Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
962686
DzisiajDzisiaj40
RazemRazem962686
Friday, 10, maj 2024

Aktualności

Absolutorium dla burmistrza

Radni Rady Miejskiej w Blachowni 13 głosami „za”

2 „wstrzymującymi się”

przegłosowali uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi.

Na pierwszym planie Przewodniczący Rady i Pani Burmistrz

 

Jako przewodnicząca Klubu Radnych „RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA” przedstawiłam stanowisko Klubu:

 

STANOWISKO KLUBU RADNYCH

„RAZEM DLA GMINY BLACHOWNIA”

W SPRAWIE WYKONANIA BUDŻETU GMINY ZA 2011 ROK

Wykonanie budżetu za rok 2011 po stronie dochodów i wydatków uznajemy za korzystne dla Gminy.

Dochody w roku budżetowym stanowią dynamikę 121,49 % do ubiegłego roku, tj. ponad 1/5 więcej w porównaniu do poprzedniego budżetu, zaś wydatki budżetowe wzrosły o 18,83 % w analogii do roku 2010. Pozyskane dodatkowe środki finansowe w IV kwartale 2011r. w ramach „Promesy” MSW w kwocie 4.760.806 zł przeznaczono na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, jakie poniosła Gmina w roku 2010 objęły działy budżetu działy:

600-Transport i Łączność oraz 900-Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska.

Można więc stwierdzić, że osiągnięta wysoka dynamika dochodów, zwiększyła możliwości w zakresie realizacji dodatkowych zadań związanych z usuwaniem szkód popowodziowych w odbudowie infrastruktury drogowej i melioracji.

W wykonaniu dochodów budżetowych istotną pozycję stanowią zaległości wobec Gminy, które wzrosły o kwotę 192.104, 55 zł w stosunku do 2010 roku. Ogólnie kwota zaległości wyniosła 9.955.958, 83 zł co stanowi 102 % dynamiki do roku ubiegłego.

Nasz niepokój budzi wzrost zaległości w pozycjach:

- podatku od nieruchomości od osób fizycznych o kwotę 82.411, 29 zł, co stanowi 119,3 % dynamiki do roku poprzedniego

- dochodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych w kwocie 242.912, 80 zł przy dynamice 115,1 %

Pomimo podejmowania przez organ wykonawczy działań w zakresie egzekwowania zaległości zauważamy, że zaległości systematycznie rosną. Temu zjawisku należy się skutecznie przeciwstawiać, gdyż ogranicza możliwości rozwoju Gminy.

W przedstawionym dokumencie należy podkreślić obniżenie zaległości w pozycji podatku od nieruchomości od osób prawnych o kwotę 421.597, 79 zł w analogii do 2010 roku. Natomiast skutki obniżenia stawek podatkowych, uległy obniżeniu o kwotę 35.795, 28 zł w porównaniu do roku poprzedniego. Te dwa wskaźniki oceniamy pozytywnie.

Wydatki budżetowe za 2011 rok wykonane zostały w wysokości 35.540.125, 68 zł co stanowi 118,83 % dynamiki w analogii do roku ubiegłego. Ocena wykonania wydatków jest pozytywna.

 

Przedstawiamy krótką ocenę realizacji zadań wybranych działów budżetu.

Na realizację zadań z działu „Transport i Łączność” wydatkowano kwotę 6.298.567, 42 zł co stanowi 297,6 % dynamiki wydatków w roku ubiegłym. Jest to wynik wykorzystania dotacji w kwocie 3.495.949 zł z tzw. promesy MSW z przeznaczeniem na odbudowę infrastruktury drogowej. Należy stwierdzić, że Gmina nie wykorzystała w stu procentach przyznanej dotacji, gdyż kwota 250.843, 95 zł została odprowadzona do budżetu państwa. Stanowi to 5,3% ogólnej dotacji z tzw. Promesy. Trzeba też wspomnieć, że przy wsparciu środków z budżetu państwa w ramach tzw. schetynówek odbudowano również część ul. Cmentarnej. Nie należy zapominać, że zgodnie z planem budżetu w ramach inwestycji wykonano modernizację innych ulic.

Na zadania w dziale „Gospodarka mieszkaniowa” wydatkowano kwotę 2.745.692, 82 zł co stanowi 97,4 % wydatków w analogii do roku ubiegłego. Kwota wydatków uległa obniżeniu o 62.984, 79 zł. Należy podkreślić, że utrzymanie substancji mieszkaniowej kosztowało Gminę 983.203, 91 zł. Zatem utrzymały się tendencje wzrostu zaległości czynszowych, które wyniosły 2.418.508, 55 zł. Uważamy, że podjęcie przez Radę Miejską uchwały, dającej możliwości wykupu mieszkań komunalnych przez lokatorów, spowoduje obniżenie wydatków budżetowych w tym zakresie.

Naszym zadaniem, konieczne jest również podjęcie działań w zakresie przeprowadzenia zmian w strukturze organizacyjnej ZMK, mające na celu uzyskanie obniżki kosztów w funkcjonowaniu tej jednostki.

