Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Get Adobe Flash player
951262
DzisiajDzisiaj57
RazemRazem951262


Thursday, 28, marzec 2024

Kolejna promesa

Jak donosi Gazeta Wyborcza Wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk wręczył dzisiaj przedstawicielom 55 jednostek samorządu terytorialnego województwa śląskiego promesy z rezerwy celowej budżetu państwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych w latach 2010-11. Na liście tej znalazła się także po raz kolejny nasza gmina. Jak wynika z artykułu otrzymaliśmy promesę w wysokości 1,7 mln zł i jest szansa, że jeszcze raz w tym roku możemy otrzymać podobne wsparcie na usuwanie skutków powodzi.

Myślę, że informacja ta ucieszy wszystkich mieszkańców Blachowni. Zastanawiam się tylko, dlaczego na wczorajszej Sesji Rady Miejskiej Pani Burmistrz ani słowem nie wspomniała o przyznaniu kolejnej promesy, czyżby zapomniała? Przecież musiała wiedzieć po co jedzie dzisiaj do Katowic? Chyba, że Pan Wojewoda zadzwonił dzisiaj rano. Mam nadzieję, że zawodna pamięć była jedynym powodem niepoinformowania nas o przyznanych pieniądzach.

Apeluje przy tym do decydentów w naszej gminie, aby dobrze zastanowili się na co wydać te pieniądze i przeznaczyli je na naprawy naprawdę niezbędne. Proszę także, aby przetargi na roboty budowlane zostały rozpisane niezwłocznie, aby nie doprowadzać do sytuacji jak ostatnio, że świadomi presji czasu wykonawcy oferowali ceny wyższe niż wynikałoby z realiów rynkowych.

Osobiście byłam na otwarciu ofert w przetargu na remont urządzeń melioracyjnych, gdzie złożona była tylko jedna oferta, która notabene była droższa niż przeznaczone na ten cel środki. Okazało się później, że podobno kosztorys inwestorki na podstawie którego szacowano wartość robót był błędnie wykonany. Dokonano wtedy korekty kosztorysu i wartość zaproponowana przez wykonawcę zmieściła się w kwocie przeznaczonej na zadanie. W normalnych warunkach zapewne rozpisano by drugi przetarg. Jednak w tym przypadku nie można było tego zrobić, ponieważ  brakłoby czasu i środki by przepadły. Można powiedzieć dobrzy gospodarze, że potrafią tak wykombinować. Mnie jednak to nie przekonuje i wolałabym na przyszłość, aby wszystko było przeprowadzane tak jak należy i na spokojnie.

Niestety przedostania promesa została przyzna w lipcu, czyli w okresie urlopowym. Być może dlatego pierwsze przetargi rozpisane zostały dopiero we wrześniu, a termin realizacji przypadał na 31 listopada, czyli czasu było niewiele. Do tego doszedł jeszcze zbyt późno rozpisany przetarg na orlika i oczekiwanie, aż któryś z wykonawców zechce podpisać umowę. Niestety dwóch pierwszych zrezygnowało, a trzeci był tak niezdecydowany, że ogłoszono kolejny przetarg nie kończąc poprzedniego, gdyż zapewne była obawa, że nie zdążą z terminem i pieniądze przepadną. Gdy wreszcie ten trzeci wykonawca się zdecydował ten drugi przetarg unieważniono i podpisano umowę z wykonawcą wyłonionym w tym pierwszym postępowaniu niezakończonym. Istny cyrk.

Mogę sobie tylko wyobrazić jakie napięcie panowało w dziale zamówień publicznych naszego urzędu. Ale  co było tego powodem? Myślę, że główną przyczyną było odwlekanie wszystkiego na ostatnią chwilę. Być może powodem były  braki kadrowe, które uwidoczniły się w momencie nawarstwienia zadań. W takim wypadku nie pomogą nawet największe chęci, którymi niewątpliwie urzędnicy się wykazali. Jednak strach się na ten temat wypowiadać, ponieważ zaraz zostanę zrugana, że nie ja jestem od polityki personalnej. Z drugiej jednak strony ja, jak i inni mieszkańcy płacimy podatki, z których wypłacanych jest  13 pensji w ciągu roku dla każdego urzędnika.

Mam jednak głęboką nadzieję, że pieniądze z obecnej promesy zostaną spożytkowane optymalnie z korzyścią dla nas wszystkich, a ze sposobu przeprowadzenia postępowań przetargowych  w ubiegłym roku zostaną wyciągnięte wnioski.

