Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
961211
DzisiajDzisiaj3
RazemRazem961211
Thursday, 02, maj 2024

Aktualności

Czy będą zmiany?

 

25 stycznia 2012 roku odbędzie się kolejna Sesja Rady Miejskiej w Blachowni, na której radni podejmą uchwałę  min. w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2012.

 

W sprawie analizy budżetu  przedłożonego przez Burmistrza,  radni spotkali się kilka razy na komisjach, w celu przedyskutowania poszczególnych jego pozycji.

 

W ramach swoich uprawnień,  radni mogą zaproponować wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu wskazując przy tym źródła jego finansowania. Po analizie projektu budżetu postanowiłam skorzystać z mojego prawa i zgłosić kilka wniosków dotyczących przesunięcia środków budżetowych.

 

Pierwszą próbę podjęłam na Komisji Budżetu w dniu 21.12.2011 r. Okazało się jednak, że wniosków nie powinno zgłaszać się ustnie. Pan Przewodniczący komisji poprosił, abym swoje propozycje przygotowała pisemnie na następne posiedzenie komisji. Przyjęłam to do wiadomości i w dniu 27.12.2011r. przyszłam już z przygotowanymi wnioskami. Przekazując je Panu Przewodniczącemu usłyszałam, że zagłosujemy nad moimi propozycjami na kolejnym posiedzeniu komisji. (?)

 

Wreszcie się doczekałam i w dniu 11 stycznia 2012 roku Pan Przewodniczący odczytał moje wnioski do projektu uchwały budżetowej na 2012 rok.

1. W pierwszym wniosku zaproponowałam wprowadzenie nowego zadania do budżetu pt.: „Modernizacja ogrodzenia przy Przedszkolu Nr 2 w Blachowni, ul. Żeromskiego 4A .” Uznałam, że kwota w wysokości 25 000 zł będzie wystarczająca i wskazałam, że środki na ten cel należy wygospodarować ze środków przeznaczonych na diety radnych, które w propozycji Pani Burmistrz miałyby wzrosnąć w roku 2012 o 25 000 zł.

 

Po zapoznaniu pozostałych radnych z moim wnioskiem rozpoczęła się dyskusja, po której ktoś stwierdził, że można „zabrać” pieniądze na to zadanie, ale ze środków przeznaczonych na oświatę. Aby to ustalić padła propozycja zaproszenia Pani Dyrektor Zespołu Obsługi Jednostek Oświatowych i poproszenia jej o wyrażenie opinii na ten temat. Niestety Pani dyrektor była już nieobecna. Jednak osoba , która wyszła zaprosić Panią dyrektor uzyskała od Pani Burmistrz informację, że jeżeli zechcemy zabrać pieniądze przeznaczone na radę to może ich zabraknąć i radni będą mieli obniżone diety. Wniosek poddany pod głosowanie, jak można było się spodziewać, przepadł bezpowrotnie. No cóż, jest to moja wina, bo wskazałam nieodpowiednie źródło wygospodarowania środków.

2. W drugim wniosku zaproponowałam przeniesienie kwoty 126 825 zł z Rozdziału 60016 – drogi publiczne gminne „Modernizacja ul. Bukowej”, na Rozdział 90001 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód „Odwodnienie Ostrów” – dokumentacja.

Jaki rozległ się straszny szum, argumenty, że to jest droga „szutrowa”, trzeba ją modernizować i jest to już ostatnia droga do modernizacji na „Działkach”. Argumenty kolegów były naprawdę przekonywujące, szczególnie mając na uwadze, jak dobry jest stan dróg oraz rowów w dzielnicy Ostrowy. Jednak nie ich argumenty lecz postawa Pani radnej Gmyrek spowodowała, że wniosek wycofałam.

 

Pani Gmyrek zabrała głos i stwierdziła:, „…wydaje mi się, że te 90 000 zł, które w tej chwili jest na „Odwodnienie Ostrów” z powodzeniem wystarczy. Nie chciałaby zabierać z drogi jednemu, czy drugiemu…”

 

Czy można kogoś uszczęśliwić na siłę? Mam tylko nadzieję, że z powodu ciągle zwiększającego się poziomu wód na Ostrowach nie będziemy musieli za kilka lat remontować ulicy Biegańskiego.

3. Trzeci wniosek dotyczył zabezpieczenia kwoty 2 000 zł w Rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne, instalowanie znaków drogowych poziomych i pionowych, z przeznaczeniem na wykonanie lustra drogowego na ulicy Cmentarnej, przy wyjeździe z ulicy Dobrej.

 

Zadanie to było wielokrotnie zgłaszane przeze mnie oraz Pana radnego Liska, jako bardzo potrzebne ze względu na niebezpieczny wyjazd z ulicy Dobrej. Większość radnych uznała, że wniosek należy uwzględnić i większością głosów został pozytywnie zaopiniowany  przez komisję.

Ostatnim wnioskiem była propozycja przedstawiona przez Pana Krzysztofa Imiołka  dotycząca wykonania oświetlenia na ulicy Miodowej, przy ORLIK-u, które miało być oddane do użytku do końca 2011 roku. Niestety nie zostało ono wykonane i nie znalazło się też w propozycjach na przyszły rok. Wniosek został przegłosowany pozytywnie.

 

Zgłoszone wnioski były tylko znikomym procentem tego co należałoby zgłosić do realizacji w ramach tych środków, które są przewidziane. Gdyby jednak wszyscy radni podchodzili z takim samym zaangażowaniem do dyskusji nad budżetem jak członkowie naszego klubu radnych „Razem Dla Gminy Blachownia” bylibyśmy w stanie lepiej dostosować inwestycje do potrzeb naszych mieszkańców. Na pewno ograniczylibyśmy zbędne wydatki przeznaczając w ten sposób wygospodarowane środki na inne cele. Niestety wielu z naszych kolegów i koleżanek radnych uważa, że dyskusja nad budżetem jest zbędna, gdyż jest on idealnie przygotowany przez Panią Burmistrz. Szkoda, że nie widzieliście Państwo jak niektórzy się nudzą siedząc na posiedzeniach po kilka godzin „bez celu”. Kiedyś czytałam, że  podobno norma to większość, dlatego czasami zastanawiam się, czy to aby my nie jesteśmy troszeczkę „odmienni”.

Cieszy fakt, że chociaż dwie propozycje znalazły poparcie i jest szansa, że zostaną zrealizowane. Czy aby na pewno? Zobaczymy. Dlatego zapraszam wszystkich na sesję.