych.

Zdarza się przecież, że studiujące dzieci mieszkają w internatach lub akademikach, lub któryś z domowników pracuje za granicą.  Zgodnie z projektem uchwały, który radni zaakceptowali na komisji budżetu, a za jego przyjęciem głosować będą na najbliższej sesji, stawki za wywóz odpadów wynosić  będą: - 7 zł za jedną zamieszkującą osobę w przypadku odpadów posegregowanych, oraz 14 zł za odpady nieposegregowane.

Wynika z tego, że pięcioosobowa rodzina  zapłaci za wywóz odpadów posegregowanych 35 zł miesięcznie (7zł x 5osób). Gdy jednak nie będzie miała ochoty segregować wtedy zapłaci 70 zł miesięcznie. Widać od razu, że nowe zasady nastawione są na premiowanie zachowań proekologicznych. Osoby segregujące odpady będą płacić mniej od tych, którzy nie będą segregować odpadów. Ustawa wręcz nakazuje gminom, naliczania opłaty za wywóz śmieci zgodnie z tą zasadą.  W celu weryfikacji stanu faktycznego z deklaracją mieszkańców co do segregacji odpadów, firma odbierająca odpady będzie zobowiązana powiadomić gminę o przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów i potraktować je jako zmieszane odpady komunalne. W takim przypadku Burmistrz określi, w drodze decyzji podwójną wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, którą właściciel nieruchomości będzie zobowiązany uiścić.

Trzeba przyznać, że zaproponowane stawki są stosunkowo niskie, co cieszy nas wszystkich. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że aby poziom zaproponowanych cen utrzymać, musimy dbać o to, aby jak najmniej odpadów wytwarzać. Chociaż po 1 lipca to gmina stanie się właścicielem odpadów, to jednak nie oznacza to wcale, że za ich wywóz zapłaci. To my mieszkańcy za wszystko zapłacimy i jak okaże się, że kwota którą gmina pobiera jest niewystarczająca na pokrycie kosztów zapewne zostanie podniesiona. Z drugiej jednak  strony gmina też powinna dołożyć wszelkich starań, aby umowa zawarta z firmą była jak najbardziej korzystna, a koszty obsługi były jak najmniejsze. Więcej informacji na temat nowych zasad gospodarki odpadami mogą Państwo znaleźć w Internecie, między innymi na stronach Urzędu Miejskiego w Blachowni.