 

Radni uchwalili bonifikaty na sprzedaż mieszkań.

To bardzo dobra wiadomość! Na wczorajszej sesji radni uchwalili, że lokatorzy będą mogli stać się właścicielami mieszkań kupując je ze sporą bonifikatą.

Kilka ważnych informacji:

- Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Wojewody Śląskiego,

- po 1 kwietnia br. zgłaszamy się do Urzędu Miejskiego po stosowne formularze,

- potrzebne dokumenty : wniosek, oświadczenie, kserokopia umowy najmu lokalu, opis techniczny lokalu sporządzony przez ZMK, zaświadczenie o wysokości zwaloryzowanej kaucji wpłaconej przed 12 listopada 1994r., zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami,

- wpłata 2 000 zł. w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, na pokrycie kosztów związanych z wyceną lokalu,

- 30.06.2012r.- ostateczny termin złożenia wniosku.

Jakie są korzyści ze sprzedaży mieszkań?

Dla miasta pozbycie się własności mieszkań jest opłacalne, ponieważ Urząd nie musi już ich utrzymywać, a dodatkowo zasila budżet wpływami ze sprzedaży. Lokator natomiast zyskuje własność, którą w przyszłości może sprzedać lub przekazać dzieciom.

Treść uchwały umieściłam także w poprzednim artykule w formacie pdf - załącznik - "Określenie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych".

 

XVIII Sesja Rady Miejskiej

Najbliższa sesja Rady Miejskiej odbędzie się

14 marca 2012 r. godz. 15.00 w sali konferencyjnej Ośrodka Sportu i Rekreacji

w Blachowni przy ulicy Sportowej 1.

W porządku obrad m.in.: przyjęcie planów pracy stałych Komisji Rady na rok 2012, podjęcie uchwały w sprawie funduszu sołeckiego, podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi, a także  w sprawie przyjęcia programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy.

 

Bardzo ważnym punktem będzie podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad sprzedaży oraz warunków udzielenia bonifikat i wysokości stawek procentowych od cen sprzedaży lokali mieszkalnych w budynkach wielomieszkaniowych stanowiących własność Gminy Blachownia.

 

Istotne informacje:

 

Bonifikata ma obowiązywać do dnia 30.06.2012 r. Do tego dnia należy złożyć komplet dokumentów. Następnie w terminie do 14 dni należy wpłacić zaliczkę na pokrycie kosztów

( sporządzenie wyceny lokalu) w wysokości 2 000 zł. Wpłata zaliczki uruchamia realizację procedury sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Wysokość bonifikaty będzie ustalana na podstawie wartości mieszkania określonej przez rzeczoznawcę majątkowego w następujący sposób:

- przy sprzedaży w jednym czasie wszystkich pozostałych wolnych lokali mieszkalnych w budynku oraz jednorazowej zapłacie za lokal -  95% ,

- przy jednorazowej zapłacie za lokal mieszkalny - 80 % ,

- przy zapłacie za lokal mieszkalny rozłożonej na raty - 65 % .

 

Po 30.06.2012 r. ma obowiązywać bonifikata odpowiednio: -70 %, - 65 %, -55%.

Prawo do wykupu mieszkania nie przysługuje gdy: najemca lub współmałżonek posiada tytuł prawny do innego lokalu mieszkalnego, zalega z czynszem lub innymi opłatami związanymi z najmem lokalu, posiada inne zaległości w spłacie zobowiązań wobec gminy.

 

Wnioski złożone do dnia 31 marca 2012 roku podlegają rozpoznaniu na podstawie dotychczasowych przepisów !

 

Pełny projekt uchwały znajduje się w załączniku.

Przejście dla pieszych: zwolnij!

Noga z gazu.

Uwaga! Przejście dla pieszych.

Na skrzyżowaniu ulicy Cmentarnej z ulicą 1-go Maja pojawiły się znaki drogowe D-6  "przejście dla pieszych" i tzw. zebry.

Czy doprowadzą one do zmniejszenia prędkości pojazdów na ulicy Cmentarnej?

Do najczęstszych przyczyn wypadków na przejściach dla pieszych dochodzi z powodu: nadmiernej prędkości, braku uwagi, czy nieustąpienia pieszemu.

Część z kierowców nie pamięta, że zbliżając się do przejścia należy zwiększyć czujność i zmniejszyć prędkość !

 

Jakość wykonanej usługi pozostawiam bez komentarza.