Na działalność w administracji wydatkowano kwotę 3.169.084, 12 zł, co stanowi 110 % wydatków roku ubiegłego. Dynamika wynagrodzeń stanowi 103,2 %. Znacząco wzrosły wydatki w pozycji –„Pozostała działalność”, gdyż stanowią one dynamikę 169 % w porównaniu do roku ubiegłego.

Na obsługę długu publicznego wydatkowano kwotę 645.530, 46 zł tj. 99,31 % kwot planowanych, natomiast w stosunku do roku 2010 nastąpił wzrost o kwotę 168.898 zł przy dynamice 135,6 %.

W roku sprawozdawczym Gmina Blachownia z własnych dochodów przeznaczyła na finansowanie oświaty kwotę 4.564.585, 60 zł. W porównaniu do 2010 roku jest to mniej o kwotę 412.816, 67 zł natomiast z subwencji oświatowej z budżetu państwa otrzymano dotację w kwocie 5.492.169 zł tj. o 87.959 zł więcej niż w roku ubiegłym. W działalności oświatowej należy też odnotować wydatki na programy finansowe z udziałem z środków z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 536.253, 66 zł w ramach wydatków bieżących oraz 11.979, 90 zł z przeznaczeniem na inwestycje.

Na działalność – Pomoc społeczna- wydatkowano kwotę 5.238.816, 41 zł co stanowi wzrost o 7,1 % wydatków roku poprzedniego. Wynagrodzenia wzrosły o 7,3 % w analogii do roku 2010. W kwocie wydatków ogółem zadania własne, kosztowały Gminę 2.074.185, 95 zł co stanowi 108 % dynamiki do ubiegłego roku. Należy podkreślić wysoki wskaźnik wykonania wydatków ogółem na opiekę społeczną, który wyniósł 99,42 % w stosunku do planu.

Realizacja wydatków w dziale „Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska” wyniosła 2.616.293, 31 zł co stanowi 127, 7 % dynamiki do roku 2010. Znaczny wzrost wydatków spowodowany został realizacją zadań remontowych w ramach usuwania skutków powodzi, dotyczących odbudowy urządzeń melioracyjnych w kwocie 1.014.014, 40 zł przydzielonych w ramach tzw. promesy MSW.

Porównując wielkość wydatków inwestycyjnych z rokiem 2010 należy stwierdzić, że kształtuje się na tym samym poziomie. Wydatki majątkowe stanowią kwotę 4.826.839, 20 zł co stanowi 99,1 % w stosunku do roku poprzedniego, a 13,6 % tegorocznych wydatków ogółem.

Zobowiązania Gminy za 2011 rok wyniosły 13.977.778 zł co stanowi 41,03 % zrealizowanych dochodów zaś w roku 2010 kwota zobowiązań wynosiła 12.785.510, 10 zł, a wskaźnik 45,60 %. Kwotowy wzrost do roku poprzedniego wyniósł 1.192.267, 90 zł, natomiast wskaźnik zobowiązań do zrealizowanych dochodów zmniejszył się o 4,57 %. Zjawisko bardzo korzystne dla tegorocznego budżetu i oby realizacja proponowanych dochodów i przyszłych była również pomyślna dla Gminy, jak w roku sprawozdawczym.

Niestety brak jest w budżecie danych, poza ogólnymi kwotami w działach 600 i 900, szczegółowej informacji z rozliczeniem poszczególnych zadań wykonanych w ramach tzw. promesy uwzględniających nazwę zadania, wielkość nakładów z promesy, udział środków własnych i uzyskanych efektów w rozbiciu na poszczególne rejony Gminy Blachownia. Wnioskujemy do Pani Burmistrz, aby taka informacja została opracowana i przedstawiona na Komisji Budżetu.

Ogólne podsumowanie.

Budżet za 2011 po stronie dochodów i wydatków oceniamy pozytywnie. Wykonanie zadań w poszczególnych działach budżetu należy uznać za prawidłowe. Nasze uwagi dotyczą zadań w dziale Gospodarka Mieszkaniowa oraz Kultura Fizyczna i Sport.

Dostrzegamy wysoką dynamikę dochodów i wydatków w porównaniu do poprzednich budżetów. Znaczny zakres rzeczowy wykonanych zadań w skali dotąd nierealizowanej zwłaszcza w infrastrukturze drogowej. W realizacji zadań budżetowych za 2011 rok doceniamy starania pani Burmistrz i jej pracowników.

Podczas głosowania Klubu Radnych „Razem dla Gminy Blachownia” nie będzie obowiązywać dyscyplina. Każdy radny, nad uchwałą absolutoryjną, będzie głosował zgodnie ze swoim sumieniem.

Przewodnicząca – Edyta Mandryk                                                                                                                 

Sekretarz – Bożena Forma

Krzysztof Imiołek

Marek Kułakowski