Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
1038770
DzisiajDzisiaj1195
RazemRazem1038770
Sunday, 22, grudzień 2024

Aktualności

Poprawa w funkcjonowaniu urzędów?

Poprawę w funkcjonowaniu urzędów w Polsce zauważa 33 % Polaków, według 16 % nastąpiło w tej kwestii pogorszenie, 42 % respondentów nie dostrzega zmian w funkcjonowaniu urzędów w ostatnich latach (sondaż CBOS).

 

Badani, którzy uważają, że w ostatnich latach poprawiła się jakość pracy urzędów, najczęściej mówią o poprawie jakości obsługi.

Ich zdaniem obecnie urzędnicy są milsi i bardziej kulturalni niż kiedyś (uważa tak 34 % spośród tych, którzy mówią o pozytywnych zmianach w polskich urzędach);

cechują się większym zaangażowaniem w rozwiązywanie problemów obywateli (15 %), a także sprawniej i bardziej kompleksowo obsługują (15 %) i wykazują się wyższymi kompetencjami (11 %).

Innym czynnikiem świadczącym o pozytywnych zmianach ma być informatyzacja. W tym kontekście poza ogólnymi wzmiankami o komputeryzacji i informatyzacji (9 % wskazań) badani zwracają m.in. uwagę na fakt, iż coraz częściej możliwe jest załatwienie niektórych spraw za pośrednictwem internetu (5 %) oraz zasięgnięcie w sieci istotnych dla petenta informacji (4 %).

Wśród pozostałych zmian  wymieniane są: skrócenie i uproszczenie procedur, dzięki czemu ograniczony został czas załatwiania niektórych spraw (17 % wskazań), mniejsze kolejki oraz ułatwiony dostęp do urzędów i urzędników, co umożliwia umówienie się na konkretną godzinę (13 %), lepszy dostęp do informacji (5 %), a także poprawa wizerunku i wyglądu urzędów (3 %) oraz bardziej dogodne godziny ich otwarcia (2 %).

 



Z kolei badani przekonani, że jakość funkcjonowania urzędów w ostatnich latach się pogorszyła, najczęściej zwracają uwagę na negatywne zmiany związane z obsługą interesantów, w tym na niewiedzę i niekompetencję urzędników (16 % wskazań), brak życzliwości oraz nieuprzejmą obsługę (12 %), na pozostawiający wiele do życzenia poziom zaangażowania w rozwiązywanie problemów klientów (10 %), a nieco rzadziej również na opieszałość (5 %), załatwianie spraw po znajomości (4 %), ograniczone uprawnienia, co powoduje odsyłanie interesantów "z kwitkiem" (4 %) oraz na korupcję (4 %).

Wśród pozostałych negatywnych zmian w funkcjonowaniu urzędów wymienia się przede wszystkim rozbudowaną biurokrację oraz zawiłe procedury wydłużające czas załatwiania spraw (26 % wskazań), kolejki (11 %), ogólne problemy z załatwianiem spraw urzędowych (8 %) oraz przerost zatrudnienia (7 %).

Nieliczni zwracają uwagę na nieład i chaos panujący w urzędach (4 % ), ograniczony dostęp do informacji (3 %), niewłaściwe gospodarowanie funduszami (2 %), budzące wątpliwości procedury zatrudniania nowych pracowników (2 %) oraz nieodpowiednie godziny otwarcia urzędów (1 %).

 

Źródło: samorzad.lex.pl